/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Battri
Fra : Tobias Klint


Dato : 11-10-03 18:48

Hej
Er der nogen da ved om en gilera stalker kan starte uden batteri....??
--
Hilsen
Tobias

Tjek www.kehusband.tk
---------------------------------------------------
eller tjek www.scooterhoved.tk



 
 
Tobias Klint (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Tobias Klint


Dato : 11-10-03 20:02

Tobias Klint wrote:
> Hej
> Er der nogen da ved om en gilera stalker kan starte uden batteri....??




Michael Kjærsgård (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 12-10-03 17:44

> Er der nogen da ved om en gilera stalker kan starte uden batteri....??

Ja hvis der er en kickstarter på den kan den vel...?
Du skal nok bare ikke køre alt for langt uden... Generatoren har nok ikke
så godt af det... hvis den ikke kan komme af med strømmen...


--
Michael
http://www.vindenand.dk


Jante (12-10-2003)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 12-10-03 19:46


"Michael Kjærsgård" wrote:
>
> Du skal nok bare ikke køre alt for langt uden... Generatoren har nok ikke
> så godt af det... hvis den ikke kan komme af med strømmen...
>

ROFL

Det er sgu da den sjoveste, jeg længe har hørt!

J.L


Kim Larsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 13-10-03 00:25

>
> ROFL
>
> Det er sgu da den sjoveste, jeg længe har hørt!
>
> J.L
>

Du kommer da med dagens joke, hvis du kender til andre svar, så kom med det,
eller lad være med at kommenter noget !

Kim Larsen



Jante (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 13-10-03 07:57


"Kim Larsen" wrote:
>
> Du kommer da med dagens joke, hvis du kender til andre svar, så kom med det,
>

Hej Kim.

Forklar mig lige, hvor generatoren gør af strømmen, når den ikke kan
komme af med den til et fuldt opladet batteri - og om den tager skade af det?

Og forklar mig så, hvordan generatoren skulle kunne tage skade af at køre uden batteri.

Hint: Fuldt opladet / intet batteri = intet kredsløb.
Intet kredsløb = ingen strøm - heller ikke i generatorens spoler!

>
> eller lad være med at kommenter noget !
>

Jeg kommenterer, hvad jeg har lyst til - du læser, hvad du har lyst til.
Og tal så lige ordentligt - jeg har svjv intet gjort dig i dag!


J.L


Troels [around 9000] (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Troels [around 9000]


Dato : 13-10-03 17:14

> Hint: Fuldt opladet / intet batteri = intet kredsløb.
> Intet kredsløb = ingen strøm - heller ikke i generatorens spoler!

Der er jo netop et kredsløb på nogle scootere, selv uden batteri. Når man så
kører uden batteri er batteriet ikke tilstede til at oplagre strøm - og
strømmen skal afsættes andetsteds. Hvis der ikke er et batteri til at tage
noget af den strøm der bliver produceret, der ikke kan bruges, ryger der
mere strøm ud i de forskellige brugs"steder" om f.eks. lygter. Dette kostede
mig en _del_ pærer på min gamle Yamaha - og nej, ensretteren var ikke gået.
Jeg monterede et batteri - og straks stoppede alle pærene med at sprænge

> Jeg kommenterer, hvad jeg har lyst til - du læser, hvad du har lyst til.
> Og tal så lige ordentligt - jeg har svjv intet gjort dig i dag!

Det kunne jo godt være du har gjort ham noget i et tidligere liv?

// Troels



Peter (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-10-03 14:14

Det lyder mærkeligt hvor var din spændingsregulator så blevet af ??????

Nå pyt ...i klare det nok med ell. uden batt. (-;

Peter



"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
news:3f8acf59$0$27365$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hint: Fuldt opladet / intet batteri = intet kredsløb.
> > Intet kredsløb = ingen strøm - heller ikke i generatorens spoler!
>
> Der er jo netop et kredsløb på nogle scootere, selv uden batteri. Når man

> kører uden batteri er batteriet ikke tilstede til at oplagre strøm - og
> strømmen skal afsættes andetsteds. Hvis der ikke er et batteri til at tage
> noget af den strøm der bliver produceret, der ikke kan bruges, ryger der
> mere strøm ud i de forskellige brugs"steder" om f.eks. lygter. Dette
kostede
> mig en _del_ pærer på min gamle Yamaha - og nej, ensretteren var ikke
gået.
> Jeg monterede et batteri - og straks stoppede alle pærene med at sprænge

>
> > Jeg kommenterer, hvad jeg har lyst til - du læser, hvad du har lyst til.
> > Og tal så lige ordentligt - jeg har svjv intet gjort dig i dag!
>
> Det kunne jo godt være du har gjort ham noget i et tidligere liv?
>
> // Troels
>
>



Jante (14-10-2003)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 14-10-03 21:46


"Peter" wrote:
>
> Det lyder mærkeligt hvor var din spændingsregulator så blevet af ??????
>

Yamaha's scootere har 3 kredsløb:
For- bag- og instrumentlys fødes med vekselspænding
direkte fra generatoren *uden om* spændingsregulatoren.
Ladekredsløbet som er ensrettet og reguleret, omfatter batteri,
starter, olie- og benzinmåler, horn samt blink- og bremselys.
CDI'en forsynes med vekselspænding fra sin egen spole i generatoren.

Troels' problem handler ikke om strøm, men om (over)spænding.
Spændingspotentialet er forudsætningen for, at der kan løbe en strøm,
men en generator kan ikke generere mere strøm, end man trækker fra den.
Til gengæld kan spændingen godt til en vis grad 'løbe løbsk',
hvis forbruget er for lille, men det skader stadig ikke generatoren.


J.L


Per Christiansen (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 15-10-03 18:29

Er det ikke en dynamo i snakker om ?

Så vidt jeg ved skal en generator ha strøm for at give strøm,og
det er der man regulere hvor meget den skal lade med.
Altså hvis spænding er oppe på 13,8V på batteriet, så giver laderelæet måske
kun 2V, men hvis der kun er 11,9V så giver relæet fuld spænding
til generatoren, hvis man fjerner batteriet får genratoren ikke noget strøm
og den vil ikke gå igang med at lade.
Sådan virker en Generator.( Man må barer ikke tage polen af batteriet mens
den lader så går det galt relæet kan ikke finde ud det,
og Generatoren vil give for meget strøm og pærerne sprænger. )

Fra en dynamo kommer der vekselstrøm op til en ensretter så det bliver til
+ & - og der fra til en spændingsregulator vil give ca. 13,8V som MAX
med et batteri på.( Jeg vil tro den vil give for meget spænding uden
batteri
og igen vil pærerne sprænge )

Spænding = volt
Strøm = Ampærer

KØB ET BATTERI DET KOSTER IKKE SÅ MEGET.








"Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse
news:bmhn9l$jjn$1@dknews.tiscali.dk...
>
> "Peter" wrote:
> >
> > Det lyder mærkeligt hvor var din spændingsregulator så blevet af ??????
> >
>
> Yamaha's scootere har 3 kredsløb:
> For- bag- og instrumentlys fødes med vekselspænding
> direkte fra generatoren *uden om* spændingsregulatoren.
> Ladekredsløbet som er ensrettet og reguleret, omfatter batteri,
> starter, olie- og benzinmåler, horn samt blink- og bremselys.
> CDI'en forsynes med vekselspænding fra sin egen spole i generatoren.
>
> Troels' problem handler ikke om strøm, men om (over)spænding.
> Spændingspotentialet er forudsætningen for, at der kan løbe en strøm,
> men en generator kan ikke generere mere strøm, end man trækker fra den.
> Til gengæld kan spændingen godt til en vis grad 'løbe løbsk',
> hvis forbruget er for lille, men det skader stadig ikke generatoren.
>
>
> J.L
>



Peter (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 15-10-03 21:49

Jeg giver mig " det var en joke at starte dette ......." jeg arbejder med
dette hver dag ...og " tror jeg ved alt om EL produktion "
så derfor undskyld .....hvis jeg fik sat noget igang..

P.s. Det svar ang. Jog. ( Jeg ved intet on 45 sko. )

Peter


"Per Christiansen" <p@adslhome.dk> wrote in message
news:bmk050$8n8$1@sunsite.dk...
> Er det ikke en dynamo i snakker om ?
>
> Så vidt jeg ved skal en generator ha strøm for at give strøm,og
> det er der man regulere hvor meget den skal lade med.
> Altså hvis spænding er oppe på 13,8V på batteriet, så giver laderelæet
måske
> kun 2V, men hvis der kun er 11,9V så giver relæet fuld spænding
> til generatoren, hvis man fjerner batteriet får genratoren ikke noget
strøm
> og den vil ikke gå igang med at lade.
> Sådan virker en Generator.( Man må barer ikke tage polen af batteriet mens
> den lader så går det galt relæet kan ikke finde ud det,
> og Generatoren vil give for meget strøm og pærerne sprænger. )
>
> Fra en dynamo kommer der vekselstrøm op til en ensretter så det bliver til
> + & - og der fra til en spændingsregulator vil give ca. 13,8V som MAX
> med et batteri på.( Jeg vil tro den vil give for meget spænding uden
> batteri
> og igen vil pærerne sprænge )
>
> Spænding = volt
> Strøm = Ampærer
>
> KØB ET BATTERI DET KOSTER IKKE SÅ MEGET.
>
>
>
>
>
>
>
>
> "Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse
> news:bmhn9l$jjn$1@dknews.tiscali.dk...
> >
> > "Peter" wrote:
> > >
> > > Det lyder mærkeligt hvor var din spændingsregulator så blevet af
??????
> > >
> >
> > Yamaha's scootere har 3 kredsløb:
> > For- bag- og instrumentlys fødes med vekselspænding
> > direkte fra generatoren *uden om* spændingsregulatoren.
> > Ladekredsløbet som er ensrettet og reguleret, omfatter batteri,
> > starter, olie- og benzinmåler, horn samt blink- og bremselys.
> > CDI'en forsynes med vekselspænding fra sin egen spole i generatoren.
> >
> > Troels' problem handler ikke om strøm, men om (over)spænding.
> > Spændingspotentialet er forudsætningen for, at der kan løbe en strøm,
> > men en generator kan ikke generere mere strøm, end man trækker fra den.
> > Til gengæld kan spændingen godt til en vis grad 'løbe løbsk',
> > hvis forbruget er for lille, men det skader stadig ikke generatoren.
> >
> >
> > J.L
> >
>
>



Jante (15-10-2003)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 15-10-03 22:53


"Per Christiansen" wrote:
>
> Er det ikke en dynamo i snakker om ?
>

Nej. I en dynamo er magnetfeltet stationært, mens spolerne roterer.
Strømmen aftages med kul eller børster fra en kommutator.
Generatoren benytter et roterende magnetfelt og stationære spoler,
og da man på en scooter pruger permanentmagneter,
kan strømmen aftages kommutatorløst.

>
> Så vidt jeg ved skal en generator ha strøm for at give strøm,og
> det er der man regulere hvor meget den skal lade med.
>

Se ovenstående. Princippet med at bruge en spole til at skabe
magnetfeltet kan iøvrigt også bruges i en dynamo - og brugtes
bla. i engelske biler indtil midt i tresserne.

>
> Fra en dynamo kommer der vekselstrøm op til en ensretter så
> det bliver til + & - ...
>

Nej. Netop fordi strømmen aftages fra en kommutator, kan ankeret
i en dynamo vikles, så man får jævnspænding uden brug af ensretter.


J.L


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste