Data-frie musikgrupper
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-10-03 17:30

Er der nogen som ved hvilke danseband-orkestre som spiller rigtig live-musik
når de er ude på dansestederne. Altså helt uden det der data-fil-eller hvad
pokker det nu hedder.

I Sverige, hvor dansebandmusikken jo er meget fremherskende er der mange som
er oprørte over at ert orkester ikke kan spille en ønskeplade fordi det hele
er programmeret i forvejen.
Måske var det derfor "Kim og Halløjsa-da" ikke spillede en ønskeplade
spom jeg foreslog til dansktop-festivitassen i Vilsund i sommer. Jeg
foreslog "Så tar vi cyklerne frem", men den kom aldrig. Det er da utroligt
at det skal være sådan.
Ikke et ondt ord om "Kimse-gruppen". Selvfølgelig er det musik af høj
kvalitet, men det er sgu (ups) da skandaløst hvis man ikke kan spille
rigtigt live, uden al det plidder-pludder-pladder-værk af elektroning. Uhww.
Til Blå Fjord rock i Nykøbing Mors hørte jeg et år "Jutlandia". De
skulle til at spille "Gid du var i Skanderborg" og den begyndte før de
overhovedet var klar til at spille. De slap instrumenter og kæmpede febrilsk
med computeren som spille videre. de var i særdeleshed udpræget pinligt. I
guder. "Kandis" laver vist også halløj med det der forudindspillede musik.
De kender ikke ordet ønskeplade. De aner vvist ikke hvad det betyder. Men
deres musik lyder da helt fin, i radioen.

I Danmark spiller "Tonight" totalt uden midi-fil-halløj. De reklamerer selv
med at det er 100% ægte. Det som de spiller, ja det er det som vi hører.
Alle evt. fejl kommer med i købet. Ægte vare.
I Sverige reklamerer "Freddys" og "Keytones" også med 100% sequenserfrit
musik, som de kalder det.

Kan vi skrive andre end nedennævnte grupper på en midi-fil-sequenserfri
liste:

Tonight
Keytones
Freddys

Fra : Dallemusen

Dato : 11-10-03 17:55

Jeg går simpelthen fra en koncert hvis jeg høre en MIDI fil. Hvis jeg vil
høre noget forprogrameret lort så købte jeg en yamaha psr suppe-steg-og-lort
og fik den til at spille den af.

At sammenligne en musiker med en maskinmester (læs suppe-steg-og-is musiker)
er som at sammenligne Leonardo Da Vinci med en der maler vægge.

Just my two cents.
De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Dallemusen

Dato : 11-10-03 18:03

Hvis jeg lige må tilføje at jeg, på trods af mit antipati overfor Dansktop
musik generelt, dog har hørt enkelte band spille sequenser frit og at det
generelt højner standarden enormt. Bare det at det er muligt for bandet at
gentage et omkvæd hvis publikum er "med" er alpha og Omega.

Har selv engang faldet på røven og spillet i et kopiband hvor der blev brugt
sequenser og jeg kan kun sige at det dræber enhver form for kreativ
udfoldelse som musiker.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen
pianist (læs uden rytmeboks)

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-10-03 19:12

Åge Halldorsson wrote:

> Er der nogen som ved hvilke danseband-orkestre som spiller rigtig live-musik
> når de er ude på dansestederne. Altså helt uden det der data-fil-eller hvad
> pokker det nu hedder.

Jeg har aldrig hørt et dansktopband spille uden tæerkrummende pinlige
MIDI-lyde på deres billige keyboard. Det er en af de ting der gør det
lødigt at hade dansktop.

/David

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-10-03 19:30

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bm9h3e$pdp$2@news.net.uni-c.dk...
> [...]

> Jeg har aldrig hørt et dansktopband spille uden tæerkrummende pinlige
> MIDI-lyde på deres billige keyboard. Det er en af de ting der gør det

___________________

Prøv at lytte til et af Danmarks mest velspillende danseband. Nemlig gruppen
"Tonight" fra øen Mors.

De skriver på deres hjemmeside:
__________________
TONIGHT /(Dansk danseband)
CITAT START
En anden årsag til TONIGHT musikalitet er at der spilles absolut 100% live
uden brug af diverse forudindspillede musiske sekvenser. TONIGHT er et
rigtigt live orkester med rigtig live spillende musikere - som TONIGHT ynder
at udtrykke det : "Hvis der er fejl - bliver de spillet på stedet".
CITAT SLUT
____________________
KEYTONES (Svensk danseband)
CITAT START
All musik som levereras ur KEYTONES anläggning kommer från ett mångårit
gediget musikhantverk och är garanterat data och sequenserfritt för bästa
och ärligaste kommunikation till vår danspublik. Vilket i sin tur innebär
att de kan tillgodose önskelåtar från publiken utan att titta i
dataregistret och se ifall låten är programmerad.
CITAT SLUT
_____________________

Dette indlæg skal absolut ikke opfattes som et forsvar for computerlydsmusik
og lydforvrængning, hvor man laver musiklyde som ikke eksisterer fra noget
som helst musikinstrument. Altså simpelthen P3-musik i alle afskygninger. Al
det der midi-halløj er der ikke noget i vejen med hvis det er på cd-er og
hvis man undlader at skabe nye ikke-musikinstrument-lyde og forvrængning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-10-03 19:45

Åge Halldorsson <a.halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f884bf1$0$69974$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Hovsa. Der er også FREDDYS (Svensk danseband) De skriver:

FREDDYS (Svensk danseband)
CITAT START:
Vi spelar garanterat sequencefritt, d v s helt utan data, dels för att vi
vill ge vår publik det vi tror de kommer ut för att dansa och lyssna till -
livemusik, och dels för att vi tycker det är roligt det vi sysslar med, så
när det svänger, svänger det till ordentligt.
CITAT SLUT

__________________

Fra : Dallemusen

Dato : 11-10-03 21:17

Misforstå mig ikke Åge, men sådan som jeg ser det er det en fallit erklæring
at skulle reklamerer med den slags på sin hjemmeside. Hvad musikere gør i
studiet rager mig en høstblomst (jeg kan også godt finde på at lytte til
flødeproduceret musik som Mariah Carey og Celine Dion), men hvis jeg kommer
ud live og opdager at musikerne sidder og læner sig op af halvt eller helt
forudindspillede numre, bliver jeg sgu lidt harm. Jeg kender mange
festmusikere, og til tante Olgas halvtredsårs... ok jeg er ikke fanatiker,
men på den måde du beskriver disse "kæmpe" festivaller så lyder det jo lidt
som om folk betaler for at høre en flok amøber som i værste fald ikke engang
ved hvor tænd og sluk knappen sidder.

Jeg er sikker på at der i disse Dansktop bands nok skal kunne findes en
enkelt hæderlig musiker eller to, men tro mig når jeg siger til dig at
genren er befængt med musikere som ikke er et hak bedre end det sidste nye
nummer af PSR serien som Yamaha har smidt på gaden (i øjeblikket 9000).

Jeg ville gerne prøve at se om jeg kunne finde et par eksempler på dansktop
uden sequenser, men mine erfaringer med "live" Dansktop er temmelig
begrænset. Har dog en enkelt gang spillet et par jobs hvor Lene Siel også
var at finde og hun brugte så vidt jeg kan huske ikke andet end en pianist.
Hvad lillesøsteren bruger og om det i det hele taget er Dansktop.... Beats
me. Har ikke sovet i temmelig længe og vil snart gøre noget ved det.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 12-10-03 11:54

> [...]

som
> er oprørte over at ert orkester ikke kan spille en ønskeplade fordi det

<snip>

Jeg har det ikke godt med det her, men Åge, jeg er tilbøjelig til at give
dig og svenskerne ret !! Jeg var et sted i går, og gik glip af den vigtige
EM-kvalifikationskamp i fodbold, da resultatet bippede ind på SMS,
var vi en del der gerne ville have hørt "Re-seppten" eller andet, for at
fejre, at vi var videre til EM, men det var ikke muligt ...

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 12-10-03 23:19

"Åge Halldorsson" <a.halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
live-musik
> når de er ude på dansestederne. Altså helt uden det der data-fil-eller

Oi, nu står verden da ikke længere. Var det ikke dig der for lidt over en
uge siden sagde " De helt unge folk indenfor musik
har stort set ingen forstand på hvordan man skruer en slager sammen. De er
alt for fasineret af en computers kunnen." (Åge Halldorsson -

Tja, de er åbenbart ikke de eneste...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-10-03 05:13

Jacob Nielsen <jacob.nielsenREMOVE@REMOVEget2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hrkib.1523$Gj7.464@news.get2net.dk...

> har stort set ingen forstand på hvordan man skruer en slager sammen. De er
> alt for fasineret af en computers kunnen."
______

Det jeg har noget imod er når en "musik"-gruppe bruger en comtuter til at
lave lydeffekter og forvrængninger med. Noget som ikke har et klap at gøre
med at spille musik. Musik kommer fra ærlige musikinstrumenter. At man så
optager det på en computer og afspiller det er en helt anden ting. Det laver
man jo ikke lydene om ved. Det er som når man optager noget på en
båndoptager.
Det er helt orden hvis det er i forbindelse med studieindspildning af en
plade. Ved en koncert vil jeg dog gerne have mig det frabedt. Så kunne man
jo ligesågodt hverve et omrejsende diskotet i stedet for.

Hilsen Åge

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 13-10-03 13:16

> Musik kommer fra ærlige musikinstrumenter

Der har vi jo så balladen, for hvad er et ærligt musikinstrument? Er et
keyboard et ærligt instrument, for keyboardlyde er jo fremstillet via en
eller anden form for manipulation af signaler? Er ærligt det samme som
akustisk? I så fald har mange instrumenter i rytmisk musik et problem. Når
det er sagt, er jeg dog enig i, at sequencer-tracks kan blive til noget
værre noget. Pink Floyd er et band, der efter min mening bruger det kreativt
til eksempelvis lydeffekter, som ikke har nogen egentlig bærende funktion i
deres musik.

/Ulrik

Fra : Dallemusen

Dato : 13-10-03 15:45

Uhh spændende diskussion.
Jeg ser digitale instrumenter som efterligner akustiske og elektroniske
instrumenter som en nedgang i kvalitet og som en lidt sørgelig udvikling.
Jeg ved godt, og gør også selv brug af, at de nye digitale instrumenter
lyder meget ægte, men det er og bliver en kopi.

For at se et eksempel på hvad man også kan bruge elektroniske instrumenter
til kan i kigge på www.theloniousmoog.com temmelig spændende synes jeg.

Jeg har selv et keyboard der er meget naturtro at lytte til, men det ændre
jo ikke på at der er en himmel til forskel på at spille på feks. Korg Triton
og et rigtigt Bösendorfer (se det er så dyrt at jeg ikke en gang kan stave
til det) flygel.

Men for lige at komme tilbage til tråden er det sgu da en skam for live
musikken generelt at der er folk derude som handler med MIDI filer fordi de
ikke selv har det der ligner skyggen af talent til selv at lave noget som
helst. Hvad helv.... ligner det at jeg rent faktisk kan side og høre
fuldstændig samme udgave af himmelhunden selv om jeg har bestilt to
forskellige "musikere" til at spille. Den var ikke gået ved feks
varedeklerationer på madvare. De burde være ærlige og kalde det hvad det er:
levende jukebokse med forprogrammerede sætlister.

Well så skete det igen, Daniel fik lige brug for at lukke lidt damp ud.

De venligste hilsner
Daniel Nielsen