hva fanden var det ?
Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 20:00

Smed noget spånplade i brændeovnen, fordi en eller anden sagde, at det kunne
man sagtens.

Pludseligt siger det bum og der ryger en masse smuld ud ved siden af
røgrøret der forøvrigt lige kortvarigt lettede en cm. Hvad fanden var det
?!?!

Ovnen er en seriøs massiv støbejerns kvalli ovn.

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-10-03 21:08

Skodbjarne (brianSNABELskodbjarne.dk) skrev følgende:
> [...]
>

> Pludseligt siger det bum og der ryger en masse smuld ud ved siden af
> røgrøret der forøvrigt lige kortvarigt lettede en cm. Hvad fanden

Tjahh.. Der er en masse lim i spånplade = skumle dampe = bum?

Hold dig til massivt træ.

- Martin

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-03 21:12

Hej

Skodbjarne wrote:
> Pludseligt siger det bum og der ryger en masse smuld ud ved siden af
> røgrøret der forøvrigt lige kortvarigt lettede en cm. Hvad fanden var det
> ?!?!

Jeg ved ikke hvad det var, men jeg har muligvis et bud. Hvis
ilttilførslen ligger lige på grænsen til, at der er nok til at brænde,
så kan ilden godt slukkes, samtidig siver gasserne stadig ud af træet og
når der så er ilt nok igen, så kan der komme en enkelt voldsom
eksplosionsagtig flamme, hvorefter ilden slukker igen. Så hvis du har
haft god varme på og du så lagde spånpladen ind, så kunne det være
tilfældet. Spånplade indeholder jo ting, som sikkert kan afgive nogle
spændende gasser.

Jeg har oplevet disse opblusninger i vores egen ovn med så voldsom kraft
at lågen ligefrem gav efter. Hvis de er små ser det faktisk lidt fedt ud
hvis du har glaslåge i ovnen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Holm

Dato : 10-10-03 23:29

> Jeg har oplevet disse opblusninger i vores egen ovn med så voldsom kraft
> at lågen ligefrem gav efter. Hvis de er små ser det faktisk lidt fedt ud
> hvis du har glaslåge i ovnen.
> Karsten Feddersen

Jeg har også oplevet det et par gange, ikke med spånplader men
træbriketter, som jeg forøvrigt er ved at være træt af. Men de har
også en masse gas i sig. De brænder lystigt i den første time og så
går de over til at ulme. Får man skruet for meget ned for luften forsvinder
flammerne, men gassen kommer stadig. Den ophober sig i kammeret og
når den kommer ned til gløderne siger det bum.

Mvh
Jan Holm

Fra : Calle.

Dato : 10-10-03 21:16

Skodbjarne wrote:
> [...]
>

> Pludseligt siger det bum og der ryger en masse smuld ud ved siden af
> røgrøret der forøvrigt lige kortvarigt lettede en cm. Hvad fanden

antændelse af gasserne fra limen i spånpladen

--
Calle

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-10-03 23:58

"Skodbjarne" <brianSNABELskodbjarne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?!?!
>

> Ovnen er en seriøs massiv støbejerns kvalli ovn.

Bortset fra at det er *ulovligt* at fyre med spånplade, så er det nok det
der hedder en overtænding. Altså en eksplosion af røggasser...
Grunden til at det er ulovligt er at det udvikler nogle *meget* giftige
gasser bla. Dioxin som kan slå mennesker ihjel selv i relativt små doser...
Så hold dig hellere langt væk fra den slags brænde, brug træ eller andet
egnet brændsel.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : edob

Dato : 11-10-03 08:57

Jeg troede ikke nogen kunne finde på at brænde spånplader. Der har da været
så megen oplysning om deres giftighed.

Venlig hilsen, Frank

Fra : ehj

Dato : 11-10-03 16:51

> Jeg troede ikke nogen kunne finde på at brænde spånplader. Der har da
været
> så megen oplysning om deres giftighed.

Prøv lige at sige det til min den gamle. Jeg HAR prøvet. Han fatter
ingenting! :(

mvh E