Faskine
Fra : Jakob

Dato : 09-10-03 19:52

Hej gruppe!

Jeg påtænker at lave en faskine til regnvandet fra en carport og en mindre
udbygning, der idag ikke har tagrende.
Kender nogen af Jer en god side med en vejledning til hvordan man selv laver
sådan en?

Hilsen Jakob

Fra : Bo

Dato : 09-10-03 20:01

Hej med dig,

Jeg tror nok at du skal have lov til dette fra din kommune da der er nogen
kommuner som ønsker regnvand i kloaksystemet.

MVH
Bo

Fra : Jakob

Dato : 10-10-03 18:39

> Jeg tror nok at du skal have lov til dette fra din kommune da der er nogen
> kommuner som ønsker regnvand i kloaksystemet.

Min kommune skal give tilladelse først, skriver de på deres hjemmeside. jeg
skal nok huske det...

Jakob

Fra : Torben

Dato : 09-10-03 21:57

"Jakob" <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udbygning, der idag ikke har tagrende.
> Kender nogen af Jer en god side med en vejledning til hvordan man selv

Hej Jakob,

jeg har netop lavet en sådan faskine - du kan se billederne på:

http://www.familien-quitzau.dk/

Bemærk at siden ikke er "færdig-redigeret" og at teksterne til billederne
ikke er kontrolleret for tastefejl mm.

Har du spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig.

God fornøjelse med projektet!
mvh
Torben

Fra : Jakob

Dato : 10-10-03 18:36

Hej Torben!

Det er en fin side med billeder. det ser jo ikke så slemt ud, bortset fra at
jeg gerne vil lave den selv - fyldet altså.
Du skriver på sin side, at man kan finde opskrifter på en hjemmelavet
faskine andre steder. Har du en adresse på det?
Jeg kan nemlig ikke rigtig finde en der duer, synes jeg.

Jeg blev specielt glad for at høre, at der slet ikke tager så lang tid at
grave hullet...

> God fornøjelse med projektet!
Tak!

Hilsen Jakob

Fra : Dan Andersen

Dato : 12-10-03 20:00

Det var et fint hul, du der havde gravet dig til faskinen - men det undrer
mig, at du ikke havde gravet en tank ned istedet for og brugt regnvandet til
tøjvask og toiletskyl - måske kunne du som i Helsingør Kommune ligefrem få
tilskud til det!
Yderligere oplysbninger om brug af regnvand kan få ved hendvendelse direkte
til mig

--
Med venlig hilsen, Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.regnvand.dk -

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 12:12

Nu bad du godtnok om direkte henvendelse så jeg har smidt cc til dig i
email - men synes vi skal holde det i gruppen til glæde for andre.

> Det var et fint hul, du der havde gravet dig til faskinen - men det
> undrer mig, at du ikke havde gravet en tank ned istedet for og brugt

Kan du henvise til noget mere materialer (og gerne med priser) på tanke
der egner sig til opsamling af vand.

Pt har jeg 300m2 tagflade fra et udhus hvor vandet bare løber ud på
jorden, men det er planen på sigt at føre det i jorden eller opsamle -
primært til vanding af haven.

Men bare prisen på sandfang har fået os til at udskyde projektet lidt
endnu (og så tage nedløbene fra huset med i samme omgang). Det bliver
således 8 nedløb og tæt på 500m2 tagflade (350m2 grundflade) så der skal
et par store faskiner til ....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Johngartner

Dato : 10-10-03 05:12

Hej Jakob...

Jeg har udmærkede erfaring med, at grave et god stort hul... Ca. 2 meter
dybt, den øvrige udformning kan man så tilrettelægge efter omgivelserne, der
findes dog sikkert en formel på tagflade kontra faskinestørrelse, men den
kender jeg ikke...
Hullet dækkes i bund og sider med fiberdug og fyldes derefter med sten,
gerne tommesten/nøddesten, men almindelige havesten osv. gør det samme. Bare
du sørger for, at der ikke er for meget jord med!
Så kan du så vælge, at afslutte i jordoverfladen og lade faskinen "stå
åben", du skal dog dække den af foroven med fiberdug, du kan oxo afslutte
den længere nede og evt. plante henover...

Mvh. John...

Fra : Jakob

Dato : 10-10-03 18:38

> [...]
der
> findes dog sikkert en formel på tagflade kontra faskinestørrelse, men den

Nej, den har jeg heller ikke fundet endnu... Nogen der kender den?

> [...]
Bare
> du sørger for, at der ikke er for meget jord med!

Det lyder jo ikke så slemt.

> Så kan du så vælge, at afslutte i jordoverfladen og lade faskinen "stå
> åben", du skal dog dække den af foroven med fiberdug, du kan oxo afslutte
> den længere nede og evt. plante henover...

Ja, der skulle gerne græs ovenpå igen, så den er usynlig.

Tak for tippene!!

Hilsen Jakob

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-10-03 19:02

Jakob wrote:
> [...]
> mindre udbygning, der idag ikke har tagrende.
> Kender nogen af Jer en god side med en vejledning til hvordan man

Det er beskrevet i: DS 440

Her er lidt tommelfingerregler:
Faskiner opbygges som en 0.4-0.5m bred rende. Som stenmateriale
anvendes singels 32/64 og fyldmaterialet afdækkes med en
fiberdug, der skal forhindre at finkornet materiale trænger ned
mellem stenene.
Før tilledning til faskine skal regnvandet have passeret et
sandfang.

Dimensionering:
I lerjord kan faskinens rumfang sættes til 1m3 pr. 30m2
overfladeareal. Rumfanget kan formindskes i sand/grus.

Afstand fra beboelse = 5m
Afstand fra skel = 2m

Håber dette hjælper :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 19:16

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> skrev i en

> [...]
>
> Håber dette hjælper :)
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Min faskine = forhaven, den tager godt fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Helle Skoett

Dato : 11-10-03 17:24

">
> Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> skrev i en

hej Carsten.

man kan købe sådan nogle plastic-fætre i byggemarkeder, der måler en gange
en meter (ca.) og kan tage regnvand fra 50 kvm. Vi byggede hus for fem år
siden, og lavede selv faskinen vha. fire tons singles-sten. Det var tungt og
besværligt - lige efter så vi de første annoncer for den nye slags.
Aj, hvor vi godt gad, at de var kommet på markedet 14 dage før. Vi havde
sluppet for puklearbejdet, sparet en masse sten, leje af bobcat, og ikke
mindst, os selv.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-10-03 17:40

Helle Skoett wrote:

> hej Carsten.
>
> man kan købe sådan nogle plastic-fætre i byggemarkeder, der måler en
> gange en meter (ca.) og kan tage regnvand fra 50 kvm.

Kender den godt. F.eks. her: http://www.expo-net.dk/sw329.asp

Men Jakob skrev at han selv ville lave 'fyldet'.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jakob

Dato : 11-10-03 22:51

> Men Jakob skrev at han selv ville lave 'fyldet'.

Øh, ja, men fire (!) tons sten, som Helle siger !?! Ved godt at sten er
tunge, men fire tons lyder da rimelig vildt.
Så kan det jo alligevel være man skulle se sig om efter (færdige)
alternativer... jeg har kun en lille trailer og en spade eller to

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 11-10-03 22:53

> Vi byggede hus for fem år
> siden, og lavede selv faskinen vha. fire tons singles-sten.

Fire tons?! Hvor stort var hullet så hvis jeg må spørge?

> Det var tungt og besværligt

Det tror jeg da på... Pyha, jeg kan ellerede mærke sveden!
Overvejer lige hvad jeg gør nu...

Jakob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-03 12:57

Jakob <jakob_griffelGNLPFTH@hotmail.com> skrev > Fire tons?! Hvor stort var
hullet så hvis jeg må spørge?

> Det tror jeg da på... Pyha, jeg kan ellerede mærke sveden!
> Overvejer lige hvad jeg gør nu...
>
> Jakob

Du graver sådan en plastic-dims ned og laver et overløbsrør til de helt
enkelte gange om året, hvor kapaciteten er for lav. Eller lader det hele
vande haven, sådan som det gør her.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen