Korrekt opbevaring af brænde udendørs??
Fra : Bo

Dato : 09-10-03 19:23

Hej alle,

Vi er igang med at stable brænde op.

Vi har ikke nogen form for brændeskur så det er et spørgsmål om at opstille
det langs med skellet.

Skal jeg lægge en pressening henover når det er stablet eller skal jeg lade
være?

Brændet har ligget i 12 måneder inden jeg kløvede det i sidste weekend.

Andre gode tips modtages MEGET gerne.

Med venlig hilsen

Bo

Fra : NPS

Dato : 09-10-03 20:07

Vi plejer ikke at ligge presening over da denne holder på fugten og får
træet til at rådne, derimod vender vi de to-tre øverste lag med barken opad,
sådan så træet ikke så nemt suger vandet.

MVH

NPS

Skov og landskabsfagtekniker

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-03 20:11

On Thu, 9 Oct 2003 20:23:10 +0200, "Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> wrote:

>Brændet har ligget i 12 måneder inden jeg kløvede det i sidste weekend.
>
>Andre gode tips modtages MEGET gerne.

Det er lettere at kløve træet når det er frisk. Og det tørrer hurtigere
hvis det er kløvet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bo

Dato : 09-10-03 20:26

> Det er lettere at kløve træet når det er frisk. Og det tørrer hurtigere
> hvis det er kløvet.

Vi HAR kløvet brændet og det var vildt nemt.

Har du en holdning til opbevaringen??

Bo

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-10-03 21:43

On Thu, 9 Oct 2003 21:25:48 +0200, "Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> wrote:

>Vi HAR kløvet brændet og det var vildt nemt.

Ja, det er jeg godt klar over. Men som jeg læser øverste linie har det
ligget i 12 måneder inden det blev kløvet.

Min kommentar er bare et af de 'andre tips' du efterlyser.

>Har du en holdning til opbevaringen??

Nej.
Vi smider ikke pressening over her, men det er både fordi vinden
ødelægger dem og fordi vi har et skur hvor brændet køres ind i, inden
det skal bruges. Dvs. vi har et par stakke liggende udendørs, men det er
kun indtil der bliver plads i brændeskuret. Når skuret er ved at være
tomt, køres en stak derind og så er det dejlig tørt når det skal bruges.

Men om en stak skal dækkes eller ej, det vil jeg ikke kloge mig på...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Johngartner

Dato : 10-10-03 15:24

Jeg har 5 friske elmetræer liggende... Dem må du da gerne komme og kløve
Mads! Jeg venter nu et års tid eller to, så er de meget nemmere, at komme
igennem...

Fra : Calle.

Dato : 10-10-03 15:36

Johngartner wrote:
> Jeg har 5 friske elmetræer liggende... Dem må du da gerne komme og
> kløve Mads! Jeg venter nu et års tid eller to, så er de meget
> nemmere, at komme igennem...

Der er vi nu ikke helt enige, jeg holder nu med Mads i at der er nemmest at
kløve frisk fældet
--
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-10-03 20:30

On Fri, 10 Oct 2003 16:24:15 +0200, "Johngartner" <jrb@5750.dkWXP>
wrote:

>Jeg har 5 friske elmetræer liggende... Dem må du da gerne komme og kløve
>Mads! Jeg venter nu et års tid eller to, så er de meget nemmere, at komme
>igennem...

Det skal jeg da gerne ... hvis du selv har flækøksen.

Ja, jeg kan godt li' at kløve træ. Men jeg skal lige gennem min egen
stak herude også.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-10-03 20:59

Hej

Bo wrote:
> Skal jeg lægge en pressening henover når det er stablet eller skal jeg lade
> være?

Ikke henover, men ovenpå, så stakken ikke dænges til i vand når det
regner. Så kan der også komme luft ind imellem. Du kan også stable
brændet, så vandet blot har lettere ved at rende af. I sidste udgave af
"Ide Nyt" er der vist et eksempel på hvordan det kan stakkes.

http://www.idenyt.dk/artikler.asp#, søg på brænde.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bo

Dato : 09-10-03 21:27

> [...]
> brændet, så vandet blot har lettere ved at rende af. I sidste udgave af
> "Ide Nyt" er der vist et eksempel på hvordan det kan stakkes.

Tak for det, jeg er dog ikke helt fan af den type "markeringer" i haven

Jeg lægger den KUN ovenpå som du anbefaler.

Bo

Fra : NPS

Dato : 10-10-03 15:49

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-10-03 16:36

> [...]
opstille
> det langs med skellet.
>
> Skal jeg lægge en pressening henover når det er stablet eller skal jeg

Det bedste er, hvis du kan finde et par faste tagplader og så lægge dem oven
på stakken evt. fastholdt af et par store sten. Så bliver træet ikke vådt,
og luften kan cirkulere frit under pladerne. Det ser måske ikke så pænt ud,
men det virker.

> Brændet har ligget i 12 måneder inden jeg kløvede det i sidste weekend.

Det er min erfaring, at træet er nemmest at kløve, lige efter det er fældet.

mvh
Preben