lappeløsningsreperation af gammelt bad med~
Fra : Peter Holm

Dato : 08-10-03 13:34

Hejsa,
vi har fået afslag fra vores andelsforening på modernisering af vores
badeværelse fra 30'erne, og da egne pengemidler er små efter et stort
køkkenprojekt søger vi en billig løsning til midlertidig forskønnelse af
vores grimme badeværelse.

Det største problem er de grimme fliser som er fyldt med gamle borehuller og
revner, og desuden er overfladen ødelagt på fliserne så de er helt ru og
umulige at gøre rene.

Findes der evt. et meteriale som kunne rulles, smørres eller pensles direkte
ovenpå de gamle fliser og som efterfølgende kan males og holde et par år?

Gode forslag til en billig forskønnelse af rummet er meget velkomne!

Jeg ligger lidt fotos ud, så du kan se hvor slemt det står til.
http://home1.stofanet.dk/phc/bad.html

Peter Holm
phc*REMOVETHIS*@stofanet.dk

"I met someone who looks a lot like you
She does the things you do
But she is an IBM." ELO 1981

Fra : Jens Juul

Dato : 08-10-03 14:45

Hej
Der findes en tråd i dk.bolig om emnet.

Efter min mening er det næsten synd af male på den kvalitet fliser - de
koster en bondegård idag - men smag og behag er jo forskellig.

Mvh Jens

Fra : Peter Holm

Dato : 08-10-03 15:48

Jens Juul wrote:
> Hej
> Der findes en tråd i dk.bolig om emnet.

tak for tippet.

> Efter min mening er det næsten synd af male på den kvalitet fliser -
> de koster en bondegård idag - men smag og behag er jo forskellig.

Tro mig, jeg ville selv MEGET gerne beholde de fliser, hvis ikke det var
fordi, at de er blevet meget meget dårlige. At de engang var flotte kan ikke
opveje 30-40 rawplugs der stikker halvt ud af væggen, og en overflade der
ikke på nogen måde kan holdes ren er ikke lækkert i et bad. Det er
simpelthen for snadsket derude som det er nu.

Mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 08-10-03 15:56

Jens Juul wrote:
> Hej
> Der findes en tråd i dk.bolig om emnet.

hvis jeg har fundet den rigtige tråd, så handler den om almindelig maling af
fliser. Det er vist ikke helt nok i dette tilfælde.
Jeg søger derfor stadig råd til en overfladebehandling af fliser, som gerne
helt skulle fjerne den gamle 'flise-struktur'.

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 18:47

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gode forslag til en billig forskønnelse af rummet er meget velkomne!
>
> Jeg ligger lidt fotos ud, så du kan se hvor slemt det står til.

Mnjaa - Jeg kan godt se at det ikke ser kønt ud...

Følgende er mine bud:

I brusekabinen ville jeg gøre et af følgende:
1: Fjerne de gamle fliser, finde et "flisetilbud" (læs rest) i det lokale
byggemarked af et useende jeg kunne accepter, og til en fornuftig pris, og
sætte dem op.
2: Sætte glasvæv op i kabinen (selvom det vist ikke er lovligt mere?)

Først en opfræsning med en god båndpudser
Dernæst en fuldspartling af alle vægge,
Til sidst glasvæv.

Nåh ja - Allersidst selvfølgelig maling i en fornuftig glans. - Mindst 25 i
brusekabinen...

FedePEde

Fra : Peter Holm

Dato : 08-10-03 21:13

> Mnjaa - Jeg kan godt se at det ikke ser kønt ud...

hvis jeg vælger at sætte væv op, har du så et forslag til den overgang der i
dag er mellem fliser og malet væg (som allerede er pålimet glasvæv) ?

Mvh
Peter

Fra : Calle.

Dato : 08-10-03 21:33

Peter Holm wrote:

> hvis jeg vælger at sætte væv op, har du så et forslag til den
> overgang der i dag er mellem fliser og malet væg (som allerede er
> pålimet glasvæv) ?

alt væk, nyt på hvis det skl blive ordentligt
Har selv lige renoveret et badeværelse fra 50erne.
Bankede alle fliser af. Nye fliser i brusekabinen + diagonalgulv, samt
glasvæv på vægen. Det er ikke så svært som man tror.

--
Calle

Fra : Peter Holm

Dato : 09-10-03 08:09

Calle. wrote:

> [...]
> Bankede alle fliser af. Nye fliser i brusekabinen + diagonalgulv, samt
> glasvæv på vægen. Det er ikke så svært som man tror.

bankede du pudset af helt ind til stenen, eller kun flisen. Hos mig er
fliserne muret op, altså ikke limet på. Dvs at der sidder en klat mørten
under hver flise, med altsp ikke en glat pudset væg. Jeg tror ikke det er
muligt at sætte nye fliser op på væggen hvis jeg kun piller fliserne ned.

Peter

Fra : Jens Juul

Dato : 09-10-03 09:19

> [...]
>muligt at sætte nye fliser op på væggen hvis jeg kun piller fliserne ned.

Vær glad for at det ikke er sat op med klæber for så skal der virkelig
bankes til. Når du har fjernet alle fliser, bankes al løs puds ned og
væggen pudses op til det er rimeligt plant og så opsættes fliserne. Husk
vådrumskur efter alle kunstens regler.

Jens

Fra : Peter Holm

Dato : 09-10-03 14:02

Jens Juul wrote:

> [...]
> væggen pudses op til det er rimeligt plant og så opsættes fliserne.
> Husk vådrumskur efter alle kunstens regler.

hejsa,
jeg er helt med på hvad jeg BURDE gøre. Derfor kaldte jeg tråden
'lappeløsning' i håb om råd der ikke tog flere uger og koster en halv arm.
Jeg har nu snakket med en maler som forslog at smide fliseklæber uden på
fliserne og så køre lidt rundt i det med et pudsebræt. Klæberen er lige
blandet - om 10 min smider jeg det på fliserne.

Mvh
Peter