At tvinge en troldhassel
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-03 20:25

Er der nogen herinde, der har erfaring med at tvinge en troldhassel til at
sprede sig vandret i stedet for at vokse lodret.

Som man kan med grene på æbletræer har jeg tvunget troldhaslens grene fra at
stritte lige op i luften til at stritte udad til alle sider. Den er nemlig
ved at være for høj.

Har nogen prøvet metoden? Hvor længe skal grenene være bundet og hvordan
kommer det til at se ud?

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 07-10-03 21:30

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> Den er nemlig ved at være for høj.
>
> Har nogen prøvet metoden? Hvor længe skal grenene være bundet og

Hej Lisbeth
Mærkelig troldhassel du har. Man kan på ingen måde sige at vores troldhassel
stritter sine grene"lige" op i luften, de vrider og vender sig
Det skulle da lige være de vildskud der af og til kommer.
Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-10-03 21:45

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mærkelig troldhassel du har. Man kan på ingen måde sige at vores
> troldhassel stritter sine grene"lige" op i luften, de vrider og vender sig

Jamen det gør de såmænd også på min. Men helhedsindtrykket er et træ, der er
ved at vokse sig højt og slankt - med snoede grene, der overvejende går
opad.

Måske er det ikke en troldhassel? Men flere har fortalt mig, at det er det.
Og grenene er snoede som jeg kender det fra de troldhasselgrene man kan købe
ved juletid i dyre domme.

Er der træer, der ligner en troldhassel?

Mvh. Lisbeth

Fra : Johngartner

Dato : 08-10-03 04:43

Hej Lisbeth.
Der er også noget der kaldes en troldpil, den har dog langt mindre blade,
men er karakteristisk ved, at den meget gerne vil blive meget høj!
Mit råd vil være, at du skærer den god og grundigt tilbage, så kan du jo
sælge grenene her til jul...
Når den så til foråret igen bryder med nye grene der vil opad, så er det
bare igang med beskærersaksen og klippe spidserne af...

Mvh. John
"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f83266a$0$22660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...