Hel and
Fra : Lars Pedersen

Dato : 07-10-03 10:17

Jeg har for første gang købt en hel and(frossen), og da jeg er lidt af en
amatør har jeg nogle spørgsmål...

Min plan var at tø den op, skære lår og bryst fra, og putte disse tilbage i
fryseren til senere afbenyttelse. Men desværre står der på embalacen at det
må jeg ikke.
Hvad kan der ske ved at nedfryse en and igen? Skal man være lige så
hysterisk i sin omgang med ænder, som man skal ved kyllinger, hvis man vil
undgå mavepine?

Og hvad kan man bruge resten af anden til, når man har fjernet lår og bryst?
Min tanke var at putte den i en gryde med vand og grøntsager, og se om det
kom til at ligne suppe hvis det blev kogt længe nok. Er det helt galt
afmarcheret?

At tilberede 2.5 kg fugl på én gang virker lidt voldsomt, når man kun er to.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-10-03 11:26

"Lars Pedersen" <smeg@head.com> wrote in message
> [...]
> Hvad kan der ske ved at nedfryse en and igen? Skal man være lige så
> hysterisk i sin omgang med ænder, som man skal ved kyllinger, hvis man vil

Det er nu ikke noget der kun gælder for ænder, men derimod generelt for alle
frosne madvarer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-10-03 12:38

"Lars Pedersen" <smeg@head.com> writes:

>Hvad kan der ske ved at nedfryse en and igen? Skal man være lige så
>hysterisk i sin omgang med ænder, som man skal ved kyllinger, hvis man vil
>undgå mavepine?

Det kan ikke siges tit nok - høj køkkenhygiejne er et must når det gælder
fjerkræ (ja det er det nu i det hele taget efter min mening) Desuden skal
du være sikker på at dyret er gennemstegt for at forhindre evt.
salmonella-bøvl.

>Og hvad kan man bruge resten af anden til, når man har fjernet lår og
>bryst?

Jamen hvorfor nu egentlig det?
Anden vejer 2,5 kg og du skal regne med et ret stort stegesvind, mest hvis
det er en af de almindelige supermarkedsænder, eksempelvis dem der kaldes
dansk landand osv. Er der tale om en Berberiand, er svindet noget mindre.

Overvej i stedet følgende:
Tag hele dyret, fjern de store fedtklumper, der sidder lige ved
opskæringen. Gnid den indvendigt med salt og peber. Læg den med brystet
nedad i bradepanden som du forinden lige at fedtet ind i noget olie eller
smør. Brun dyret ved 220 grader i ca. 15. minutter, vend den og giv den 15
minutter mere.
Så skruer du ned til 160-170 grader, hælder en halv flaske rødvin ud over
anden, og lader den stege i 2 timer. Dryp jævnligt med den rødvin og det
stegsky, der ligger i bradepanden, giv evt. en sjat rødvin mere fra
flasken når anden har stegt i en time (og hvis der ikke er mere rødvin i
flasken, så åben en ny
Efter 2x15 minutters bruning og 2 timers stegning, drysser du med mild
hånd lidt salt på brystet, skruer op på 200 grader og giver den ti
minutter, regnet fra det tidspunkt, hvor oven er oppe på temperaturen.
Nu er anden næsten færdig: Tag den ud, dæk den til og lad den hvile i
15-20 minutter og server den med havd du nu kan lide af tilbehør. Kogte
kartofler og brunede kartofler, rødkål og lidt tyttebør gelé er det
traditionelle. Sovesen laver du naturligvsi af stegeskyen: Si stegeskyen
og skum fedtet af (og der er dælme meget - det er rigtigt godt at bruge
som supplement til spækket næste gang du bager leverpostej), kog skyen
lidt ind, pisk på med lidt 13% fløde - du kan også bruge piskefløde, hvis
du er ligeglad med fedtprocenten. Lad det simre indtil sovsen tykner.

Så skærer du først brystet fra, og her er det at du kan oplevet at der
ikke er nær så meget kød som først antaget. Men det der er, smager
himmelsk. Skær desuden lårene fra med overlår - de er ikke ret store på en
2,5 kg., and.

Det der bliver tilovers samger godt koldt. Ellers kan du bruge det i
wokken sammen med lidt grønsager dagen efter.
Du kan også lige give resterne en tur under grillen, servere det med
stegte kartoffelskiver og lidt bønnesalat og brød.

>Min tanke var at putte den i en gryde med vand og grøntsager, og se om det
>kom til at ligne suppe hvis det blev kogt længe nok. Er det helt galt
>afmarcheret?

Du kan sagtens koge noget fond på skroget. men jeg ville klart gøre som
ovenfor.

>At tilberede 2.5 kg fugl på én gang virker lidt voldsomt, når man kun er
>to.

Som skrevet: Så meget kød er der nu ikke på en 2,5 kg and.

Men under alle omstændigheder: Go' appetit, and er lækkert!

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : -V-

Dato : 07-10-03 13:09

Frank Løkkegaard wrote:

> Men under alle omstændigheder: Go' appetit, and er lækkert!

Tilberedte og spiste hjemmeskudt and i min cocotte i går. Små to timers tid
ved ca. 120 gr.

Yums!!!

-V-

Fra : Lars Pedersen

Dato : 08-10-03 14:45

> Overvej i stedet følgende:

Hmmm, det må jeg se på. Umiddelbart lyder det ikke som noget der bliver nemt
i min lille kombiovn.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-10-03 14:02

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> writes:
>Tilberedte og spiste hjemmeskudt and i min cocotte i går. Små to timers
>tid
>ved ca. 120 gr.
Men så er der tale om vild - ikke?
Til almindelig and er det for kort stegetid.

Fra : -V-

Dato : 07-10-03 14:49

Frank Løkkegaard wrote:
> Men så er der tale om vild - ikke?

Jessir.

Den blev lige tilpas. Kastede lidt rodfrugter i potten og smed til sidst
bulgur i. Skønno!

-V-

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-10-03 15:07

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> writes:
>Den blev lige tilpas. Kastede lidt rodfrugter i potten og smed til sidst
>bulgur i. Skønno!

SÅ - jeg VIL IKKE høre mere om det. Slet ikke... Vildand er vildt
overvurderet, intet er bedre end lidt havregrød.

.... Uhhh, misundelse er en grim ting!
Jeg kan levende forstille mig at det har været lækkert!!

Fra : -V-

Dato : 07-10-03 22:52

Frank Løkkegaard wrote:

> SÅ - jeg VIL IKKE høre mere om det. Slet ikke... Vildand er vildt
> overvurderet, intet er bedre end lidt havregrød.
>

> ... Uhhh, misundelse er en grim ting!
> Jeg kan levende forstille mig at det har været lækkert!!

Frank, jeg siger til næste gang. Så kommer du sgu bare forbi Nørrebro og
spiser med.

-V-

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-10-03 08:06

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> writes:
>Frank, jeg siger til næste gang. Så kommer du sgu bare forbi Nørrebro og
>spiser med.

Du er et inderligt godt menneske