Afblænding af krybekælder, må jeg det ?
Fra : Peter Olesen

Dato : 06-10-03 21:02

Hej i NG.

Vores gulv i stuen er forbandet koldt, og det trækker fra mellemrummet
mellem panel og gulvbrædder.

Jeg regner med at fuge mellemrummet med akrylfuge, men hvad gør jeg for at
undgå at krybekælderen er så "luftig" ?

Jeg overvejer at proppe ventilationshullerne til med plastic, for på den
måde at stoppe genemtrækket.
Er det måden at gøre det på ?

Frihøjden i krybekælderen er 25 cm, så jeg har ikke mulighed for at kravle
ned og isolere.

Peter.

Fra : Aksel

Dato : 06-10-03 21:10

"Peter Olesen" <lone.peter@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det måden at gøre det på ?
>
> Frihøjden i krybekælderen er 25 cm, så jeg har ikke mulighed for at kravle

Du må ikke lukke ventilationshullerne, hele gulvkonstruktionen rådner og
forsikringen dækker ikke når du har ændret konstruktionen.

Hvis der ikke er isoleret under gulvet skal du sætte dampspærre direkte op
mod gulvet og under bjælkerne, ved kanterne skal folien gå et stykke ned ad
soklen og fastgøres med en liste eller lignende så der ikke kan trække kold
luft op over folien.
Derunder mindst 100 mm isolering, det burde løse problemet.

Hvis der er isoleret kan du sætte vindpap op under isoleringen og fastgøre
det på soklen ligesom dampspærren, du må ikke bruge dampspærre på den kolde
side af isoleringen.

Hilsen Aksel

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-10-03 21:18

Aksel wrote:

> [...]
> der ikke kan trække kold luft op over folien.
> Derunder mindst 100 mm isolering, det burde løse problemet.

200 mm anbefales,

> Hvis der er isoleret kan du sætte vindpap op under isoleringen og
> fastgøre det på soklen ligesom dampspærren, du må ikke bruge
> dampspærre på den kolde side af isoleringen.

Da det er svært med 25 cm frihøjde, er der kun en løsning: Op med gulvet

Venlig hilsen
Erik Olsen
Svar venligst kun i nyhedsgruppen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Fra : Henrik

Dato : 06-10-03 21:20

"Peter Olesen" <lone.peter@adr.dk> wrote in message
> [...]
> Er det måden at gøre det på ?
>
> Frihøjden i krybekælderen er 25 cm, så jeg har ikke mulighed for at kravle

Der er normalt ventilation af krybekælderen for at undgå fugt med råd til
følge.
Men mange stopper alligevel ventilationen til om vinteren, nogle glemmer så
desværre at åbne for den igen når det bliver sommer, det kan koste et nyt
gulv. Og jeg er ikke helt sikker på hvordan forsikringsselskabet stiller sig
til det når man selv er ude om det?
Du kunne jo evt. stoppe ventialatione i den ene side af huset, så undgår du
den værste blæst.
Men husk at åbne igen til sommer

Henrik