Etablering af radiator i u-isoleret badevæ~
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 06-10-03 08:24

Jeg skal til at sætte en radiator i et badeværelse.

Rørføringen er afsluttet ved væggen, ca. 15 cm over gulv, og lukket med
Ballofix, og det er jo dejlig i sig selv.

1) Hvilken forskel gør det om termostaten bliver placeret i bund eller top
af radiatoren? Der er "lidt" bedre plads ved gulvet til placering af
termostat, og derfor kunne jeg finde på at vælge denne placering frem for
det "almindelige" med fremløb i toppen af radiatoren. (Der er tvungen
cirkulation på anlægget.)

2) Jeg har en dobbelt plade-radiator på ca. 60x60 cm (nominelt 360W ydelse
i henhold til EN 442. Temperatursæt 70°-40°-20°), og rummet er et uisoleret
badeværelse på ca. 3 m2. Burde det være tilstrækkeligt? Det høber jeg for
der er næsten ikke plads til mere.

3) Betyder temperatursættet: 70° - fremløb, 40° - returløb, 20° -
rumtemperatur??

4) Hvad sker der hvis radiatoren er for stor/lille i forhold til rummet?

Fra : anders majland

Dato : 06-10-03 10:17

> 4) Hvad sker der hvis radiatoren er for stor/lille i forhold til
rummet?

Hvis den er for stor fylder den for meget
Er den for lille sender du (for) varm vand retur - Det afhænger så af at
dit varmesystem om det er noget problem.

/A