Reperation af vindue ?
Fra : Torben

Dato : 05-10-03 19:40

Hej gruppe,

jeg ser til min store irritation at der er kommet lidt råd i et af mine
store vinduer i udestuen.

Det drejer sig om det ene udvendige hjørne hvor de to glaslister mødes.
Glaslisterne skifter jeg, men et område på ca. 1 * 4 cm. i selve
vindues-rammen er også begyndt at rådne - resten af vinduet fejler ikke
noget.

Jeg har tænkt på at skrabe / skære det rådne træ væk, og bagefter spartle
det ! Kan det lade sig gøre ? Hvis nej, hvad gør jeg så ? Hvis ja, hvilken
spartelmasse skal jeg benytte ?

mvh & på forhånd tak!
Torben

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-10-03 21:32

"Torben" <usenet_mail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ! Kan det lade sig gøre ? Hvis nej, hvad gør jeg så ? Hvis ja, hvilken

Ring til din forsikring - du har formodentlig en forsikring mod råd og
svamp, hvis du selv ejer din bolig. I så fald kan du måske få et nyt vindue
på forsikringens regning. Du kunne også få et tilbud fra en tømrer, han kan
vurdere om det er svamp/råd.

VH Birgitte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-03 22:02

> [...]
vindue
> på forsikringens regning. Du kunne også få et tilbud fra en tømrer, han

Eller (i tørt vejr, tørt træ): Tag ruden ud, sav hjørnet af, lav et
nyt(eller skaf en kasseret ramme af samme slags og tag det derfra foroven),
lim det i med Plastic-padding (hård), skrabspartle til du ser der er kontakt
på begge flader, og saml i en fart. Fordel: tilpasning kan være ret upræcis,
dog altid under mål.... Bagefter kan du bore huller og sætte skruer i, men
det er egentlig ikke nødvendigt, da limningen er flere gange stærkere end
træet. Overskud skal fjernes i halvhård tilstand med en kniv, ellers bliver
der en større slibeproces.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 05-10-03 23:10

> [...]
> det er egentlig ikke nødvendigt, da limningen er flere gange stærkere end
> træet. Overskud skal fjernes i halvhård tilstand med en kniv, ellers

Det var dog den vildeste gang fusk jeg har læst i lang tid! Plasticpadding!
Så kan han jo lige så godt bare spartle ud med padding efter at han har
gravet det rådne væk.
Problemet med padding er at hvis træet suger lidt fugt igen så vil paddingen
der bliver stenhård ikke arbejde sammen med træet og "limningen" går op.

Hvis man endelig vil lappe på det, er det bedre at stemme det dårlige træ
væk og lime en lus i med PU-lim, det er da en del mere prof.

Det gøres ved at stemme alt det rådne træ væk med et stemmejern sådan at man
får nogle rimeligt vinkelrette snit ind i rammen. Derefter limes der
træklodser i der er lidt tykkere end det der mangler. Når limen er tør kan
det overflødige træ stemmes/høvles/slibes bort og rammen er klar til frisk
maling. Hvis lusningen er udført nogenlunde nøjagtigt bliver det helt
usynligt og lige så godt som nyt.

Men for at din ramme ikke skal rådne et andet sted bør du skifte alle
glaslister til nye og her vil jeg anbefale at du får nye trælister til sider
og top og væger en aluminium eller plast liste til bunden. Behandel falsen
til glasset med et svampedræbende træbeskyttelsesmiddel et par gange inden
du sætter listerne i og hold i de efterfølgende år øje med at gummikanten er
intakt og smidig - det er sikkert her du har grunden til din nuværende
situation.
Hvis du vil gøre noget ekstra ud af det, så stem eller slib et fald på 5 -
10 grader på falsen i bunden af rammen, det sikre at der ikke kan stå vand
under listen.

Mvh
//zigge

PS: Trick til montering af bundliste; fugt en finger i opvaskesæbe og kør
henad glasset i bunden, så er det meget lettere at skubbe listen ind i hak,
da det er gummilæben der er genstridig.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-03 16:56

file://zigge <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en

> [...]
>
> PS: Trick til montering af bundliste; fugt en finger i opvaskesæbe og kør
> henad glasset i bunden, så er det meget lettere at skubbe listen ind i

Fusk, ja, men nemt. Stemme det rådne ud?: nej, det bliver for meget/rådner
igen. Limning: PU holder ikke bedre end PPadding, men kan ikke fylde en
spalte ud. Man skal selvf. male ordentligt efterfølgende, og hvis glaslister
sidder OK, virker det, det har det gjort her.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen