Malawi Cichlide ?
Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-10-03 22:07

jeg har fået foræret en trio af min kæreste
men hun fik ikke at vide hvilken art fiskene er.

Jeg tror det er en Lithobates men hvilken ???

se billede i dk.binaer under " Malawi Cichlide "

Hilsen Jesper

Fra : Michael Andersen

Dato : 03-10-03 22:19

Hej Jesper

Det kunne godt være: Otopharynx lithobates, Zimbawe Rock, men er ikke helt
sikker

Mvh.
Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-10-03 23:08

"Michael Andersen" <michael-a@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jesper
>
> Det kunne godt være: Otopharynx lithobates, Zimbawe Rock, men er ikke helt
> sikker

Det er ihvertfald ikke en O. lithobates "Zimbabwe rock", for der har
hannen en bred gul blis
og sømmen i rygfinnen er breddere og mere hvidliggul i farven. O.
lithobates har som regel
også en gul stribe i gatfinnen
Samtidig synes jeg at fisken ser for høj ud i kroppen til at være en O.
lithobates.
Af en eller anden grund synes jeg mere det ligner en fisk fra en af de
mere rovfiske agtige
slægter, da den ser ud til at være ganske stor.
Hvordan ser hunnen ud?? Og hvor stor er kræet??

Carsten

Fra : Jesper Laursen

Dato : 04-10-03 04:22

Billede af hunnerne er uploadet
i dk.binaer under "Malawi Cichlide"

Jesper

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-10-03 08:03

Hej Jesper

Jeg tror nu stadigvæk at det er en Otopharynx lithobates, da fisken ligner
den jeg har svømmende rundt i akvariet.
Jeg medsender lige et billede af min lithobates (dkbinaer). Han har som du
kan se også
en orange rygfinne/blis. Den er næten 18 cm lang så den er stor.

Med venlig hilsen

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-10-03 08:46

> [...]
> kan se også
> en orange rygfinne/blis. Den er næten 18 cm lang så den er stor.

Jeg sagde IKKE at det ikke var en O. lithobates!! Men at jeg synes den
så for høj ud i kroppen, det kan også bare skyldes vinklen fisken er
fotograferet i.
Hunnerne ligner jo godt nok O. lithobates, så mon ikke det så også er
det!
En han på 18 cm er 2 cm over hvad litteraturen siger om maximal størrelse,
så den har fået godt med kraftfoder *s*

Carsten

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-10-03 10:56

Ja han er en voksen herre

Hunne går lige for tiden med æg, og hun skal tømmes om ca. 14 dage. Det er
første gang siden jeg købte dem at de har leget og der er kommet
æg/forhåbenligt unger ud af det.

Mvh.

Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-10-03 16:18

"Carsten Gall" <xxcgall(fjernes)@vip.cybercity.dk> wrote in message

> En han på 18 cm er 2 cm over hvad litteraturen siger om maximal
> størrelse, så den har fået godt med kraftfoder *s*

Generelt tror jeg at litteraturen oftest angiver for beskedne
maksimumstørrelser for vores fisk. Jeg har haft en O. Lithobates, som jeg
umiddelbart vil hævde var små 20 cm. inden den døde (vel nok af alderdom).
Da fisk vokser hele livet, og i vores akvarier vel nok bliver stopfodret
konstant, bliver de meget større end i naturen.

vh
Jan

Fra : Simon Rasch

Dato : 05-10-03 19:05

> [...]
> Da fisk vokser hele livet, og i vores akvarier vel nok bliver stopfodret
> konstant, bliver de meget større end i naturen.

Det er også min opfattelse, at de fleste størrelses-angivelser gælder
fiskene i naturen, ikke i akvariet.

/Simon

Fra : Aardvark

Dato : 05-10-03 22:26

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote in

> "Carsten Gall" <xxcgall(fjernes)@vip.cybercity.dk> wrote in message

Enig, har selv en Synodontis Malle, som er hvad jeg vil skyde på er 22-23
cm...han MÅ i flg. litteraturen kun blive 16-18...tror ikke han har læst de
bøger...well..har 2 stk. der ikke har læst de bøger..men ok..fisk læser
ikke bøger..og for malle kendere..så er der tale om Synodontis Eupterus.

/Aard