Isolering af oliefyr
Fra : Heini Guttesen

Dato : 01-10-03 16:41

Mit oliefyr står i et udhus, og er en gammel svend af typen DFJ Salamander.
varmtvandsbeholderen/varmeveksler er af en nyere type og er placeret i min
kælder.

Udhuset er dårligt isoleret, så der går en del varme tabt fra fyret ud til
gråspurvene.

Jeg har fået en idé om at jeg vil isolere fyret. Planen var at købe nogle
rockwool bats af den "stive" type, og så simpelthen skære ud til skorsten,
termostat, brænder og låger. Herefter skal det tapes sammen med gaffa.
Er planen helt hen i vejret?
Hvor mange mm. isolering skal der til før det batter noget?

Jeg ved godt at det optimale ville være at skifte fyret, men jeg har en
bange anelse om at det koster kassen.
Er der nogen der ved hvad sådan en operation står i?
NB der er naturgas i området, er der noget at hente ved at skifte?

Jeg brger ca 5000 liter olie om året suppleret med brændeovn til at opvarme
ca. 200kvm.

Mvh
Heini Guttesen

Fra : anders majland

Dato : 01-10-03 19:49

> Jeg har fået en idé om at jeg vil isolere fyret. Planen var at købe
nogle
> rockwool bats af den "stive" type

Jeg mener at have set noget isolering beregnet til formålet. Det var i
måtter med "sølvpapir" på ydersiden. Har du kigget på rockwools sider
omd et kan findes der - måske under teknisk isolering ?

/A

Fra : //zigge

Dato : 01-10-03 20:21

"Heini Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rockwool bats af den "stive" type, og så simpelthen skære ud til skorsten,
> termostat, brænder og låger. Herefter skal det tapes sammen med gaffa.

Det lyder som en fin plan, MEN, du må ikke isolere brænderen eller foran
lågerne! Brug noget net og bindetråd istedet til at fiksere isoleringen med,
evt. en kasse du nitter sammen af blik plade. Gaffa holder ikke i ret mange
år "udendørs" når der bliver koldt i dit udhus.

> Hvor mange mm. isolering skal der til før det batter noget?

75-100 mm vil gøre en verden til forskel.

> Jeg ved godt at det optimale ville være at skifte fyret, men jeg har en
> bange anelse om at det koster kassen.
> Er der nogen der ved hvad sådan en operation står i?

Hvis ellers brænderen er ok, så behold dit fyr. Du får svært ved at finde en
keddel der er mere solid end Salamanderen (fra De Forenede Jernstøberier
Ellers så nøjes med at skifte til en ny brænder - tal med din skorstenfejer,
der er han ekspert.

> NB der er naturgas i området, er der noget at hente ved at skifte?

Total tab af suverenitet over din varmeregning - mit råd: Hold dem langt væk
fra matriklen!

> Jeg bruger ca 5000 liter olie om året suppleret med brændeovn til at
opvarme
> ca. 200kvm.

Det lyder ikke helt vildt, du vil evt. kunne spare lidt ved at have en
elpatron til sommerbrug inde i huset, der er sandsynligvis en prop der
"bare" skal skiftes ud med patronen i din varmeveksler.
Du burde måske gå isoleringen af huset efter også, men er det et ældre hus
renoveret for år tilbage lyder din varmeregning rimelig. Det er dog muligt
at forbedre det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-03 20:32

> NB der er naturgas i området, er der noget at hente ved at skifte?
>
> Jeg brger ca 5000 liter olie om året suppleret med brændeovn til at
opvarme
> ca. 200kvm.

Hvad med at skifte brænderen ud med en pillebrænder? En TB-mini vil
formentlig passe direkte på din nuværende kedel og halvere din varmeregning.

Mvh Maria

Fra : Heini Guttesen

Dato : 01-10-03 21:07

On Wed, 1 Oct 2003 21:32:24 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> TB-mini

Har du nogen erfaringer med det produkt, og eventuelt nogle priseksempler?

Fra : TomCK

Dato : 02-10-03 08:00

"Heini Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> rockwool bats af den "stive" type, og så simpelthen skære ud til skorsten,
> termostat, brænder og låger. Herefter skal det tapes sammen med gaffa.

Hej,

Jeg har samme koncept (udhus, salamanderkedel, varmeveksler i kælderen), og
har også isoleret mit fyr. Dog "bare" med almindelig rockwool holdt sammen
af hønsenet, ståltråd og god vilje.
Det jeg egentlig vil sige er, at min oliefyrsservice-mand er lidt ked af, at
han ikke kan komme til en renselem bag på fyret, under "røgkassen". Så vær
opmærksom på, om du også har sådan en tingest - han skal helst kunne komme
til. Jeg kendte ikke dens eksistens, og min isolering kan derfor ikke
skilles ad på dette sted.

Nu bruger vi også udhuset som vaskehus og værksted, så det gør ikke noget,
at der er lidt varmt En væsentlig større besparelse blev hentet ved at
udskrifte rørene under gårdspladsen med fjernvarmerør (Løgstør rør). Nu skal
vi til gengæld rydde sne i gården.... Endelig er varmtvandsbeholderen
skiftet til en Vølund QMC med el-patron til sommerbrug. Til en familie på 2
bruger den ca. 3 kWh om dagen. Før brugte vi 4 liter olie i stedet. Fyret
blev startet igen i sidste weekend, og brændeovns-sæsonen startede i går.
Det var dén sommer

mvh
Tom