Brug af pottefyr
Fra : Rasmus

Dato : 01-10-03 10:20

Hej NG.

Vi har lige købt vores første hus, skønt at have sit ejet, og her er et
pottefyr (hess). Det er fra da huset blev bygget i ´64, og fyre med
petrolium. Jeg syntes det soder meget, er der andre her som har erfaringer
med sådan et fyr ? Og evt indstiling af et sådan.

MVH
Rasmus.

Fra : //zigge

Dato : 01-10-03 20:05

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> petrolium. Jeg syntes det soder meget, er der andre her som har erfaringer
> med sådan et fyr ? Og evt indstiling af et sådan.

Sådan skal det gøre
Smid lortet ud og find et oliefyr istedet - jeg trode godt nok ikke at der
var nogen der brugte de kulilte-fælder mere...

Mvh
//zigge

Fra : Rasmus

Dato : 01-10-03 22:41

Fyret står midt i huset, og så er der lavet luftkanaler til de forskellige
rum. Så at lave oliefyr vil være en stor investering, der der så også skal
laves rør/radiatore.
Det er meningen vi vil have en brænde ovn, men det bliver ikke i år.

Fra : //zigge

Dato : 04-10-03 01:04

> [...]
> laves rør/radiatore.
> Det er meningen vi vil have en brænde ovn, men det bliver ikke i år.

Man kan da også få "luftvame-oliefyr", men det er ikke sagen i forhold til
dem med vand svjv.

Nu var det jo ikke for at tage modet fra jer, men der er mange og bedre
alternativer til et pottefyr. Uden at være ekspert i det så vil jeg tro at
det er meget vigtigt at vægerne er indstillet helt nøjagtigt så der ikke er
ret stor højdeforskel på dem, og at fyret ellers er rent indvendigt.
Det kan muligvis også dæmpe generne en del at bruge lugtfrit petroleum, men
jeg ved ikke om man kan få det billigt i de kvanta i skal have. Og det gør
ikke ovnen sikrere at bruge med lugtfrit p.

En hurtig løsning kunne måske være at slæbe "potten" ud og bruge en
gas-katalysator ovn istedet - uden at vide det er jeg ved at tro at det er
billigere at fyre i og det lugter i hvert fald ikke lige så grimt som
petroleum.

Når i senere skal ud og se på brændeovn vil jeg anbefale at i kikker på en
med pillemagasin på, det er ret smart og et billigt alternativ til oliefyr.

Mvh
//zigge

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 01-10-03 23:54

Den 01/10-2003 klokken 23:40, skrev "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> i
<blfhka$4eu$1@sunsite.dk>:

> Fyret står midt i huset, og så er der lavet luftkanaler til de
> forskellige rum. Så at lave oliefyr vil være en stor investering, der
> der så også skal laves rør/radiatore.

Er det ikke med tvungen luftcirkulation - altså med blæser?

Da vi købte hus i 68, stod der sådan et monstrum i kælderen. vi havde
ofte bøvl med det. Og under specielle vindretninger, slog røgen ned i
skorstenen og blev presset ud i den cirkulerende varme luft. Det kunne
tydeligt lugtes, og ses på væggene ved luftindnlæsningerne

Det blev udskiftet i 73 med en ny Hess kedel og et separat Hess
klimakabinet, (varmeveksler og blæser), som blev tilsluttet de bestående
kanaler.

Bortset fra et par udskiftninger af selve oliebrænderen, har det kørt
upåklageligt i nu 30 år.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Rasmus

Dato : 02-10-03 09:16

Nej ingen blæsere. Petroliumen løber ind i bunden af potten, ved egen hjælp
(fyret står lavere end olietanken i brykkerset). Mængden kan så reguleres
flere steder. Luftkanalerne har ikke direkte forbindelse med brændkamret.
Fyret står midt i huset (1-plans), i et lille "rum" på ca 80x80 cm. I
toppen, henover fyret, er der så lavet kanaler til div. rum. Så der kunne i
princippet stå en hvilken som helst anden varmekilde, fx. en brændeovn.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 02-10-03 22:21

Den 02/10-2003 klokken 10:16, skrev "Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> i
<blgn55$p7h$1@sunsite.dk>:

> [...]
> henover fyret, er der så lavet kanaler til div. rum. Så der kunne i
> princippet stå en hvilken som helst anden varmekilde, fx. en brændeovn.

Ja, så kan jeg godt se, at det bliver besværligt at skifte til oliefyr.
Det vil, som du selv var inde på, kræve installation af radiatorer.

Med venlig hilsen,
Kjeld