"hems" i værelse
Fra : Per

Dato : 30-09-03 13:09

Hej Gruppe

Min stor knægt er bidt af et galt model tog, men vi har ingen steder han
fast kan have det stående.

Jge har i den forbindelse tænkt på om man kunne lave en "hems" på hans
værelse, lofthøje 2,30 m. Hvad selv forrestillet mig at sætte den op i ca.
1,50 m, så der nærmest biliver en hule under. Den skulle gerne være så stærk
an han kan kravle rundt på den.

Der er dobbelte gipsvægge, gulv på strøer og normalt træloft under spær (
ikke til kip )

Så nu kommer spørgsmålene:

Er der nogle der ligger inde med tegninger

Hvor sætter jeg det fast

Kan jeg lave én stor plade ca. 1,5 * 3,0 m, eller skal jeg lave "undergulv"

Er 80 cm nok at lege under

Hvis der er noget jeg har glemt, som i har erfaringer med, skriv det
venligst.

Vh

Per Larsen

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 30-09-03 17:18

On Tue, 30 Sep 2003 14:09:02 +0200, "Per" <per@famlarsen.dk> wrote:

> [...]
>1,50 m, så der nærmest biliver en hule under. Den skulle gerne være så stærk

Et alternativ kunne være en plade med hele banen på, der kan hæves op
i loftet vha. lidt lodder og trisser. En barndomskammerats far havde
sådan en hængende i loftet i soveværelset, op og nedhejsning foregik
med en elmotor, men kunne sagtens laves med håndsving.

>Er der nogle der ligger inde med tegninger

Gør det selv-bladet havde et hemse-projekt i nr. 14/1999 - den var
oven i købet uden gulvstøtte og kunne sagtens monteres på dobbelt
gipsvægge. Bladet kan du sikkert låne på biblioteket.

KS

Fra : anders majland

Dato : 30-09-03 17:23

> [...]
> sådan en hængende i loftet i soveværelset, op og nedhejsning foregik
> med en elmotor, men kunne sagtens laves med håndsving.

Et alternativ er at hængsle den til væggen i den ene sidde så den bare
kan klappes op ad væggen. Men det kræver at alt er gjort godt fast ...

/A

Fra : //zigge

Dato : 30-09-03 23:09

"Per" <per@famlarsen.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ligger inde med tegninger

Jeg gør ikke

> Hvor sætter jeg det fast

På et par stolper i siderne.

> Kan jeg lave én stor plade ca. 1,5 * 3,0 m, eller skal jeg lave
"undergulv"

Du mener om du kan få en plade der er selvbærende uden noget "stativ"? - Nej
ikke i længden.

> Er 80 cm nok at lege under

Hvad med at gå lidt højere op, lave det i en højde på f.eks. 120cm. Under
pladen kan du lave et skrivebord med en dybde på 90cm i 70cm højde - Et
stort dejligt bord med masser af plads til modelværksted og en
computerarbejdsplads hvor man ikke sidder med skærmen oppe i det ene
næsebord.
Jeg ville sætte en regel for hver 50cm på langs under pladen, understøtte
den med en halv regel skruet i gibsvæggen. Bruge en 22mm duglasplade til
toppen, de fås i 3 meters længde.
Bag den miderste regel kan du sætte et neonamatur op til "værkstedet".
Nu er det jo lidt højt at række op på et bord der er 120-130cm oppe, så du
bliver naturligvis også nødt til at lave en komandobro i midten ud for
bordet, men så har knægten også den fede bane

> Hvis der er noget jeg har glemt, som i har erfaringer med, skriv det
> venligst.

Jeg kom til at tænke lidt mere over den med værkstedet... Hvis du nu sætter
en skillevæg i midten af en solid ramme af regler beklædt med plade, så har
du ikke brug for nær så meget understøtning for at holde pladen stiv. Jeg
vil tro at du kan klare det ved at sætte en høvlet lægte på væggen langs
plades yderside skruet i væggen med gibsplugs (bære 45 Kg stykket) evt. med
en "tværlægte" fra midtermuren ud til remmen på væggen, midt på pladen
parallelt med bagvæggen.
Det vil dele bordet under pladen op i et "værksted" og et "kontor". Du kunne
jo også dele anderledes så det var 1:2 meter, så er der plads til en seng i
den ene side og et lille "værksted" i den anden side, men så skal du til at
passe på med understøtningen igen...

Jeg syntes at modeltog er kedelige at køre med, men de er meget sjove at
lave

Mvh
//zigge
fhv. modelsnedker (ikke tog