Nogen gode ide'er til aftensmad
Fra : Mutti

Dato : 30-09-03 08:17

Jeg har taget ½ kg oksefars ud af fryseren, men synes det er ved at være
kedeligt med kødsovs, bøf og millionbøf.
Er der ikke en der har en god ide´ til noget lidt mere spændende jeg kan
lave. Det skal ikke være noget hvor jeg skal ud og købe en hel masse, da jeg
bor i en lille flække der kun har alm. råvare...næsten.

Jeg venter spændt og vil sætte mig til at kigge lidt på nettet selv.

Mutti

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 30-09-03 08:52

"Mutti" <Mutti@mail.dk> skrev i en meddelelse :
> [...]
jeg
> bor i en lille flække der kun har alm. råvare...næsten.

Hvad med pita? Smid farsen på en pande med en masse fed pressede hvidløg,
salt, peber og chili, og spis i pitabrød med salat, tomat, agurk, løg og evt
en god hvidløgsdressing...

Kristina c",)

Fra : Hauge [8250]

Dato : 30-09-03 10:29

Hejsa

"Kristina Søndergaard" <Kristina_SondergaardFJERNES@hotmail.com> wrote in
message news:3f793613$0$24627$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> salt, peber og chili, og spis i pitabrød med salat, tomat, agurk, løg og

Og dagen derpå: bliv-fra-mig-jeg-stinker-af-hvidløg

Mvh Hauge

Fra : kim rasmussen

Dato : 30-09-03 09:11

hej mutti
Brun kødet ligesom til millionbøf ,kom så 1 stort skivet løg i, 3-4
gulerødder i skiver og 1/4 hvidkål der er fintsnittet og 2-3 tsk. god karry
og bouilon eller vand til det næsten dækker ,salt og peber. Lad det hele
simre i ca 1-1½ time og jævn hvis nødvendigt, server ris til . Uhmmmmmmmmmmm

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Heidi

Dato : 30-09-03 17:16

kim rasmussen wrote:
> [...]
> karry og bouilon eller vand til det næsten dækker ,salt og peber. Lad
> det hele simre i ca 1-1½ time og jævn hvis nødvendigt, server ris til

Eller lad risen koge med i....
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-09-03 10:16

> [...]
jeg
> bor i en lille flække der kun har alm. råvare...næsten.

Lav en portion pandekager (3 æg, 3 dl mel, 6 dl mælk, 1 tsk salt) = ca. 7-8
stk.
Brun kødet sammen med et hakket løg, evt. en finthakket grøn peberfrugt, en
dåse hakkede, flåede tomater samt salt, peber og evt. et drys chilipulver
og/eller lidt tørret oregano - afhængig af lyst og smag.
Rul pandekagerne med ca. 2 store spsk kødfyld i hver (fold enderne ind, så
fyldet ikke dratter ud). Det burde passe med mængden af oksekød og antallet
af pandekager.
Placer rullerne i et ildfast fad og giv dem ca. 10 minutter i ovnen, til de
bliver en lille smule sprøde på toppen.

mvh
Kim Jensen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 30-09-03 10:30

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in

> Placer rullerne i et ildfast fad og giv dem ca. 10 minutter i ovnen,
> til de bliver en lille smule sprøde på toppen.

Put evt. lidt revet ost på toppen, og server med grøn salat, så skulle den
være hjemme. :)

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-09-03 13:17

> Put evt. lidt revet ost på toppen, og server med grøn salat, så skulle den
> være hjemme. :)

Først fedende ost ... og så en sund salat?

(men jeg giver dig da ret; retten kan sagtens forfines med diverse
tilbehør - jeg synes blot at fyldte pandekager smager så godt, at jeg ikke
nænner at spise mig halvmæt i salat

mvh
Kim Jensen

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-09-03 11:11

Mutti skrev:

> Jeg har taget ½ kg oksefars ud af fryseren, men synes det er ved at
> være kedeligt med kødsovs, bøf og millionbøf.

Fyldte peberfrugter
Der findes utallige varianter.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Mutti

Dato : 01-10-03 06:20

Hej Alle sammen

Mange tak for jeres gode ideer.

Det endte med at jeg lavede fyldte pandekager og vi fik salat til. Men de
andre forslag skal også bruges en gang.

Dejligt man kan få lidt gode råd og ideer herinde. Jeg synes tit det bliver
et problem at finde på noget nyt aftensmad i hverdagen - ofte ender det med
at man køre i de samme - efterhånden kedelige retter.

Men nu har jeg da fået lidt nyt indput til, hvordan jeg kan bruge mit
oksefars...dejligt.

Venlig hilsen

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-10-03 10:45

> [...]
med
> at man køre i de samme - efterhånden kedelige retter.

Min kæreste og jeg var i samme situation, men da jeg ikke har tid/lyst til
at lave det helt store gourmetcirkus hver dag, gjorde vi følgende:

1) En times intensiv brainstorming hvor vi nedskrev samtlige
"hverdags"-retter vi kunne komme i tanker om. Altså, alle de retter vi
normalt ville kunne finde på at lave en hverdag.

2) Hvor vi tidligere "planlagde" dagens aftensmad foran køledisken, gør vi
nu det, at vi lørdag eller søndag eftermiddag planlægger 5-6 retter til den
kommende uge. De valgte retter markeres på listen (1) og mangler vi
inspiration kigger vi lige lidt på listen - "hvad er det længe siden vi har
fået?" (altså, hvilke retter har få markeringer). Det sikrer variation.

Denne "metode" gør også, at vi hver uge kan planlægge fx én dag med
kartofler, én dag med ris, én dag med pasta ... eller én dag med oksekød, én
dag med kylling osv. Således at vi får mest mulig variation med mindst mulig
indsats

Det er et meget primitivt system, men vi kan nu:
1) slippe for at spekulere på aftensmaden hver eneste dag
2) handle ind til alle ugens måltider på én gang (undtagen selvfølgelig
visse former for fersk kød etc.)

mvh
Kim Jensen

Fra : DKziclow

Dato : 18-01-04 17:59

Vi har lavet det med pandekagerne her hos os, og det var en klar succes.
Vi var 8 mad til spisning, og alle kunne lide det.

Godt råd: Det skal krydres lidt mere.. (ellers er det lidt kedligt)

Men ellers en lækker opskrift!

http://www.kandu.dk/