udluftning bad
Fra : Ukendt

Dato : 30-09-03 08:18

jeg ved der har været skrevet før, men jeg er ikke overbevist om at jeg har
fået en svar jeg kan bruge såe

jeg har muret en 15x15cm skakt i væg ved bruser. JEg ville egenligt have
sat en motor i, men behøves jeg det? Vi snakker areal på 225cm2 til 6m2
bad. er det ikke nok med passiv udluftning ?

Fra : Thïngmand

Dato : 30-09-03 08:26

> jeg har muret en 15x15cm skakt i væg ved bruser. JEg ville egenligt have
> sat en motor i, men behøves jeg det? Vi snakker areal på 225cm2 til 6m2
> bad. er det ikke nok med passiv udluftning ?

Jo mindre rummet er, des mere er der brug for hurtigt udlufning. Har man
hang til varme bade, kan man jo ikke se en hånd for sig, hvis der ikke er
blæser på. Jeg ville sætte en fugtstyret blæser op - de billige fra Harald
Nyborg virker fint og de passer sig selv. Fordelen er også at hullet er
lukket, når blæseren ikke kører (hvis man sætter spjæld i den anden ende
selvfølgelig)

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Lars

Dato : 30-09-03 09:08

Heysa,

> [...]
> Nyborg virker fint og de passer sig selv. Fordelen er også at hullet er

Men for dælen hvor støjen er irriterende midt imens man står og nyder det
varme vand under bruseren...

** Lars

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-09-03 19:42

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> Men for dælen hvor støjen er irriterende midt imens man står og nyder det
> varme vand under bruseren...
>
> ** Lars

Det løses nemt. Man synger/skråler bare højere. )

MVH Niels

Fra : Lars

Dato : 01-10-03 08:41

Heysa,

> Det løses nemt. Man synger/skråler bare højere. )

Heheh.. Ja.. Men kæresten syntes altså det er irriterende hvis jeg gør det
der klokken 6 om morgenen!

** Lars

Fra : Lars

Dato : 30-09-03 08:29

Hejsa,

"Skodbjarne" <brianSNABELskodbjarne.dk> wrote in message

> jeg har muret en 15x15cm skakt i væg ved bruser. JEg ville egenligt have
> sat en motor i, men behøves jeg det? Vi snakker areal på 225cm2 til 6m2
> bad. er det ikke nok med passiv udluftning ?

Prøv det... Hvis det ikke går så må der jo en blæser i.

Vi var nødt til at sætte en blæser i vores badeværelse, den har en seperat
kontakt så man ikke behøver at høre på larmen når man er derude. Det har så
den heldige effekt at man kan sætte en jalousi på udenfor, så det ikke
trækker koldt ind af hullet mens man er i bad...

** Lars

--
-- Remove 41dot to send private mail --

Fra : anders majland

Dato : 30-09-03 16:51

> Prøv det... Hvis det ikke går så må der jo en blæser i.

Ikke for at ødelægge hyggen med BR-S 98

6.3.1 I køkken, baderum, wcrum og bryggers eller lignende skal der være
udsugning.
Bade- og wc-rum

Tilførsel af luft:
Oplukkeligt vindue, lem eller udeluftventil med
fri åbning på mindst 100 cm2 og/eller åbning på
mindst 100 cm2 mod adgangsrummet.

Fjernelse af indeluft:
Enten mekanisk udsugning med volumenstrøm på
15 l/s, eller naturligt aftræk med kanaltværsnit på mindst
200 cm2.

Men passiv løsningen er ok mht til bygningsreglementet

/A