Rødspætter?
Fra : Martin Andersen

Dato : 29-09-03 19:31

Rundspørge

Hvor mange herinde kan li/ikke li rødspætter.

Jeg har snakket med mindst 4 idag som ikke kunne fordrage fisk. Spiser folk
mindre fisk?

Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og spiste dem allesammen
med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-03 19:50

> Rundspørge
>
> Hvor mange herinde kan li/ikke li rødspætter.

I'm lovin' it!

> Jeg har snakket med mindst 4 idag som ikke kunne fordrage fisk. Spiser
folk
> mindre fisk?

Jeg vil gerne være flink og rar og forstående overfor folk, generelt. Men
når nogle mennesker kategorisk afviser at spise fisk (altså, pga smagen)
bli'r jeg næsten sur. Jeg tror, det skyldes en dårlig oplevelse, de engang
har haft, hvor fisken ikke har været ordenlig tilberedt. De har GARNTRISSERT
aldrig sat tænderne i et stykke frisk tun, perfekt stegt (eller slet ikke)
for nu at tage et eksempel.

> Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og spiste dem allesammen
> med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Lyder fornuftigt!

Thansen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-09-03 20:22

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> writes:

> Hvor mange herinde kan li/ikke li rødspætter.

Er klart til fisk, alle slags med undtagelsen af sild. Jeg elsker
smagen, men kan ikke fordrage alle disse små fimreben.

> Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og spiste dem allesammen
> med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Det har godt nok været noget småskravl, ellers er du en meget stor
mand! En rigtig rødspætte fylder en stegepande.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-03 17:28

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Det har godt nok været noget småskravl, ellers er du en meget stor
> mand! En rigtig rødspætte fylder en stegepande.

Neeeiiij - en rødspætte, der fylder panden er ikke værd at sætte tænderne i.
Enhver, der er født og opvokset i et rødspættesamfund - og det er man som
frederikshavner - ved at stegerødspætter SKAL være under målet. De andre
sælger man til tjøwenhavnere og andre godtroende stakler, der ikke ved,
hvordan en spætte skal smage. Man kan sågar sælge /isinger/ (Bwadr!) til dem
.

Og så forresten: Jeg kan da godt forstå at folk ikke kan lide stegte
rødspætter, hvis de er frosne. Man kan ikke fryse en rødspætte og så stege
den bagefter - det smager ikke godt. Skal de fryses, skal de filleteres
først.

vh
Jan

Fra : Martin Andersen

Dato : 30-09-03 17:40

> Og så forresten: Jeg kan da godt forstå at folk ikke kan lide stegte
> rødspætter, hvis de er frosne. Man kan ikke fryse en rødspætte og så stege
> den bagefter - det smager ikke godt. Skal de fryses, skal de filleteres

Jeg vil tro det var rødspætter. De var fileterede

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-03 18:11

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> wrote in message

> Jeg vil tro det var rødspætter. De var fileterede

Jamen så er alt jo godt

Vh
Jan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-10-03 10:52

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> under målet. De andre sælger man til tjøwenhavnere og andre
> godtroende stakler, der ikke ved, hvordan en spætte skal smage.

Viise Ord.... der varmede helt ind i sjælen...

>Man kan sågar sælge /isinger/ (Bwadr!) til dem .

Ja, og sågar Ålekvabber.......

> Man kan ikke fryse en rødspætte og så stege den bagefter - det smager
ikke godt. Skal de fryses, skal de filleteres først.

Du må være ud af fiskerfamilie ;)
Man kan ikke stege frossen fisk, punktum.

Skulle man (gud forbyde det) komme til at fryse fisk, kan de kun
tilberedes ved kogning.
Den eneste undtagelse jeg kan komme i tanke om, er ål til røgning.

Carsten,
der er vokset op med 'undermålere' og fjordrejer :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-03 18:24

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote in message

> Du må være ud af fiskerfamilie ;)

Nope - men jeg fik min første jolle og en flok garn da jeg blev konfirmeret.
Og min far har bygget fiskekuttere 'en masse', så en vis tilknytning er der.
Ja - og så en flok onkler, der var rigtige fiskere (selvom et par stykker
fiskede fra Korsør - jeg ved ikke om sådanne brakvandsfiskere tæller med
).

vh
Jan

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-10-03 18:22

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> wrote:

> [...]
> fiskede fra Korsør - jeg ved ikke om sådanne brakvandsfiskere tæller med

Heldigvis kan man da stadig få friskfangede skrubber i Korsør - og en
mellemstor smørstegt skrubbe slår rødspætten med flere længder.
Iøvrigt bør fisk aldrig fryses ned, ikke hvis jeg skal spise den, i
hvert fald.

--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-03 16:51

"Erling Hansen" <erling.korsoer@mail.dk> wrote in message

> [...]
> mellemstor smørstegt skrubbe slår rødspætten med flere længder.
> Iøvrigt bør fisk aldrig fryses ned, ikke hvis jeg skal spise den, i

Som jeg skrev: Brakvandsfiskeri
I øvrigt kan jeg ikke fordrage skrubber - min gamle mor har forsøgt at snyde
mig ved at smide et par skrubbefileter i et fad mid rødspættedo - og det
skiller sig klart ud på den klamme smag.
I øvrigt ville min gamle Labradorretriever (der ellers troede at den var en
køkkenkværn) absolut ikke æde skrubber - uanset hvor godt de blev mikset,
var de efterladt til sidst.
Den samme iagttagelse er i øvrigt gjort med saltvandsakvariefisk - jeg kunne
få dem til at spise alle mulige former for fiskekød - bortset fra skrubbe.
I øvrigt er det pudsigt nok sådan at mine brakvandsfiskende famillie også
hyppigt roser skrubberne.

vh
Jan

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-10-03 17:25

> [...]

> I øvrigt er det pudsigt nok sådan at mine brakvandsfiskende famillie også

Rigtige mænd spiser skrubber, tøsedrengene skal ha' pletter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-03 18:46

> Rigtige mænd spiser skrubber, tøsedrengene skal ha' pletter.

LOL

Fra : Dorte Klerke

Dato : 29-09-03 21:25

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og spiste dem allesammen
> med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Elsker fisk, ja næsten alt det jeg har prøvet. Rødspætter er indtil videre
favoritten. Nye og friske rødspætter med nye skrubbede kartofler, grøntsager
og persillesovs mums. Den eneste lidt anderledes fisk, jeg har smagt er en
bars fra tanzania, men kunne nu godt tænke mig at smage tun, haj, blue
marlin m.m.

Er der nogen der har smagt disse, hvordan smager de? Og hvordan kan man
bedst servere dem :)

Dorte

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-09-03 22:05

Martin Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og spiste dem
> allesammen med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Kræsenpinde! ... Jeg kan også godt lide rødsprætter, og det skal siges de
ikke bliver dårligere af at man selv fanger dem :).. Jeg kan dog bedst lide
når de på forhånd er udbenede, er der noget jeg ikke kan holde ud så er det
ben + diverse "klamme" ting i det jeg spiser, derfor er jeg ikke en stor fan
af hverken fisk (med ben), kylling eller spareribs.. Spiser dem dog gerne,
og jeg kan godt lide dem (især spareribs, uha :) men jeg gider ikke sidde
med begge hænder og hele hovedet nede i maden..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Felix

Dato : 30-09-03 11:08

On Mon, 29 Sep 2003 23:05:11 +0200, Anders Houmark wrote:

> [...]
>ben + diverse "klamme" ting i det jeg spiser, derfor er jeg ikke en stor fan
>af hverken fisk (med ben), kylling eller spareribs..

Så prøv en gl. dags modnet marineret sild (kold, afdryppet)
serveret med hvid løgsovs (extra rå løg tilsættes et par min. før
servering), nye kartofler med persilledrys.
Kom evt. en teske afdryppede kapers på silden, og en teske
esdragoneddike i sovsen.

Eller torskeret
<http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=931&pos=15>

Der skal altid fisk til en god frokost.

Fra : Poul

Dato : 29-09-03 22:24

> Hvor mange herinde kan li/ikke li rødspætter.

Fisk er en dejlig (men desværre dyr) spise.
Spiser fisk en gang om ugen (det er nok for lidt)
Fisker også selv lidt, og når der er god fangst, står den selvfølgelig på
ekstra fisk i den uge

mvh
poul

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 30-09-03 12:16

> [...]
>
> Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og spiste dem allesammen
> med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Herhjemme elsker vi allesammen fisk, selv den mindste på 10 mdr og tøsen på
5 år.
Vi spiser fisk så tit vi kan komme til det, der findes ikke noget bedre.

Knus
Heidi B.

Fra : \"Bangsbo\"

Dato : 30-09-03 17:57

Hej Martin ....

Du skriver bla.:

> Jeg havde 4 rødspætter i frysreren, tøede dem op og
> spiste dem allesammen med nye kartofler og fiskesovs
> og kogte gulerødder. Mums!

Jeg spiser gerne Rødspætter og andre fladfisk som Skrubber
og Isinger - kravet er blot at de ér "friske" .... !

Selvfølgelig kan man fryse fisk - men ikke for længe og igen
skal de i fryseren så *skal* det være *friske fisk* !

Opbevaring 3 uger til en måned min. -18 grader og derefter ud ....

Jeg tror det er trange tider for fiskespisning over alt også
her i Frederikshavn - man tager ikke blot på Molen og
kommer pr. automatik hjem med Aftensmad som for 30
år siden - og det samme gælder en tur på Fiskerihavnen -
der er i dag kun få som lander friske fisk - ja men så
bliver det hos Fiskehandleren til ublu priser og børnene
bryder sig ikke om ben i fisk - ja men så kommer der
ikke fisk på bordet 1 gang om ugen ...

Men frisk fisk er en god spise men blot for dyrt og
rigtig mange steder en *stor* mangelvarer ...

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. DK-9900 Frederikshavn

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-03 18:16

""Bangsbo"" <kg@mail.dk> wrote in message

> Jeg tror det er trange tider for fiskespisning over alt også
> her i Frederikshavn - man tager ikke blot på Molen og
> kommer pr. automatik hjem med Aftensmad som for 30

Det er desværre rigtigt.
Siden vi er begyndt at rense spildevand er det gået støt nedad bakke

> år siden - og det samme gælder en tur på Fiskerihavnen -
> der er i dag kun få som lander friske fisk - ja men så

Prøv cyklen til Strandby - der er mulighed for både frisk luft og friske
fisk.
Havnen i Frederikshavn blev jo for mange år siden af
Statshavneadministrationen gjort til industri- og trafikhavn. Og vores byråd
har Gud hjælpe mig ambitioner om at den kan blive containerhavn eller et
eller andet meget dynamisk og sexy - og hermed er jeg blevet rygende OT.

vh
Jan

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-03 18:30

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> Rundspørge
>
> Hvor mange herinde kan li/ikke li rødspætter.

Jeg kan ikke lide, nogen som helst form, for fisk.
Vores børn derimod, er store tilhængere af sild.

> Jeg har snakket med mindst 4 idag som ikke kunne fordrage fisk. Spiser
folk
> mindre fisk?

Det tror jeg ikke. Når man ser folk på TV indslag, lyder det til, at mange
stadig spiser fisk 1 - 2 gange om ugen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-03 18:50

"Buffy" <tjekmig(Snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Vores børn derimod, er store tilhængere af sild.

Min knægt også - silden ringer flere gange om dagen

vh
Jan

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-10-03 16:42

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> Rundspørge
>
> Hvor mange herinde kan li/ikke li rødspætter.
> med nye kartofler og fiskesovs og kogte gulerødder. Mums!

Jeg kan godt lide rødspætter men jeg ville nu have stegt dem først

Hilsen, Steen.