Test af digital signatur
Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 29-09-03 18:10

Hej alle,

Jeg er deltager i et open source projekt for digital signatur. Vi er ved at
udvikle en java-applet til at underskrive tekst via en browser.

Vi ønsker at projektet understøtter alle gængse platforme, men mangler især
Mac-folks oplevelser med appletten.

Er der nogle i dette forum der vil være med til at sikre denne
platformsuafhængighed? ... Så følg nedenstående link og rapporter såvel
succes som fejl til mailinglisterne.

http://www.openoces.org/opensign/index.html

Testen kræver at man er i besiddelse af et certifikat og en tilhørende
privat nøgle. Her KAN man anvende sit OCES certifikat
(http://privat.tdc.dk/digital/) eller man kan hente et test certifikat på:

https://www.certifikat.dk/developer/eksempler.html (password på disse filer
er beskrevet på samme side)

På forhånd tak!
Peter Lind Damkjær

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-09-03 11:54

Peter Lind Damkjær <peter@lind-damkjaer.dk> wrote:

> [...]
>
> Testen kræver at man er i besiddelse af et certifikat og en tilhørende
> privat nøgle. Her KAN man anvende sit OCES certifikat

Vil meget gerne deltage, men har netop det problem, at jeg ikke er
sikker på, jeg har kunnet hente et certifikat. Savner en god vejledning
i dette.

Emnet har været fremme nogle gange i denne NG, men jeg har ikke indtryk
af, at der er ret mange, der har fået det til at virke?
vh Jens

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-09-03 14:07

> [...]

> Testen kræver at man er i besiddelse af et certifikat og en tilhørende
> privat nøgle. Her KAN man anvende sit OCES certifikat

Endelig - jeg har to gange forsøgt at hente og installere certifikatet
uden held, dels det java-baserede, dels det browserbaserede (tror det er
Netscape9

Hvis du gider hjælpe hjælper jeg hjertens gerne dig med
tilbagemeldinger... (har tidligere efterlyst erfaringer + hjælp her i
gruppen)

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Morten Lind

Dato : 30-09-03 14:42

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
>
> Hvis du gider hjælpe hjælper jeg hjertens gerne dig med
> tilbagemeldinger... (har tidligere efterlyst erfaringer + hjælp her i

Altså......jeg brugte Netscape 7/OSX og det virkede fint -
browserbaseret....men jeg bruger det ikke rigtigt endnu
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 30-09-03 19:12

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Altså......jeg brugte Netscape 7/OSX og det virkede fint -
> browserbaseret....men jeg bruger det ikke rigtigt endnu
> M.

hmm

--and don't forget to boogie

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 30-09-03 19:55

"Martin Ammentorp" <> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du gider hjælpe hjælper jeg hjertens gerne dig med
> tilbagemeldinger... (har tidligere efterlyst erfaringer + hjælp her i

Jeg vil gerne forsøge at hjælpe. Men jeg må få forhånd sige at min force nok
ligger mere på certifikater og digital signatur end på Mac platformen. De
eneste erfaringer jeg har med Mac ligger lidt tilbage i tid var med IE til
Mac og her var bestemt ladet meget tilbage at ønske. Så mit første tip er at
undgå MSIE til Mac, hvis den stadig eksisterer.

Jeg har lige et par indledende spørgsmål:
- Præcis hvilken browser+OS har du/I forsøgt med uden held?
- Hvilken pakke (forhåbentlig "Standard Flex")?
- Evt. version af OpenCert?
- Evt. proxy-instillinger?

En test jeg også gerne vil bede jer gøre, er at importere et af
test-certifikaterne (f.eks. Hr. Waldemar Atterimorgen) i browseren. Måske
kræver dette at I omdøber pfx-filen til et navn med .p12 som extension.
Beskriv her på nyhedsgruppen om det lykkes, for så er vi et skridt videre
(det er nemlig sådan en fil OpenCert gerne skulle generere).

Jeg vil samtidig opfordre Mac-brugere, der har installeret certifikat uden
problemer, til at beskriver deres præcise konfiguration.

Venlig hilsen
Peter Lind Damkjær

Fra : Keld Pedersen

Dato : 02-10-03 21:22

Peter Lind Damkjær wrote:
> [...]
>
> Testen kræver at man er i besiddelse af et certifikat og en tilhørende
> privat nøgle. Her KAN man anvende sit OCES certifikat

Jeg har et certificat installeret på Mozilla 1.5 Beta, der virker OK på
Told&Skat og Netborger.dk. Kører Mac OS 10.2.6 med nyeste Java release.
I testen er jeg ikke i stand til at vælge certificat i dropdown-listen.

M.v.h.
Keld Pedersen

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 03-10-03 05:27

"Keld Pedersen" <keped@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Told&Skat og Netborger.dk. Kører Mac OS 10.2.6 med nyeste Java release.
> I testen er jeg ikke i stand til at vælge certificat i dropdown-listen.

Det er korrekt. Årsagen er at der ikke er et interface til Mozilla's
"krypto-database". Denne database kan udelukkende anvendes af Mozilla til
såkaldt SSL kommunikation.

Proceduren for Mozilla/Netscape er at eksportere krypto-nøgler og certifikat
til en p12-fil beskyttet af et password. Denne fil vil du så kunne anvende
ved i appletten at trykke på "Vælg fra fil ..."-knappen, vælge filen og
indtaste passwordet.

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_eks#ol_c
er der en beskrivelse af hvordan du eksporterer dit certifikat til en fil.

Venlig hilsen
Peter Lind Damkjær

Fra : Keld Pedersen

Dato : 11-10-03 23:03

Peter Lind Damkjær wrote:
> [...]
> er der en beskrivelse af hvordan du eksporterer dit certifikat til en fil.

Testen skulle bestå af 3 step. Det går fint med de to første. Jeg vælger
certifikatet fra en fil og indtaster kodeord. Derefter formoder jeg at
jeg skal trykke på "Underskriv". Jeg bliver igen bedt om kodeord, men
hvad skal der så ske? For mit vedkommende sker der ikke noget!

Testen er udført på Mozilla. I Safari, der benytter Java 1.4 virker det
ikke. Der får man en "Applet signing-applet notinited".

M.v.h
Keld Pedersen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 08-10-03 20:08

Hejsa

> [...]

> Er der nogle i dette forum der vil være med til at sikre denne
> platformsuafhængighed? ... Så følg nedenstående link og rapporter såvel

Jeg kom til at submitte en testtekst, der skulle signeres, så fik jeg en
side, hvor jeg manglede et plugin til min Netscape 7.01. (Mac OS 9.2.2).
Jeg blev omdirigeret til Netscapes plugin-finder-side; men den kan ikke
finde nogen plugin til Mac OS 8.1-9.x med mimetype
application/x-java-vm, som den bad om.

Er det bare mig, der er fjollet her?

/Sebastian
--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
ca. 110 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 08-10-03 20:41

Hej Sebastian,

Noget tyder på at du ikke har Java på din maskine.

Det er en forudsætning at man har java-platform, der er kombatibel med Suns
Jave version 1.4.1 (version 1.3.1 + JCE skulle også kunne gøre det)

Peter Lind Damkjær

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 15-10-03 22:35

Hej Peter

> [...]

> Det er en forudsætning at man har java-platform, der er kombatibel med Suns
> Jave version 1.4.1 (version 1.3.1 + JCE skulle også kunne gøre det)

Tjah, så langt tænkte jeg så også, og så er spørgmsmålet, om nogen kan
hjlæpe ig med at få javaen ind i min maskine.

/Sebastian

Fra : Anders Hedegren

Dato : 16-10-03 10:25

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Tjah, så langt tænkte jeg så også, og så er spørgmsmålet, om nogen kan
> hjlæpe ig med at få javaen ind i min maskine.
>
> /Sebastian

Du kan få den her:
http://www.java.com:80/en/download/apple_manual.jsp

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Keld Pedersen

Dato : 16-10-03 23:36

Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> Hej Peter

> Tjah, så langt tænkte jeg så også, og så er spørgmsmålet, om nogen kan
> hjlæpe ig med at få javaen ind i min maskine.
>
> /Sebastian

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så har du Mac OS 8 eller 9. I så fald
er du begrænset til Java version 1.1 og dermed er der ingen muligheder
for at køre denne applet. Du skal have Mac OS X for at kunne installere
Java 1.3 eller 1.4.

M.v.h.
Keld

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 18-10-03 16:19

Hej Keld

Keld Pedersen <keped@mail.dk> wrote:

> Hvis jeg har forstået dig korrekt, så har du Mac OS 8 eller 9. I så fald
> er du begrænset til Java version 1.1 og dermed er der ingen muligheder

Se det har du ganske ret i.

> for at køre denne applet. Du skal have Mac OS X for at kunne installere
> Java 1.3 eller 1.4.

Aha, så må jeg jo have fat i min OSX-partition, når jeg skal lave den
slags, trist ;-(

Men bortset fra det; hvordan får jeg Jave 1.1 ind i OS 9?

/Sebatsian