Muldvarpe? Mosegrise?
Fra : Lisa

Dato : 28-09-03 22:25

Vores katte har stor fornøjelse af at jage, fange og fuldstændig spise
"noget" i haven i øjeblikket...
Tingesten fanges tilsyneladende i de skud vi er plaget med i haven, de er
5-7 cm, støvgrå og med kort, nærmest lidt flad hale, og næsten ingen
synelige træk al la snude, ører osv.
Er det muldvarpe eller mosegrise? Eler noget hel tredie...Jeg tror mest på
muldvarpe, men troede egentlig de var større, og har fået at vide at katte
ikke spiser muldvarpe, slår dem kun ihjel...
Nu ville det være synd at påstå at vores katte spiser dem af nød/sult, da de
er ganske velnærede hjemmefra, alligevel ender dyret som en våd plet og
intet andet, alt bliver spist, selv halen og pelsen.
Jeg har forsøgt at søge på nettet men synes ikke jeg kan finde nogle
brugbare billeder af hverken muldvarpe eller mosegrise.
Mvh Lisa

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-09-03 22:53

Lisa <lissa130@hotmail.com> skrev i en
> [...]

> Jeg har forsøgt at søge på nettet men synes ikke jeg kan finde nogle
> brugbare billeder af hverken muldvarpe eller mosegrise.

Der er nu masser af billeder, men kig på snuden: en mosegris er en studsmus,
med rel. kort hale, muldhvalpen er en spidssnudet insektæder, hvis forben er
umiskendelige graveredskaber, næsten uden hale. Størrelsen: de skal jo alle
starte et sted....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jane

Dato : 28-09-03 23:06

Lisa skrev i <news:3f775180$0$13218$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Jeg har forsøgt at søge på nettet men synes ikke jeg kan finde nogle
> brugbare billeder af hverken muldvarpe eller mosegrise.

Her er et par billeder af kattemaden (mit gæt er muldvarpen):

mosegris:
http://www.first-nature.com/mammals/arvicola_terrestris.htm
http://www.ukbap.org.uk/asp/UKPlans.asp?UKListID=115
http://members.tripod.com/nyttehave/emner/mosegris/mosegr1.gif

muldvarp:
http://www.first-nature.com/mammals/talpa_europaea.htm
http://home3.inet.tele.dk/e-ecklon/images/9sep02dm.jpg
http://212.187.155.84/pass_06june/subdirectories_for_search/SpeciesKingdoms/0Families_ACrM_Insectivora/Talpidae/Talpa/Talpa_europaea/Talpa_europaea_DT.jpg

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-09-03 17:20

> [...]

> synelige træk al la snude, ører osv.
> Er det muldvarpe eller mosegrise? Eler noget hel tredie...

Så vidt jeg husker, udskiller muldvarpen noget grimt lugtstof, der får
katten til at opgive tanken om et mellemmåltid. I øvrigt er muldvarpen
nærmest sort.

Derimod er der en vis sandsynlighed for, at det er mosegrise.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-09-03 14:09

"Lisa" <lissa130@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> Jeg har forsøgt at søge på nettet men synes ikke jeg kan finde nogle
> brugbare billeder af hverken muldvarpe eller mosegrise.

Katte æder hverken spidsmus eller muldvarpe (samme familie), så det er nok
mosegrise/vandrotter eller bare store mus.

mvh
Preben