Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
råd om fremkaldelse af HP5 SW negativer
Fra : Rasmus Forman

Dato : 28-09-03 14:18

Hej

Jeg synes mit SH negativ bliver for gråt/ kedeligt, når jeg fremkalder min
HP5 film.
Jeg bruger tetenal ultrafin 1:20 i 9 minutter med 10 sekunders ryst hvert
minut. Hvem har et godt råd/ alternativ (vil helst bruge en flydende/ hurtig
fremkalder, da jeg har elever i mørkekammeret).

Desuden havde mit sidste sort hvid negativ et lilla skær - er det et tegn på
at min fixer er ved at blive sløv - hvor mange film siger man som regel en
blanding kan tage (bruger ilford rapid fixer 1:3 - 4 min)?

mvh Rasmus

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 28-09-03 16:14

On Sun, 28 Sep 2003 15:18:11 +0200, Rasmus Forman wrote:

> Desuden havde mit sidste sort hvid negativ et lilla skær - er det et tegn på
> at min fixer er ved at blive sløv - hvor mange film siger man som regel en
> blanding kan tage (bruger ilford rapid fixer 1:3 - 4 min)?

Tag et stykke ufremkaldt film. Smid den i fixeren. Fixertiden er det dobbelte
af den tid som det tager at gøre filmen klar.
/hjj

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-09-03 18:13

"Rasmus Forman" <rasmusforman@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> at min fixer er ved at blive sløv - hvor mange film siger man som regel en
> blanding kan tage (bruger ilford rapid fixer 1:3 - 4 min)?

Da jeg ikke har de relevante datablade, aner jeg ikke om
tider/konc/agitation. er korrekte. Men er dine film for "grå/kedelige" er
konc./tid/agitation for lille eller fremkalder er forkert. Læs manualen. Og
så undrer det mig at du kan undervise i det ( "har elever" ). Det er vel kun
fundamentalistiske socialdemokrater, der kan undervise uden at have så
simpel viden (og det er helt basal viden) om emnet.
Mnh
Ole

Fra : 2rb1

Dato : 28-09-03 23:12

Hejsa
Tetenal ultrafin duer ikke sammen med HP5. Det står også på flasken at det
ikke kan anbefales at bruge sammen med netop den film.
Prøv Agfa Rodinal 1+20 til at fremkalde HP5... Det giver rigtig gode
resultater...

Mvh. 2rb1

Fra : C. Poulsen

Dato : 29-09-03 07:48

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message news:<3f775c59$0$32474$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> ikke kan anbefales at bruge sammen med netop den film.
> Prøv Agfa Rodinal 1+20 til at fremkalde HP5... Det giver rigtig gode

hej

Det gør ultrafin'en da også jeg bruger kun ultrafin, til alle mine
negativer selv kodaks tmax100 og 400, selvom der står at de skal
fremkaldes i tmax fremkalder.
Jeg bruger den anbefalede fortynding, 20 grader varmt vand, vender ca
med 3 sekunders mellemrum i 8,5 min. samme recept til alle film,
selvom der skulle stå noget andet.
Dette virker også til konicas IR-film, dog er tiden 10 min.
hvis din filmstrimmel er grå og numrene samt den tekst der er på
strimlen er sort. Kunne det jo også tyde på din optagelse af filmen
ikke har været korrekt.
Og ang. fixer, så smid den da ud efter hver fremkaldelse, så er du da
ude om alle de problemer med om den er slidt eller for gammel.

Carsten

Ps. håber ikke at du er startet med at have "elever" inden du selv er
klar til at fremkalde en film, dette kunne jo tage modet fra enhver
elev og gå over til det digitale medie

Fra : 2rb1

Dato : 29-09-03 14:11

C.Poulsen skrev:
>Jeg bruger den anbefalede fortynding, 20 grader varmt vand, vender ca
>med 3 sekunders mellemrum i 8,5 min. samme recept til alle film,
>selvom der skulle stå noget andet

Øhhhh....hva'? Undskyld jeg siger det, men det er noget værre vrøvl.. Man
skal absolut ikke bruge samme resept til alle film og ved kipfremkaldning
vender man da heller ikke tanken hvert 3 sekund.

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-09-03 15:48

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhhh....hva'? Undskyld jeg siger det, men det er noget værre vrøvl.. Man
> skal absolut ikke bruge samme resept til alle film og ved kipfremkaldning
> vender man da heller ikke tanken hvert 3 sekund.

Det er rigtigt at alle film ikke skal have samme behandling og i alle
fremkaldere. Men man kan sagtens agitere hver 3. sek., blot man afpasser
tiden.
I øvrigt synes jeg at Rodinal måske ikke er det bedste bud. Den er kendt for
at give store, men skarpe korn. Den evt. debat om fremkalder bør omfatte
ikke så lidt, da den visuelle opfattelse af et billedes skarperhed omfatter
rigtigt mange overvejelser.
Tænk blot på, hvordan og i hvilken grad man i dag kan "snyde" vore sanser og
få digitale komprimeringer til at lyde/se acceptabelt ud. Eks. fylder mine
billeder undervejs over 300 Mb, og komprimering til under 150 Kb gør på
skærmen ikke den store forskel.

--
Mvh, Ole.
Gør det lettere for alle : Slet det du ikke kommenterer og skriv under det

Fra : C. Poulsen

Dato : 29-09-03 21:53

ØHH jo, det er faktisk hvad jeg gør for at fremkalde mine s/h film og
det giver nogle fine negativer.
Metoden jeg bruger har jeg fået fra en portrætfotograf, som underviser
i ungdomsskole og er medlem af en fotoklub.
Samme metode fungere også fint med Kodaks D-76, men jeg kan bedst lide
ultrafin da den er i flydende.

Carsten

Fra : 2rb1

Dato : 29-09-03 23:18

Du må sq undskylde ..... at bruge samme tid og blandingsforhold til alle
film er da absurt. Du skriver at du har fået rådet af en portrætfotograf -
er der en mulighed for at du har misforstået ham?
Jeg er selv portræt/bryllupsfotograf og lever af det...Jeg underviser i 3
ungdomsskoler og har kursusvirksomhed. Hvis jeg fremkaldte mine forskelllige
fim på nøjagtig samme måde og med samme fremkalder, vil jeg i 95% af
tilfældene få ubrugelige negativer.
Hvis man kipper sin fremkaldetank hver 3 sek. i hele fremkaldetiden, kan man
vel sidestille det med en rotationsfremkaldning, og så trækker du 10 - 15 %
fra fremkaldetiden for ikke at få overfremkaldte negativer.
Mvh. 2rb1

Fra : C. Poulsen

Dato : 30-09-03 13:46

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message news:<3f78af2e$0$32529$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> vel sidestille det med en rotationsfremkaldning, og så trækker du 10 - 15 %
> fra fremkaldetiden for ikke at få overfremkaldte negativer.

Hej igen

Nej jeg tror ikke jeg har misforstået det, jeg har fremkaldt s/h i
mere end 5 år, prøvet mange forskellige mærker af film, selv konica og
kodaks IR film, alle fremkaldt på den samme måde, og med meget fine
resultater.
Hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre, så har jeg bare været
forbandet heldig, og jeg tager vel ca. 25-30 film om året, så jeg må
beside stor held.

Carsten

Fra : Thomas Mose Thomsen

Dato : 30-09-03 15:41

> [...]
> Hvis det ikke skulle kunne lade sig gøre, så har jeg bare været
> forbandet heldig, og jeg tager vel ca. 25-30 film om året, så jeg må

I alle de pakker negativfremkalder jeg har købt, er der en lille liste over
hvad opløsning og tiderne er til de forskellige film.
Jeg sidder her med tabellen for Agfa Rodinal. Et eks. Med opløsning 1+25,
skal en Ilford FP4 have 6 minutter, hvor en Ilford HP5 Plus skal have 11
minutter.
Temperaturen har også meget at sige. Fremkaldelsen går hurtigere ved 24'C
end ved 18'C.
Der anbefales forøvrigt at men vipper i det første minut og derefter hver
halve.
Måske han man bruge en cirka tid og få brugbare resultater ud af det, men
vil man ind og kontrolere kontrasten i negativerne, er det vigtigt at have
kontrol over hele processen.
Jeg har disse diagrammer og tabeller til et par mærker. Hvis du/i er
intresseret så giv mig besked og så vil jeg maile dem til jer, hvis jeg kan
finde dem.
Vh.
Thomas
tmose@mail.dk

Fra : Rasmus Forman

Dato : 29-09-03 12:16

Tak for rådet
jeg vil prøve rodianl
jeg har overtaget et mørkekammer
med de kemikalier, film og tider der nu engang har været brugt
og jeg har ikke været helt tilfreds med resultatet
så jeg er ved at skyde mig ind
og skal desuden lige spores ind på analog foto igen
efter en årrække i det digitale

mvh rf

ps
bruger du de af agfa angivende tider til hp5?

Fra : 2rb1

Dato : 29-09-03 14:04

Hejsa igen

Jeps jeg gør.. 8 min ved kipning og 7,2 min ved rotationsfremkaldning.

Mvh. 2rb1

Fra : 2rb1

Dato : 29-09-03 23:42

> [...]
> ikke kan anbefales at bruge sammen med netop den film.
> Prøv Agfa Rodinal 1+20 til at fremkalde HP5... Det giver rigtig gode

Lige en rettelse:

sorry - jeg har taget fejl mht. ultrafin og HP5. Det er kun ved
rotationsfremkaldning 1-20 at Tetenal fraråder det. men prøv alligevel Agfa
Rodinal, og du vil ikke blive skuffet.
Du skriver at det er et mørkekammer + kemi du har overtaget - Ultrafinen har
ikke lang levetid i åbnet tilstand. (5-6 måneder). Måske er det dit problem
;0)
Ultrafinen som koncentreret væske være en klar væske. Bliver den for gammel
giver den "tynde" negativer og de kan få et svagt farvestik. (som du
beskriver).
Mvh. 2rb1