Ligusterhæk næsten død
Fra : Torben

Dato : 26-09-03 18:01

Jeg har en ligusterhæk ind mod den ene nabo. På naboens side bliver den
dejlig grøn men på min side kommer der næsten ingen blade.

Er der nogle der har et godt forslag til, hvordan det rettes?

Min side er skyggesiden!

Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-03 20:55

On Fri, 26 Sep 2003 19:00:52 +0200, "Torben" <75568799@spamstofanet.dk>
wrote:

> [...]
>dejlig grøn men på min side kommer der næsten ingen blade.
>
>Er der nogle der har et godt forslag til, hvordan det rettes?

Hvor meget skygge er der?
Hvis der er bælgravendes mørkt på hækken hele dagen, så er det nok en
del af problemet.

Det plejer at hjælpe hvis man klipper hækken godt ind. Så plejer der at
komme masser af nye skud, især hvis man samtidig kan slippe afsted med
at gøde den lidt - men det er jo ikke sikkert din nabo vil synes om

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben

Dato : 27-09-03 12:44

> Hvor meget skygge er der?
> Hvis der er bælgravendes mørkt på hækken hele dagen, så er det nok en
> del af problemet.

Den skygge der er, er af hækken selv.

> Det plejer at hjælpe hvis man klipper hækken godt ind. Så plejer der at
> komme masser af nye skud, især hvis man samtidig kan slippe afsted med
> at gøde den lidt - men det er jo ikke sikkert din nabo vil synes om

Sidste år klippede vi den rigtig godt ind, men jeg synes ikke rigtig der er
kommet nogle nye skud.

Kan man komme til at klippe den for meget ind?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-03 14:59

On Sat, 27 Sep 2003 13:44:19 +0200, "Torben" <75568799@spamstofanet.dk>
wrote:

>Den skygge der er, er af hækken selv.

Det kan jo også være slemt nok

>Sidste år klippede vi den rigtig godt ind, men jeg synes ikke rigtig der er
>kommet nogle nye skud.
>
>Kan man komme til at klippe den for meget ind?

Det er svært - man kan selvfølgelig godt få klippet sådan at der ikke
kommer mange skud, men så skal man klippe stort set helt ind til
stammen. Jeg tror nærmere det har været noget med manglende næring -
hvis hækken havde fået lidt at leve af så tror jeg det var gået bedre.
Men det er svært at sige præcist, især uden at have set det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-09-03 18:39

Mads Lie Jensen wrote:
> Jeg tror nærmere det har været noget med manglende næring -
> hvis hækken havde fået lidt at leve af så tror jeg det var gået bedre.

Hvad, hvornår og hvor meget skal de have?

\MK
(Den næsten hækkeløse...)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-03 20:38

On Sat, 27 Sep 2003 19:39:10 +0200, "Morten Klostergaard"
<mgk@tera.dk.invalid> wrote:

>Hvad, hvornår og hvor meget skal de have?

Almindelig havegødning (as in: det du nu lige har). Det kommer sig ikke
så nøje. Om foråret er det bedste tidspunkt, april - maj.

Hvor meget kommer an på hvilken slags du bruger. Det plejer at stå på
posen (hvis det er fra en pose, og ikke fra et husdyr .

http://www.gartneriet.dk

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 27-09-03 20:05

Få naboen til at klippe den godt ind. Hvis han ikke klipper den ret meget,
kan den bedst lide at vokse på hans side. Han skal klippe al det grønne af.
Så skyder den også på din side. Min erfaring er, at man ikke kan klippe en
liguster for meget / for tæt.

Hilsen
Leif

Fra : Johngartner

Dato : 03-10-03 17:18

Skær den ligustrum ned i ca. 20cm højde (aftal det lige med naboen først)
Derefter vil den skyde kraftigt! Nu er det så bare spørgsmålet om din nabo
vil klippe sin del af hækken "bar" hvert år? For eller får du samme problem
igen og igen... Oxo selv om du gøder din hæk her fra og til Vordingborg!!!
Jeg har selv samme problem med en ligusterhæk, dog er den min på begge
sider, men den ene er nordenvendt og den søndervendte er jeg derfor nødt til
at klippe alt grønt af en til to gange om året for, at den fortsat kan holde
blade på nordsiden...

Mvh AnlægsgartnerJohn