/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
en hare ...
Fra : rasmus


Dato : 26-09-03 09:10

hejsa,

jeg skal lave en hare i aften. Jeg har tænkt mig at vikle lidt bacon omkring
den og så smide den i ovnen i ... hvor lang tid? En time eller mere? Den er
ikke pokkers stor - 1½ kg vil jeg tro. Så vil jeg samle det afdryppede op
.... men hvad skal jeg ellers tænke på?

Hvad skal jeg lave til? Hvad er godt?

ras



 
 
kim rasmussen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : kim rasmussen


Dato : 26-09-03 10:59

hej ras

Hare lyder lækkert,Du skal stege ryggen i ca ½-3/4 time og lårene i ca 1-1½
time.Forskellen er ,. at hvis du steger det hele ens bliver det tørt.
Server rønnebærgele´ eller tyttebærgele´og hasselbagte kartofler og
broccoli og en evt bladsellerisalat til.

bladsellerisalat:
snit 3-4 stængler bladselleri fint og bland dem med ca 2 dl. creme fraise
,ca 50 gram valnødder og og ca 50 gram søde vindruer.

--
Mvh
Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet



rasmus (26-09-2003)
Kommentar
Fra : rasmus


Dato : 26-09-03 11:20


"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
news:c6Ucb.112463$zL.499@news1.bredband.com...
> hej ras
>
> Hare lyder lækkert,Du skal stege ryggen i ca ½-3/4 time og lårene i ca
1-1½
> time.Forskellen er ,. at hvis du steger det hele ens bliver det tørt.
> Server rønnebærgele´ eller tyttebærgele´og hasselbagte kartofler og
> broccoli og en evt bladsellerisalat til.

- men lårene er jo noget mindre end ryggen! Hvorfor skal de så have længere
tid? Bagbenene sidder på kroppen men er bare nogle små gnallinger - men
forbenene er skåret af ... kan jeg ikke bruge dem til noget vildtfond? Hele
dyret har været frosset så det skal bruges i dag.

ras



kim rasmussen (26-09-2003)
Kommentar
Fra : kim rasmussen


Dato : 26-09-03 12:21

Hej igen ras
Jo ,selvfølgelig kan du bruge hals og forben og hvad du ellers har skåret af
til fond,`men du kan også lave en lækker dyre pàte.
Grunden til at lårene skal have mere end ryggen er at de er længere tid om
at blive færdige og møre.Ryggen skal serveres en anelse rosa ellers bliver
den tør.
Skær forsigtigt ned langs rygbenet og virker kødet meget rødt så steg 5-10
minutter mere.
Glemte at sige at du også kunne koge et par æbler i lidt sukkerlage og et
par strimler citronskal ,køl ned når de er møre og læg en tsk fuld tytte
eller ribs gele´på.

--
Mvh
Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet



rasmus (26-09-2003)
Kommentar
Fra : rasmus


Dato : 26-09-03 12:46


"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
news:9jVcb.124839$GK.628@news2.bredband.com...
> Hej igen ras
> Jo ,selvfølgelig kan du bruge hals og forben og hvad du ellers har skåret
af
> til fond,`men du kan også lave en lækker dyre pàte.

- ja det var en ide ... men det er første gang jeg kaster mig ud i en hare,
så jeg tror jeg holdet det simpelt. Lige nu ligger dyret og sopper i en halv
flaske rødvin. Senere kommer hele badulje - dækket med bacon eller spæk - i
ovnen (200 grader - sættes ind i kold ovn) i 50 mintter. Så tager jeg dyret
ud men lader forbenene ligge yderligere en 20-30 minutter. Vil det være ok?

> Grunden til at lårene skal have mere end ryggen er at de er længere tid
om
> at blive færdige og møre.Ryggen skal serveres en anelse rosa ellers bliver
> den tør.
> Skær forsigtigt ned langs rygbenet og virker kødet meget rødt så steg
5-10
> minutter mere.

- ok ... benene er simpelthen mere seje?

> Glemte at sige at du også kunne koge et par æbler i lidt sukkerlage og et
> par strimler citronskal ,køl ned når de er møre og læg en tsk fuld tytte
> eller ribs gele´på.

- ja jeg tænkte også på at smide lidt æble eller pære på panden i noget godt
smør. Desuden laver jeg waldorfsalat - og måske rødkål med syltetøj. Det er
vel også svampesæson! Sovsen kan vel laves af det der smelter af dyret
spædet op med lidt grøntsagsfond og en slat fløde ...

ras



Carsten Finn Rasmuss~ (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 26-09-03 12:58

kim rasmussen wrote:
> Hej igen ras
> Jo ,selvfølgelig kan du bruge hals og forben og hvad du ellers
> har skåret af til fond,`men du kan også lave en lækker dyre
> pàte. Grunden til at lårene skal have mere end ryggen er at
> de er længere tid om at blive færdige og møre.Ryggen skal
> serveres en anelse rosa ellers bliver den tør.
> Skær forsigtigt ned langs rygbenet og virker kødet meget rødt
> så steg 5-10 minutter mere.
> Glemte at sige at du også kunne koge et par æbler i lidt
> sukkerlage og et par strimler citronskal ,køl ned når de er
> møre og læg en tsk fuld tytte eller ribs gele´på.


Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
gal på den?

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser
mødes med en gunstig lejlighed....



rasmus (26-09-2003)
Kommentar
Fra : rasmus


Dato : 26-09-03 14:09


"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3f742a13$0$32500$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> kim rasmussen wrote:

> Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
> gal på den?

- det håber jeg ikke ... er det íkke kanin man gør sådan ved?

ras



Lars (26-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 26-09-03 15:38


"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en meddelelse
news:3f743a6a$0$54837$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f742a13$0$32500$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > kim rasmussen wrote:
>
> > Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
> > gal på den?
>
> - det håber jeg ikke ... er det íkke kanin man gør sådan ved?

Nej.
Det var noget man gjorde ved Hare i gamle dage.
Det var natten over i kærnemælk for at undgå at den blev harsk i smagen.

Jeg har dog aldrig gjort det og har aldrig oplevet at haremissen smagte
harsk.

Lars
>
> ras
>
>



rasmus (26-09-2003)
Kommentar
Fra : rasmus


Dato : 26-09-03 23:02


"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3f744f48$0$83055$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nej.
> Det var noget man gjorde ved Hare i gamle dage.
> Det var natten over i kærnemælk for at undgå at den blev harsk i smagen.
>
> Jeg har dog aldrig gjort det og har aldrig oplevet at haremissen smagte
> harsk.

- den her blev heller ikke harsk, men det blev en anelse tør. Men sovsen var
god

ras



Peter Weis (27-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 27-09-03 17:27


"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> wrote:

> Skal en hare ikke ligge i mælk i et døgnstid, eller er jeg helt
> gal på den?

Smag og behag ...
Jeg har aldrig gjort det.

mvh
Peter



rasmus (26-09-2003)
Kommentar
Fra : rasmus


Dato : 26-09-03 14:10


"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse
news:9jVcb.124839$GK.628@news2.bredband.com...
> Hej igen ras
> Glemte at sige at du også kunne koge et par æbler i lidt sukkerlage og et
> par strimler citronskal ,køl ned når de er møre og læg en tsk fuld tytte
> eller ribs gele´på.

- sukkerlage ... er det bare vand med sukker? Alternativt ... kan man skære
æble og pære d i mindre stykker og riste dem på panden og blande det med
blancherede forårsløg f.eks?

ras



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste