røget kød/flæsk
Fra : Rømer

Dato : 26-09-03 05:56

Når jeg tænker tilbage, så husker jeg fra min barndom, at man kunne stege
røget kød uden at dt fik sådan en ejendommelig overflade, der brænder fast i
panden. Hvis man til stegt flæsk anvendte et stykke røget flæsk, kunne
fedtet hældes af panden og bruges som stegefedt med røget smag.
I dag er det komplet umuligt at anvende det til noget,

Er det bare mig, eller har røget kød ændret karakter?

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-09-03 07:07

[Rømer | Fri, 26 Sep 2003 06:55:53 +0200]

>Er det bare mig, eller har røget kød ændret karakter?

Det kommer an på hvor du køber det.

Køber du bacon hos en god slagter er det tørsaltet, og kan steges på
samme måde som du gjorde i gamle dage - og fedtet kan hældes fra og
bruges på brød.

Køber du (dårlig) supermarkedsbacon indeholder det store mængder vand
der er sprøjtet ind i kødet (stiksaltet) - dette vand kommer ud under
stegningen og indeholder bl.a. en del sukker og andre stoffer der blev
tilsat ved saltningen og disse brænder fast på panden.

Som sagt, gå til en god slagter, spørg om han selv tørsalter og røger
sit bacon; bliver han lettere fornærmet og svarer "naturligvis" - har du
fundet din fremtidige leverandør :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Rømer

Dato : 26-09-03 07:29

Det er jo så nok forklaringen - problemet er, at der kun er ganske få
rigtige slagtere tilbage, men næste gang jeg skal have hestekød, kan jeg jo
spørge til det røgede samtidigt - hest er jo heller ikke til at opdrive- og
selv om industrirøgningen er dårlig, er kødet jo ikke nødvendigvis billigt.

Fra : Henrik

Dato : 30-09-03 17:56

"Rene' Hjorth" skrev i en meddelelse
> [...]
> stegningen og indeholder bl.a. en del sukker og andre stoffer der blev
> tilsat ved saltningen og disse brænder fast på panden.

Nu er det vel begrænset hvor meget andet svinekød (svinebryst), vand, salt,
antioxidanter (E301) og konserveringsstoffer (E250/E252) der er i alm. dansk
bacon.

Jeg har lige fundet to pakker bacon fra fryseren frem - Brunchy bacon (et
Tulip produkt) og Streaky Bacon (Key Country Foods) begge købt i Dansk
Supermarked og begge omtaler kun ovennævnte ingredienser. Streaky bacon er
forøvrigt den eneste der nævner vandindholdet (9%).
Gad vide hvor du har det med sukkeret fra ??

På "brunchy" pakken står der forøvrigt - "..Brunchy Bacon stiksaltes, røges
over bøgeflis ved 54 C, hvorved vandindholdet i saltlagen fordamper .." -
gad vide hvorfor det så alligevel sprutter sprøjter og koger ..?

Henrik

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-09-03 20:58

[Henrik | Tue, 30 Sep 2003 18:55:49 +0200]

>Jeg har lige fundet to pakker bacon fra fryseren frem
>Gad vide hvor du har det med sukkeret fra ??

Visse producenter tilsætter altså dextrose. Om det er for farve eller
smag husker jeg ikke...

>På "brunchy" pakken står der forøvrigt - "..Brunchy Bacon stiksaltes, røges
>over bøgeflis ved 54 C, hvorved vandindholdet i saltlagen fordamper .." -
>gad vide hvorfor det så alligevel sprutter sprøjter og koger ..?

Hmm, fordi du har haft det nedfrosset? :)

Nej, jeg ved det ikke - det lyder som en rimelig god bacon du har. jeg
kan blot sige at når jeg steger bacon fra en god slagter (kender 2), har
jeg *aldrig* den slags problemer.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Henrik

Dato : 01-10-03 19:33

> Visse producenter tilsætter altså dextrose. Om det er for farve eller
> smag husker jeg ikke...

Hmmm .. jeg vil nærstudere bacon afdelingen, ved først kommende lejlighed
...og rapportere tilbage

> Hmm, fordi du har haft det nedfrosset? :)

Hehe ..

> Nej, jeg ved det ikke - det lyder som en rimelig god bacon du har. jeg

Nu kommer jeg med en tilståelse .. indtil nu har jeg købt det billigste
....omkring 7 kroner pr pakke (tulip: 150 g Streaky: 200 g).

> kan blot sige at når jeg steger bacon fra en god slagter (kender 2), har
> jeg *aldrig* den slags problemer.

Kan man købe det i mindre portioner .. ? Det skal i hvert fald ha' en chance

Henrik

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-10-03 22:18

[Henrik | Wed, 1 Oct 2003 20:33:16 +0200]

>Kan man købe det i mindre portioner .. ? Det skal i hvert fald ha' en chance

Naturligvis; du siger til din slager at du skal bruge noget bacon, han
sprøger hvor tyndt og hvor mange skiver, og starter pålægsmaskinen - så
om du skal have 50 eller 500 gram, betaler du kun for vægten.

Slagtere er faktisk næsten altid pengene værd :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-10-03 18:36

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Slagtere er faktisk næsten altid pengene værd :)

....bare man ved, hvordan de skal tilberedes!

vh
Jan

Fra : Henrik

Dato : 05-10-03 15:10

> Visse producenter tilsætter altså dextrose. Om det er for farve eller
> smag husker jeg ikke...

Som en lille opfølger på diskussionen var jeg en tur i Bilka (i Kolding der
det desværre begrænset med andre supermarkeder end DS's Bilka/Føtex) i går
og tog turen forbi baconen for lige at se varedeklarationen.

Faktisk er det kun Harboe Farms kalkunbacon (findes i to varianter) som
indeholder en masse andet end lige kød, vand, salt, antioxidanter og
konserveringsstoffer - f.eks. dextrose.

I min lille "research" kiggede jeg på bacon fra Tulip (alm., tørsaltet, tern
og Brunchy) samt DS eget bacon tern (engelsk produkt) og så Harboe's

Henrik

Fra : Mimi

Dato : 01-10-03 09:41

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote
> [...]
> over bøgeflis ved 54 C, hvorved vandindholdet i saltlagen fordamper .." -
> gad vide hvorfor det så alligevel sprutter sprøjter og koger ..?

Hej Henrik
Når du steger bacon skal du først varme panden rigtig godt op og så lægge
baconen på den varme, tørre pande.
Baconen skal så have lov at ligge helt stille på den ene side, indtil den er
færdig på den side (ikke ryste panden eller rode rundt i baconen). Så vender
du baconen og gør det samme på den anden side.
Det handler her om at få den rette, høje stegetemperatur. Hvis man steger
for koldt, direkte fra kold pande eller lader panden køle af undervejs
(ryste, vende hele tiden) løber der vand ud af baconen, og resultatet bliver
kogt bacon.
Mvh Mimi

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 01-10-03 15:57

Jeg vil bare lige indskyde af Hjemmeservice på DR2 har en stor bacontest i
aften kl. 20.00 - det plejer at være både underholdende og informativt.

(Og Mik Schack plejer nok at kritisere industri-produkterne, når han mener
at de fortjener det - så hvis han mener at de er pumpet med vand, så
fortæller han det...)

--
Thø