hvidt stads på inderside af lampeskærme
Fra : Jane

Dato : 25-09-03 19:27

I de fleste lamper er der en hvid belægning indeni skærmen
- jeg har jo planer om at have min dejlige gamle kobber-
lampe op at hænge snart, og i den forbindelse skal den
pudses og lakeres.

Vil det være en fordel at få sådan noget hvidt stads indeni
eller skal jeg bare lade den være ren kobber (og prøve at
lakere den så godt jeg kan)?

Er der en som ved hvad det hvide stads egentligt er for
noget? Er det kun for at give en mere hvid farve i lyset
eller har det en anden funktion også (varmeisolerende)?

Jane - vild med kobber og lamper
--
har lige opdaget: kobberudstilling 9. oktober - 20. december 2003
http://kongehuset.dk/artikel.php?dogtag=kh_aktuelt_kobber

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-03 19:44

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev

> [...]
> noget? Er det kun for at give en mere hvid farve i lyset
> eller har det en anden funktion også (varmeisolerende)?

Der er vist ikke nogen generelle regler for, hvad det er for noget hvidt
noget, der er inden i lampeskærme. Formålet med det er alene at sprede og
til en vis grad farve lyset.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 19:53

Erik Ginnerskov skrev i <news:3f733748$0$175
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Der er vist ikke nogen generelle regler for, hvad det er for noget hvidt
> noget, der er inden i lampeskærme. Formålet med det er alene at sprede og
> til en vis grad farve lyset.

Er der nogen som har erfaringer med en slags maling frem for
en anden? Og er det eventuelt lettere at påføre end lak?

Jeg behøver ikke at ændre lysets farve fordi jeg er vild med
kobber, men hvis det nu var nemmere end lak...

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-03 20:46

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev

> Er der nogen som har erfaringer med en slags maling frem for
> en anden? Og er det eventuelt lettere at påføre end lak?

Med mindre du konsekvent bruger sparepærer i lampen, skal du sikre dig, at
malingen/lakken kan tåle varmebelastningen fra pæren.

Dermed sagt, at almindelig maling - olie eller plastik - ikke kan klare
varmen uden at blive brun med tiden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 25-09-03 23:36

Erik Ginnerskov skrev i

> Med mindre du konsekvent bruger sparepærer i lampen, skal du sikre
> dig, at malingen/lakken kan tåle varmebelastningen fra pæren.

Jeg kan ikke bruge sparepærer da planerne for lampen er
at der skal være lysdæ,per på og i elgruppen har de lært
mig at den slags kan sparepærer ikke.

> Dermed sagt, at almindelig maling - olie eller plastik - ikke kan
> klare varmen uden at blive brun med tiden.

Jeg er altså heller ikke sikker på om det er maling? Det kunne
godt ligne noget emalje. Måske skal jeg holde nallerne væk
og nøjes med lakken - men *hov* det samme gælder vel lak?

Har i nogen tip til en lak der kan bruges på kobber og som
kan holde til varme uden at smelte og lugte når jeg tænder
min lampe? Fidusen med lak skulle være at jeg slipper for
at pudse lampen en gang om ugen.

Jane

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-09-03 09:35

"Jane" skrev
> Jeg er altså heller ikke sikker på om det er maling? Det kunne
> godt ligne noget emalje. Måske skal jeg holde nallerne væk
> og nøjes med lakken - men *hov* det samme gælder vel lak?

En hvid radiator spraymaling vil sikkert være velegnet.
Jeg har ved flere lejligheder frisket op på arkitektlamper
med alm. hvid spraymaling. Selvom de bliver _ret_ varme
har jeg aldrig oplevet nogen misfarvning.
Den hvide farve giver en meget bedre lysfordeling
end det rå kobber. Prøv evt at sætte lampen uden
maling og lav så en passende tragt af hvidt papir
som du sætter op i lampen, bare for at vurdere
forskellen. Papiret skal jo så helst ikke sidde der for længe...

> Har i nogen tip til en lak der kan bruges på kobber og som
> kan holde til varme uden at smelte og lugte når jeg tænder
> min lampe? Fidusen med lak skulle være at jeg slipper for
> at pudse lampen en gang om ugen.

Metal beskyttes med zapon-lak. Men om det kan tåle
"stærk" varme er en anden sag...
Du slipper iøvrigt ikke for at pudse, men der kan gå
flere år imellem det er nødvendigt. Til gengæld er det
ekstra bøvlet p.gr.a. lakken som skal fjernes først.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jane

Dato : 26-09-03 16:03

Peter Schrøder skrev i <news:3f73fa3a$0$54777
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Du slipper iøvrigt ikke for at pudse, men der kan gå
> flere år imellem det er nødvendigt. Til gengæld er det
> ekstra bøvlet p.gr.a. lakken som skal fjernes først.

Uh det glæder jeg mig ikke til. Men når den tid kommer
så skal jeg nok spørge jer herinde hvad jeg skal bruge
for at fjerne lakken for en lakfjerner kan vel "ætse"
kobberet eller de små messing nitter der holder den
sammen?

Jane