Red min aftensmad :-) spørgsmål ang. risko~
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 25-09-03 18:03

Hejsa
Det er min tur til at lave mad i aften, og jeg vil bl.a. lave ris. Vi købte
sådan en smart riskoger der består af en plastik "gryde" med låg som skal
ind i mikroovnen. Men hvordan virker sådan en nymoderne opfindelse?

Mvh
Carsten

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 25-09-03 18:38

> Men hvordan virker sådan en nymoderne opfindelse?

Jeg kan desværre ikke finde/huske blandingsforholdet, men jeg vil mene at du
nok cirka skal bruge dobbelt mængde vand som du har ris. Smid det i
riskogeren, sæt låget fast, og skru den til så den er lukket i toppen. Ind i
mikroovnen, og prøv med 6-7 min. først (på højeste effektniveau). Kig til
risene, og giv mere tid om nødvendigt.

Jeg har selv med success anvendt min til at koge pasta i.

Mvh.
Karsten

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 25-09-03 19:50

> [...]
> sådan en smart riskoger der består af en plastik "gryde" med låg som skal
> ind i mikroovnen. Men hvordan virker sådan en nymoderne opfindelse?

Ja, undskyld med min mening er at den virker bedst hvis den ligger en dags
tid i køkkenaffaldspanden og derefter sendes direkte til vestforbrædning.
Der giver den en smule energi der kan bruges til at koge ris på følgende,
meget nemme måde:

Løse ris (gælder for jasminris, basmati og parboiled)

Til 3-4 pers.

Sæt 6 dl vand over i en gryde
Når det koger hælder du 4 dl ris i gryden.
Søg for det kommer i kog igen og læg låg på.
Skrug ned til laveste mulige varme på dit komfur
Lad det småkoge i 10 min. NB! Løft ikke låget før til sidst.
Sluk gryden og lad gryden stå endnu 10 min med låg på.
Så er der serveret.

På denne måde har jeg aldrig brændt ris på og risen er dejlig fugtig og
klæbrig til serveringen.

Bjarke