Chili plante - langsom død.?
Fra : Rasmus Birck

Dato : 24-09-03 06:19

Hej NG

Jeg har 3, selv plantede chilier, der står i min vindueskarm, som har
givet et par frugter. Men nu er de nederste blade begyndt at blive
gule, visne og falde af, og det ser ud til at brede sig opefter. Den
får et skvæt vand hver dag, masser af sol. Men gør jeg noget forkert?
for det begynder at ligne en langsom død. Men måske en chili ikke er
en helårs plante.?

Er der nogen der har et par tips om hvordan sådan en skal passes.
Plads forhold, vand, lys osv.

Desværre ved jeg ikke noget om hvad det er for en sort, da jeg bare
brugte kernerne fra en chili købt i føtex.

Jeg håber i kan hjælpe i tide

/Rasmus

Fra : //zigge

Dato : 24-09-03 08:35

"Rasmus Birck" <rbirck@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber i kan hjælpe i tide

Hej Rasmus.

Chilli er en helårsplante, og de kan blive temmelig gamle. Når du bruger frø
fra en frugt får du en ny og lidt muteret sort ud af det, de nye planters
frugter minder om de gamle men er ikke helt ens.
Planten burde kunne give 10-20 frugter om måneden hvis den er et år gammel.
Men det forudsætter at du plukker de modne af efterhånden som de begynder at
tage farve.
De skal blot passes med vand og have blomstergødning en gang om ugen.
En gang imellem kan de godt fælde en del af bladene, men bagefter kommer der
nye skud og planten bliver større.
Hvis dine planter vokser meget langsomt eller ikke giver mange og gode
frugter skulle du måske prøve at så nogle nye, det kan være at de vokser
bedre.

Mvh
//zigge

PS: De grønne frugter er de stærkeste, men det har du nok opdaget

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-09-03 17:44

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> fra en frugt får du en ny og lidt muteret sort ud af det, de nye planters
> frugter minder om de gamle men er ikke helt ens.

Du har ret, hvis er en hybrid, men hvis det ikke er en hybrid, bliver
"ungerne" som moderen, forudsat at planten ikke står for tæt på andre
sorter.

> PS: De grønne frugter er de stærkeste, men det har du nok opdaget

Ikke altid korrekt da modne frugter som regel indeholder mere capsaicin.

mvh
Preben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 27-09-03 11:52

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> skrev>

> [...]
> fra en frugt får du en ny og lidt muteret sort ud af det, de nye planters
> frugter minder om de gamle men er ikke helt ens.

Hvis der er tale om en åbent-bestøvet sort bliver de nye planters frugter
ligesom den frugt, frøene tages fra.
Er der tale om en hybrid-sort, er resultatet helt uforudsigeligt.

> De skal blot passes med vand og have blomstergødning en gang om ugen.

Blomstergødning er langt fra ideelt. Brug hellere en flydende
drivhusgødning.

Normalt dyrkes chili som etårige planter. Sås i februar/marts. Planten kan
sagtens blive adskillige år gamle, især C. Chinense typerne (habaneros),
men udbyttet har en tendens til at falde med alderen.

> PS: De grønne frugter er de stærkeste, men det har du nok opdaget

Det vil være noget besynderligt noget at opdage.
Både smagen og styrken (capsaicinindholdet) stiger så længe frugten
sidder på planten.

/Jonas

Fra : Mimi

Dato : 24-09-03 10:52

"Rasmus Birck" <rbirck@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> givet et par frugter. Men nu er de nederste blade begyndt at blive
> gule, visne og falde af, og det ser ud til at brede sig opefter. Den

Der er vel ikke tegn på noget spind? Min peberplante blev dræbt af
spindemider og det gik stærkt! Først lignede det bare visne blade, men da
jeg så ordentligt efter var der spind flere steder på planten. Miderne havde
også spredt sig til min chiliplante, men jeg skyndte mig at skylle den over
med bruseren - flere gange med et par dages mellemrum, og så overlevede den
søreme.
Mvh Mimi

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 24-09-03 16:51

Hej Rasmus,

Min første tanke er, at du måske vander den for meget. Den har godt af at
tørre næsten helt ud mellem vandingerne. Du skal nok ikke vande den mere end
én gang om ugen - selvfølgelig er det afhængig af hvor meget sol den får,
men pas på med overvanding - det er en pest at gå og 'give den en sjat hver
dag'...

Jeg vil ellers tro at den har godt af masser af sol

Held og lykke med planten!

JN