Firewall til eller fra
Fra : Henrik Münster

Dato : 23-09-03 20:49

Jeg har altid hørt, at portene i Mac OS X er lukkede, så man behøver
ikke være så bekymret for uvedkommende adgang. Tilfældigt kom jeg til at
se i kontrolpanelet Deling. Mna kan krydse de forskellige delinger af,
for at åbne for dem. Men så er der også en Firewall, og den er ikke
slået til. Skal den være det? Hvis man ikke krydser de forskellige
delinger af, er de vel ikke slået til. Og er en firewall så ikke
ligegyldig? Er der ulemper ved at slå firewall til? Bliver computeren
langsommere eller sådan noget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 23-09-03 21:23

Henrik Münster wrote:

> [...]
> delinger af, er de vel ikke slået til. Og er en firewall så ikke
> ligegyldig? Er der ulemper ved at slå firewall til? Bliver computeren

en firewall beskytter dine services fra *ydre* adgang over f.eks
ethernet. Du kan (og har) sagtens have mange flere services end dem du
rent umiddelbart kan se i Deling - f.eks MySQL, net_clipper, iChat.

Med en firewall tilsluttet kan du køre din MySQL i et beskyttet miljø på
din maskine uden at andre kan se at du har den kørende. Uden firewall
kan man portscanne dig og finde frem til hvilke services du har åbne.

Hvis du har to macer med OS X så prøv at lade dem portscanne hinanden
ved hjælp af Netværktøj med og uden Apples firewall slået til.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-03 22:40

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
>
> Hvis du har to macer med OS X så prøv at lade dem portscanne hinanden
> ved hjælp af Netværktøj med og uden Apples firewall slået til.

Tak for jeres svar. Jeg tror ikke, jeg har nogen videre gavn af en
firewall. Men I siger jo, at den heller ikke skader. Måske prøver jeg at
slutte den til og se, hvad der sker. Der er jo ikke noget forgjort ved
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KBH@Flash

Dato : 23-09-03 22:15

nai ingen ulemper, andet end uvedkommende ikke kan læse din post ect

-Kim