Epiphone og Gibson-guitarer
Fra : Gergen

Dato : 09-04-01 16:35

Hvordan er sammenhængen egentlig mellem de to ovenstående guitar/bas-mærker?

De laver vist de samme modeller, fx. Gibson Les Paul og Epiphone Les Paul

--
Christian
-----

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-04-01 21:31

"Gergen" <gergen@post.tele.dk> wrote in message
> Hvordan er sammenhængen egentlig mellem de to ovenstående
guitar/bas-mærker?

> De laver vist de samme modeller, fx. Gibson Les Paul og Epiphone Les Paul

Sådan som jeg har forstået det er Epiphone et firma der producerer Gibsons
produkter i østen (på licens?) - tidligere i Japan og Korea, men nu vist kun
Korea. Hos Fender plejer man (så vidt jeg forstår) at tale om fire niveauer
af guitarer: Koreanske, Japanske, mexicanske (baseret på amerikanske dele og
samlet i Mexico) og amerikanske. På samme måde har du to kvaliteter Gibson:
Rigtig Gibson og koreansk (epiphone) Gibson.

Jeg har iøvrigt en Park 10 Watt forstærker til at stå... den ligner
påfaldende meget en Marshall, og der står da også bag på den, at den er
produceret at Marshall, Japan (forstærkeren er iøvrigt noget skrammel). Så
det er vist et generelt fænomen i branchen.

/Nikolaj

Fra : John Thomsen

Dato : 19-04-01 11:54

On Mon, 9 Apr 2001 22:30:55 +0200, "nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk>
wrote:

> [...]
>Korea. Hos Fender plejer man (så vidt jeg forstår) at tale om fire niveauer

Det er altså ikke rigtigt, navnlig ikke hvis man skal tro den store
guitar-encyclopedia....

Epiphone var et ganske velanskrevet mærke med nogle spændende og
velklingende modeller, men da de kom i økonomiske vanskeligheder for
en snes år siden fik de først option på at licensbygge visse
Gibson-modeller og siden blev de et datterselskab af samme.

De bygger fortsat - og KUN i USA - men både egne klassikere og
økonomi-udgaver af Gibson's. Jeg har ikke set bevis for andet, og
gætter på, at hvis koncernen får lavet noget i Østen somewhere, så er
det under helt andre navne.

Mht. Fender, så har de ligeledes et (amerikansk) økonomi-mærke, nemlig
Squire. På forstærkersiden har de lagt samlingen (!) af
transistor-forstærkerne i Mexico mens rør-arbejdet fortsat sker i USA.
Dertil er der den pudsighed, at gamle Fender selv er ude af billedet,
men da han ikke syntes de nye ting var gode nok startede han
produktion af MusicMan forstærkere.

I de gode gamle danske rock-dage husker jeg at Lasse Lunderskov i
avantgarde-gruppen Maxwells netop spillede (fabelagtigt iøvrigt!) på
en stor semi-akustisk (altså "hul" og med f-huller) Epiphone...

Venligst
John

Fra : nikolaj borg

Dato : 19-04-01 15:16

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> økonomi-udgaver af Gibson's. Jeg har ikke set bevis for andet, og
> gætter på, at hvis koncernen får lavet noget i Østen somewhere, så er

Hvorfor står der så "made in korea" på alle de epiphone's jeg har fundet i
den lokale musik-biks?

> Mht. Fender, så har de ligeledes et (amerikansk) økonomi-mærke, nemlig
> Squire.

Jeg har altid fået den fortalt sådan, at Fender Squire var en japansk
produceret Fender (Strat-klon), men her er jeg ikke helt sikker.

/Nikolaj

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 09-04-01 22:30

Således skrev "Gergen" <gergen@post.tele.dk> i dk.kultur.musik Mon, 9
Apr 2001 17:35:08 +0200:

>Hvordan er sammenhængen egentlig mellem de to ovenstående guitar/bas-mærker?
>
>De laver vist de samme modeller, fx. Gibson Les Paul og Epiphone Les Paul

Udover Nicolajs udmærkede forklaring skal det da også lige nævnes at
Epiphone i gamle dage var et selvstændigt mærke, der SVJH konkurrerede
med Gibson om ca. det samme kundesegment.

Men Epiphone røg ned og en del år senere blev de så opkøbt af Gibson,
der så som sagt bruger navnet til deres lavprisudgaver.

Knud
--
You might have mail.

Fra : Carsten Møller

Dato : 11-04-01 10:15

forskellen ligger typisk i de træsorter der er brugt.
Billigere elektronik (switche, potmetre pickupper)
og vildt dårlige stemmeskruer..

Men man får masser af guitar for pengende med en epiphone, set kvalitet i
fohold til pris, synes jeg de er ok (isæt hvis man lige modificerer lidt
hist og her)

Carsten