/ Forside / Interesser / Fritid / Jagt / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jagt
#NavnPoint
Øjenvidne.. 26575
betterwis.. 21324
Tonganese.. 21280
Kaptajn-T.. 11178
Provsten1 10595
katekismus 8070
Heidi-Ho 7412
dabj 6124
Sandhedsv.. 5655
10  TheRealDe.. 4815
Jagt med salonriffel
Fra : Hans-Henrik Pedersen


Dato : 21-09-03 15:14

Hej alle

Jeg sad sammen med nogle jagtvenner og vi kom til at tale om hvorvidt det er
lovligt at gå på jagt med salonriffel uden at have riffeltilladelse. Det er
en selvfølgelighed at våbentilladelsen og dermed også jagttegn er på plads.
Så spørgsmålet er: Må man jage med salonriffel kun med våbentilladelse, uden
af have bestået riffelprøven?

mvh Hans-Henrik



 
 
Peder Porse (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 21-09-03 15:17

Ja, riffeltilladelsen kræves kun til jagt med centraltændnede våben.
pp

Hans-Henrik Pedersen wrote:
> Hej alle
>
> Jeg sad sammen med nogle jagtvenner og vi kom til at tale om hvorvidt det er
> lovligt at gå på jagt med salonriffel uden at have riffeltilladelse. Det er
> en selvfølgelighed at våbentilladelsen og dermed også jagttegn er på plads.
> Så spørgsmålet er: Må man jage med salonriffel kun med våbentilladelse, uden
> af have bestået riffelprøven?
>
> mvh Hans-Henrik
>
>

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
DK-8660 Skanderborg
Tlf 86577305 og 21407355
www.pederporse.dk - nu med side om skoven
Venstrefolk har det rigtig dejligt


Kim Kolmorgen (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kolmorgen


Dato : 21-09-03 18:47

On Sun, 21 Sep 2003 16:17:09 +0200, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:

>Ja, riffeltilladelsen kræves kun til jagt med centraltændnede våben.

Kan du dokumentere det?

Jeg erindrer ikke fra min Jagttegnsundervisning at det var et spørgsmål om
rand/centraltænding. Jeg har selv forsøgt at undersøge det og eks. Jagtlovens
paragraf 40 skelner mellem glatløbede og riflede våben og salonrifler er jo
riflede våben. Der er dog en række cirkulærer og bekendtgørelser som er med til
at regulere dette, men intetsteds har jeg kunnet finde at tændingsformen er
afgørende.

Man kan jo også anskue det udfra sikkerhedsafstande:

400 m maks for lovlige haglegeværer og haglammunition.
2000 m salonriffel
3000 m salonriffel magnum
>5000m riffel

Men kan du dokumentere det, vil jeg da lade mig overbevise. Indtil da tror jeg
lige at Hans-Henrik skal klappe hesten.
--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen
Hjemmeside: http://www.kolmorgen.net/
Spamprotection: "From" adresse kan ændres uden varsel.

Preben Nielsen (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Preben Nielsen


Dato : 21-09-03 22:41

Hvis man kigger i lærebogen Vildt og jagt kapitel 1 side 7 under
riffelprøven står der " Jagt med riffel ( riffel i hvilken der anvendes
ammunition med centraltænding ) må kun udøves af personer der har bestået
riffelprøven "

Mvh.
Preben Nielsen
Jagttegnsunderviser


> >Ja, riffeltilladelsen kræves kun til jagt med centraltændnede våben.
>
> Kan du dokumentere det?
>
> Jeg erindrer ikke fra min Jagttegnsundervisning at det var et spørgsmål om
> rand/centraltænding. Jeg har selv forsøgt at undersøge det og eks.
Jagtlovens
> paragraf 40 skelner mellem glatløbede og riflede våben og salonrifler er
jo
> riflede våben. Der er dog en række cirkulærer og bekendtgørelser som er
med til
> at regulere dette, men intetsteds har jeg kunnet finde at tændingsformen
er
> afgørende.
>
> Man kan jo også anskue det udfra sikkerhedsafstande:
>
> 400 m maks for lovlige haglegeværer og haglammunition.
> 2000 m salonriffel
> 3000 m salonriffel magnum
> >5000m riffel
>
> Men kan du dokumentere det, vil jeg da lade mig overbevise. Indtil da tror
jeg
> lige at Hans-Henrik skal klappe hesten.
> --
> Venlig Hilsen
> Kim Kolmorgen
> Hjemmeside: http://www.kolmorgen.net/
> Spamprotection: "From" adresse kan ændres uden varsel.



Kim Kolmorgen (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Kolmorgen


Dato : 22-09-03 14:10

On Sun, 21 Sep 2003 23:41:24 +0200, "Preben Nielsen" <preben-d@nielsen.mail.dk>
wrote:

>Hvis man kigger i lærebogen Vildt og jagt kapitel 1 side 7 under
>riffelprøven står der " Jagt med riffel ( riffel i hvilken der anvendes
>ammunition med centraltænding ) må kun udøves af personer der har bestået
>riffelprøven "

Ja - det kan jeg jo godt se. Så det er jo sikkert rigtigt, men for at være 100%
sikker ville jeg da meget gerne se en henvisning til en lov/bekendtgørelse, da
det jo er det der er afgørende og ikke lærebogen. Jeg har som sagt selv forsøgt
at finde det, men er ikke i stand til at finde et entydigt svar (hverken den ene
eller den anden vej).


--
Venlig Hilsen
Kim Kolmorgen
Hjemmeside: http://www.kolmorgen.net/
Spamprotection: "From" adresse kan ændres uden varsel.

Peder Porse (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 24-09-03 18:40



Kim Kolmorgen wrote:
> On Sun, 21 Sep 2003 16:17:09 +0200, Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:
>
>
>>Ja, riffeltilladelsen kræves kun til jagt med centraltændnede våben.
>
>
> Kan du dokumentere det?
>
> Jeg erindrer ikke fra min Jagttegnsundervisning at det var et spørgsmål om
> rand/centraltænding. Jeg har selv forsøgt at undersøge det og eks. Jagtlovens
> paragraf 40 skelner mellem glatløbede og riflede våben og salonrifler er jo
> riflede våben. Der er dog en række cirkulærer og bekendtgørelser som er med til
>

Ja, det kan jeg: Jagttegnsbekendtgørelsen § 11 stk. 5

Venlig hilsen

pp

Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
DK-8660 Skanderborg
Tlf 86577305 og 21407355
www.pederporse.dk - nu med side om skoven
Venstrefolk har det rigtig dejligt


Peder Porse (24-09-2003)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 24-09-03 18:43

Glemte lige et link:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20020010605-regl

Pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
DK-8660 Skanderborg
Tlf 86577305 og 21407355
www.pederporse.dk - nu med side om skoven
Venstrefolk har det rigtig dejligt


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste