Varmeflytning, erfaringer/produkter?
Fra : Philip Kofoed

Dato : 21-09-03 22:11

Hej,

Jeg har søgt, også på nettet, efter varmeflytningssystemer. Noget af det
eneste jeg har fundet er Duka.
Det lokale byggemarked har et komplet system (uden
termostat/motorregulering) på tilbud til 5000,-. Det ses her:
http://www.vink.dk/Default.asp?ID=3005
Der skal hentes varme fra stuen til 2 andre rum, afstand stue til 1. rum
er ca 6 m, afstand stue til 2. rum er ca 10 m.
Byggemarkedet vil købe de ting tilbage som man ikke får brug for.

Mine spørgsmål er så:
Er der nogen der har erfaringer med Duka's system? Specielt mht evt støj
fra motor.
Hvilke andre produkter findes der? Hvor fås de? Hvad koster de?
Må jeg uden videre lave hul i lofterne til indsugning/udblæsning, eller
er der regler for den slags?

Sidste spørgsmål:
Ville det være helt gak at lave et sådant system selv? Alt hvad man
behøver er jo noget rør og en propel i en kasse :) Er her nogen der har
været selvbyggere?

pft & mvh
Philip Kofoed

Fra : //zigge

Dato : 22-09-03 00:26

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Sidste spørgsmål:
> Ville det være helt gak at lave et sådant system selv? Alt hvad man
> behøver er jo noget rør og en propel i en kasse :) Er her nogen der har
> været selvbyggere?

Jeg ville føle mig voldsomt snydt hvis jeg gik hen og gav 5000Kr for noget
jeg selv kunne lave på en weekend for få hundrede kr.
Du kan få en 120mm blæser for et par hundrede i en PC-butik, rør kan jo være
hvad som helst. Dyserne kan fås ret billigt i byggemarkedet. Lyddæmpningsrør
kan man selv lave til blæserne ved at bore huller i et rør og pakke
isolering omkring det. Der skal blot bores en masse huller i det så man får
et "net"-rør.
Så det er bare om at komme igang.

Mvh
//zigge