Foto
IBM760 5420
Teil 3020
godt kamera til fritids fotos
Fra : Kim Schulz

Dato : 21-09-03 21:06

hejsa
jeg har været på udkig efter et godt digitalkamera til at bruge i min hverdag som studerende (og sådan bare til at tage billeder generelt).
Jeg har kigget en del på Canon Digital IXUS 400 som jeg synes virker lækkert (god kvalitet og småt design) og synes at det tager nogle flotte skarpe billeder. Dog synes jeg at prisen er lidt høj og jeg har hørt mange rygter om at kameraet ikke kan køre ret længe på et fuldt batteri hvis man har displayet tændt (hvilket man jo ofte har da det er nemmere at se billedet på).
Derfor ville jeg lige høre hvilket kamera i ville anbefale mig?

et par kriterier for at gøre det lettere for jer at svare:

Det skal være robust (kunne tåle en tur på bunden af tasken)
Det skal tage skarpe billeder i høj kvalitet (forestiller mig fx 4Mpix)
Det må gerne være småt i størrelse
Det må gerne have en rimelig optisk zoom (forestiller mig ca 3x+)
Det skal have lang batteri levetid.
Det skal være hurtigt (ikke noget med at det tager sek at tage billedet)
Det skal helst ikke koste mere end 4500kr (med mindre det kan begrundes)

Hvad foreslår i ?

MVH
Kim Schulz

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 21:25

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> Det skal være hurtigt (ikke noget med at det tager sek at tage billedet)
> Det skal helst ikke koste mere end 4500kr (med mindre det kan begrundes)

Olympus Mju 400 er i hvert fald med en solid kasse, der skulle kunne
holde til lidt af hvert incl. vandstænk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Spiders from Mars

Dato : 21-09-03 22:24

Har købt IXUS II for måneder siden og er meget tilfreds med det, og så er
det endnu mindre end IXUS 400. SD-kortet og det lille batteri virker rigtig
godt.

jens ole henriksen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-09-03 20:28

[...]

Ja jeg har jo selv et Ixus 400 og det er jeg mega tilfreds med...det
opfylder alle de behov du har ovenover, dog er batteri tiden ikke så lang,
du kan finde nogle der holder længere og mange kortere. Køb et ekstra
batteri, så er problemet ihvertfald løst.
Det tager virkelig gode billeder, og er utrolig hurtig til at blive klar til
at tage billeder.
Det er også nede på 3800,- eller deromkring efterhånden

Rune

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-09-03 09:48

[snnip]

ok jeg har nu kigget lidt rundt, og er faldet over et par som jeg godt ville have en kommentar eller 2 om (ris/ros osv):

Nikon Coolpix 4500

Olympus Camedia C-720UZ (hvad er nyt og smart ved 740 modellen?)

Minolta DiMAGE 7i

Canon Digital IXUS 400

Olympus µ[mju:] 400 Digital

Olympus Camedia C-5050ZOOM

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-09-03 03:07

> [...]

> Nikon Coolpix 4500
>
> Olympus Camedia C-720UZ (hvad er nyt og smart ved 740 modellen?)

Det er godt nok nogle forskellige kameraer. Det er jo kun dig selv, der
kan afgøre, om du vil have et kompakt kamera, eller om du er villig til
at slæbe rundt på et stort kamera mod til gengæld at få flere muligheder
som f.eks. mere zoom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-09-03 13:06

On Sat, 27 Sep 2003 04:06:46 +0200
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> der kan afgøre, om du vil have et kompakt kamera, eller om du er
> villig til at slæbe rundt på et stort kamera mod til gengæld at få

De er meget forskellige ja! det jeg forsøger at finde ud af er om de
ekstra kvaliteter som de store ofte har er nok "værd" i forhold til at
man så skal have et større kamera på slæb.

Jeg kan godt lide Canon's ixus serie fordi de er små og robuste men
samtidigt tager nogle rimelige billeder. Minusser er så at den optiske
zoom er mindre god og at batteriet holder <15min med lcd tændt.

Mange har anbefalet mig Olympus µ[mju:] serien fordi de skulle kunne det
samme som canon + mere og samtidigt holde længere på batteri. Her er
kameraet (så vidt jeg kan se) så bare noget større og på grænsen af hvad
jeg synes et point-and-click kamera skal være.
Jeg holder meget af at tage potrat fotos af venner og bekendte, og
derfor ville en god optisk zoom være rart, da man så kan fange dem i
situationer hvor man ikke lige kan være helt tæt på.
Digital zoom gider jeg ikke spilde tid på.
Så begyndet jeg jo at overveje om man så skulle til at gå over og købe
et af de lidt større kameraer hvor man har friere hænder hvad angår
fokusering og zoom, men samtidigt kan tage hurtige situations billeder
uden at skulle indstille en masse først.

Og her står jeg så nu. hvad skal man vælge i den situation?

om det er stort eller småt er altså ikke så vigtigt, bare det kan tåle
lidt "tæsk" i tasken og at det kan tage billeder rimeligt hurtigt.
Batteri levetiden er også en rimelig faktor da jeg ikke altid lige er et
sted hvor man kan lade batterierne op.

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-09-03 15:34

On Sat, 27 Sep 2003 16:20:34 +0200
"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Ixus-serien sammen med de modeller, der kører på AAA-batterier?
> Mit Ixus kører utroligt længe på en batteriopladning. Jeg har et
> eksempel fra en familiefødselsdag, hvor der blev taget ca. 30
> billeder, som derefter blev vist på fjernsynet (endda flere gange,
> fordi folk kom og gik!); hjemme igen blev billederne overført til
> computeren over USB-kablet, og der var stadig strøm på batteriet til
> et par billeder næste dag. For resten glemte jeg at fortælle, at der
> også var et par små 2-minutters videoer imellem (den ene med Zoom), og
> at skærmen var i brug ved alle optagelserne.

jeg har det fra mine(min families) tidligere kameraer fra samme serie
(IXUS, IXUS v2, IXUS v3) og der havde vi altid min. 2 ekstra batterier
med (og ja det er de små firkantede specielle nogen).

Fra : simon

Dato : 27-09-03 16:39

Du mangler en meget vigtig kriterium....
Det SKAL være libgphoto kompatibelt !!!

Simon
(en tilfældig linux og foto entusiast)

Fra : Ragna

Dato : 27-09-03 17:21

Kim Schulz skrev:
>jeg har det fra mine(min families) tidligere kameraer fra samme serie
>(IXUS, IXUS v2, IXUS v3) og der havde vi altid min. 2 ekstra batterier
>med (og ja det er de små firkantede specielle nogen).

I Ixus 400 er der et lithium-ion-batteri. Måske var der ikke den type i de
tidligere Ixus-modeller?

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-09-03 16:42

On Sat, 27 Sep 2003 17:39:21 +0200
simon <adsf@asdfg.dk> wrote:
> Du mangler en meget vigtig kriterium....
> Det SKAL være libgphoto kompatibelt !!!

det ville være rart, men er ikke et must mere. kæresten har en windows
maskine, så den kan til nøds tændes hvis billederne skal hentes ud.

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-09-03 18:33

On Sat, 27 Sep 2003 18:20:56 +0200

> I Ixus 400 er der et lithium-ion-batteri. Måske var der ikke den type
> i de tidligere Ixus-modeller?

det mener jeg faktisk det var, men jeg er da ikke 100% sikker lige nu
(har ikke en af dem ved hånden, men forventer at have et i morgen så det
kan checkes). jeg har dog hørt at ixus 400 skulle være blevet bedre, men
det skulle stadig ikke være som f.eks. olympus zoom familien hvor man
med 2 almindelige aa batterier kan tage flere hundrede billeder med
zoom, have display tændt længe, smide ind på computer osv. osv. uden at
bruge al strømmen