Lychee
Fra : Bettina Madsen

Dato : 09-04-01 11:59

Jeg har købt en dåse der indeholder "Lychee in
heavy syrup". Jeg ved bare ikke hvad det er og
hvad det kan bruges til?

Er der nogen der kan hjælpe??

Bettina

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-04-01 15:34

Bettina Madsen skrev:

> Jeg har købt en dåse der indeholder "Lychee in
> heavy syrup". Jeg ved bare ikke hvad det er og
> hvad det kan bruges til?

Jeg tror osse at det nogle gange staves "litchies". Bliver de
ikke kaldt kærlighedsfrugter på dansk? Det er sådan en lille
hvidlig, småsyrlig-sødlig frugt med konsistens som en syltet
fersken der er lidt hård. Du kan bruge frugten på samme måde
som du ville bruge alt anden henkogt frugt.

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 10-04-01 00:48

On Mon, 9 Apr 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Jeg tror osse at det nogle gange staves "litchies". Bliver de
>ikke kaldt kærlighedsfrugter på dansk? Det er sådan en lille

Det er måske kinesiske blommer, Longan / Lungan? Træet er i
familie med den almindelige hestekastanie, frugten er kuglerund
og indtil 2,5 cm i diameter. Frugtkødet er meget velsmagende.

Litchis / Leitschies er af samme art og endnu mere velsmagende.
Frugterne er æggeformede og indtil 4 cm tykke. Skindet er rødt,
frøene ovale og brune, frugtkødet er blåligt/hvidt og meget
saftigt - smagen minder meget om muskatdruens. De forhandles også
som mos og som tørrede.

En lignende frugt er Ramputan, som dog ikke vokser i kina.

Brttina, når du får mod til at åbne en dåse, så fortæl os hvordan
det smager.

Er dåsens indhold fremstillet i kina eller deromkring?

m.v.h. Emil

--
emilsen@image.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 10-04-01 04:56

"Klaus Alexander Seistrup" <kas@magnetic-ink.dk> skrev i meddelandet:

> Jeg tror osse at det nogle gange staves "litchies".

litchi [#lit*i] (kinesisk) (Litchi chinensis): kærlighedsfrugt; lille
stedsegrønt frugttræ; trives hos os kun i varmhus. Den næsten
kugleformede, blommestore frugt har en hvidlig, meget velsmagende
frøkappe.

> Du kan bruge frugten på samme måde som du ville bruge alt
> anden henkogt frugt.

Ja, fx i blandet frugtsalat med mandariner, ananas osv. -til desserter
såsom is el. savarin.

Jeg synes ikke selv, at lychee er noget særligt, - men de ser dekorative
og fremmedartet ud i en skål frugtsalat.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Michael Strunk Krist~

Dato : 16-04-01 16:11

Hej !

Hvis man er vant til at spise den frisk - smager den (fra dåse) alt for
sød !

Brug den som tilbehør til fx. is !

Hilsen Michael