Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder.
Fra : Helle Jørgensen

Dato : 08-09-03 19:34

Jeg er for nyligt blevet meget interesseret i foto, men har ingen erfaring
og ingen anelse om hvordan man begynder.
Jeg har købt nogle bøger af Thomas Nykrog, men savner noget praktisk.
Skal jeg bare kaste mig ud i det?
Skal på højskole til oktober og har selvfølgelig valgt foto som valgfag.

Er desuden interesseret i hvordan professionelle fotografer starter? Kan man
eventuelt blive elev hos en fotograf eller bruges det ikke?
Gode fif og fiduser modtages gerne!

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-09-03 21:57

On Mon, 8 Sep 2003 20:34:26 +0200, "Helle Jørgensen"
<helle.martens@e-mail.dk> wrote:

>Jeg har købt nogle bøger af Thomas Nykrog, men savner noget praktisk.
>Skal jeg bare kaste mig ud i det?

Ja.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 09-09-03 01:40

Jeg startede med at købe et lækkert, ældre kamera (mere præcist et Contax
169 (?)Q med 50 mm zeiss linse til 2.000 kr ved en fotohandler, med 1 års
garanti). Optikken var fantastisk, jeg savner den stadig en gang i mellem,
selvom min 28-135 IS linse koster 2,5 gange så meget uden noget kamera...
Skal du have det med på rejse er det også rart at vide skidtet holder, når
alle andres bukker under for tropisk regn eller hård frost. Faktisk har min
ex svømmet med det kamera (faldt sf en klippe vi traverserede over en flod,
og nej, det var ikke derfor hun er ex...)
Prisen er til at overskue, og ikke mindst er alting manuelt, så du er
tvunget til at vende dig til blændetal, lukketider og
eksponeringskompensering. På et moderne kamera er det fristende at falde
tilbage på autofunktionerne, når man ikke er fortrolig med det manuelle - så
tager det ti gange så lang tid at lære. Derudover vil du automatisk komme
til at tænke mere over hvert enkelt billede når du skal fokusere, kopensere
osv. manuelt.

Hov, burde måske tilføje, at jeg ikke er en af de professionelle du specielt
ville høre fra blot en glad amatør.

Mvh Ivan

Fra : Manior

Dato : 09-09-03 09:13

> [...]

kopensere
> osv. manuelt.
>
> Hov, burde måske tilføje, at jeg ikke er en af de professionelle du

Jeg vil anbefale, at som nybegynder man investerer i et mellemklase digital
kamera med mulighed for manuele indstillinger.
Priser og ventetid på fremkaldelse af billder fra ikke digitale, kan slå
tålmodighed og kreativitet ihjæl. Ved digital kamera kan man se resultat
med det samme. I begyndelsen kamera er indstillet til "fuld auto". Man kan
se eventuelle fejl, tage neæste billede osv. Efter nogen tid kan man finde
ud af, at der er brug for andre indstillinger - manualle. Hvis man blive
bidt af fotografering så har man mulighed til experimentering med et
mellemklase digital kamera.

MVH

Amatør

Fra : per

Dato : 09-09-03 09:08

"Helle Jørgensen" <helle.martens@e-mail.dk> skrev
> Skal jeg bare kaste mig ud i det?

Nu skriver du ikke hvad der er interessant for dig ved foto?
Og heller ikke om du har et digitlt eller analogt apparat?

Man kan vist sige, at der er tre ting man skal kunne for at tage gode
billeder:
1. SE
2. Mestre teknikken - dvs. kunne justere på optagelsen
(blænde/lukker/lys/vinkel/objektiv osv.) og efterbehandling for at opnå det
resultat man ønsker.
3. Øvelse

du kan evt. se på www.fotokritik.dk , hvor der vises og diskuteres mange
billeder, både gode og dårlige.

mvh Per

----------------------------
www.grafolog.dk

Så det er bare med at komme i gang!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-09-03 15:57

Hej Helle

Ja, det er den simple måde. Når interessen er kommet pludseligt, så er du
knap selv klar over hvilken retning du vil bevæge dig i. Det er jo svært at
sige noget, da man intet ved om dine interesser, eller om dit udstyr. Men
det bedste råd jeg kan give, brug det du har, lige til skoene klemmer, så
ved du hvad du mangler, og får snuset lidt til atmosfæren, kig eventuelt
efter fotoklubber i dit lokalområde, eller efter andre personer, som er
forurenet med samme interesser.

M.V.H......Benny..