Hjemmelavet akvarium
Fra : Alex W

Dato : 19-09-03 20:20

Hej NG

Jeg har lige anskaffet mig noget glas og skal til at samle et akvarium...
Hvad affedter man glasset med før man limer ??

Er eddike godt nok eller hur ???

/Alex W

Fra : Per W.

Dato : 19-09-03 20:25

"Alex W" <alex@skriverstuen.dk> skrev i melding
> Hej NG
>
> Jeg har lige anskaffet mig noget glas og skal til at samle et akvarium...
> Hvad affedter man glasset med før man limer ??
>
> Er eddike godt nok eller hur ???

Lynol er jo sterkt avfettende og er anbefalt å bruke før man bruker silikon.
Vil vel også tro at den fordamper så godt at det ikke ligger igjen noe
farlige stoffer.

/Per W.

Fra : Emil Krey

Dato : 19-09-03 21:08

Hva med aceton ?

Emil

Fra : Alex W

Dato : 19-09-03 21:56

Hej PEr

Lynol ... hvad er det ??
Jeg kender ikke til det pågældende produkt. Er det noget i retning af
Acetone som Emil foreslår ??

/Alex

Fra : Per W.

Dato : 19-09-03 22:11

> Hej PEr
>
> Lynol ... hvad er det ??
> Jeg kender ikke til det pågældende produkt. Er det noget i retning af
> Acetone som Emil foreslår ??

Sorry, det heter kanskje ikke Lynol på dansk, men tror acetone er litt
annerledes. Lynol inneholder i hvertfall følgende: Toluen 60-100%,
Butylacetat 10-30%, Etanol 10-30% hvis det er noen som blir klokere av det.

/Per W.

Fra : Raptor

Dato : 20-09-03 23:59

> [...]
> annerledes. Lynol inneholder i hvertfall følgende: Toluen 60-100%,
> Butylacetat 10-30%, Etanol 10-30% hvis det er noen som blir klokere av

Toluen???
er det ikke pokkers giftigt?
Butyl acetat er da vist nok heller ikke helt godt, jeg tænker i dette
tilfælde ikke så meget på fiskene, mere på deres ejere

mvh.
Brian

Fra : Per W.

Dato : 21-09-03 18:41

"Raptor" <Bcon_8@hotmail.dk> skrev i melding

> [...]
> Butyl acetat er da vist nok heller ikke helt godt, jeg tænker i dette
> tilfælde ikke så meget på fiskene, mere på deres ejere

Joda, man skal ikke lukte for mye på det. Det er mange som sniffer Lynol for
å bli rusa, men det er nok ikke så veldig sunt. Men fordelen med Lynol er jo
at det er utrolig effektivt og fordamper utrolig fort og ikke etterlater noe
som helst av giftige rester. Det er også MEGET brannfarlig, man må IKKE la
kluter med lynol ligge å slenge da de kan ta fyr. Andre fordeler er jo at
det er i hvertfall i Norge utrolig enkelt å få tak i, vet ikke om andre
middler som er like effektive som Lynol og som kan kjøpes på hvilken som
helst malebutikk, det eneste jeg har sett som kan avfette like bra uten å
etterlate noe er noe som heter nu (det er ikke slik det skrives, men det
utales nu tror jeg), men dette er ikke lenger mulig å få tak i på grunn av
risikoen for å få kreft.. Kanskje rødsprit kan gjøre nytten? den legger vel
heller ikke igjen noe slik som whitesprit gjør. Men det er jo klart at det
sikkert er mange som i Norge nå sitter på 96% druesprit med metanol som også
sikkert kan duge bra, det duger jo ikke så veldig bra som drikke som mange
har oppdaget.

/Per W.

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-09-03 22:26

Alex W (alex@skriverstuen.dk) skrev følgende:
> Hej NG
>
> Jeg har lige anskaffet mig noget glas og skal til at samle et
> akvarium... Hvad affedter man glasset med før man limer ??
>
> Er eddike godt nok eller hur ???

Jeg brugte cellulosefortynder... Mine fisk lever lystigt...

- Martin

Fra : jabbe

Dato : 19-09-03 22:44

> Jeg brugte cellulosefortynder... Mine fisk lever lystigt...

Acetone eller Ceolosefortynder virker fint.. hoved pointen er at det ikke
efterlader nogle kemiske rester tilbage...

Hvis glaset ikke er skåret til så stryg lige der hvor du skal skære med en
gang renseBenzin, det gør snittet meget pænere...

Og brug nu den rigtige Silikone til akvariet.... Ikke den der til vådrum da
den indeholder mugdræbende midler..
--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2 (drager dem med 2 snore
i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Alex W

Dato : 19-09-03 23:34

Takker mange gange

Jeg har købt en alm. glascilikone uden mugmiddel.
Glasset blev købt i færdigt mål, så det er bare at sætte det sammen.

jeg smider lige et par billeder op på nettet, når jeg går i gang ...

/Alex

Fra : jabbe

Dato : 20-09-03 08:27

> Jeg har købt en alm. glascilikone uden mugmiddel

Det er helt fint

Husk nu afstand imellem glasne så det kan arbejde.....

1 tændstiks bredde i samlingerne

> jeg smider lige et par billeder op på nettet, når jeg går i gang ...
Glæder mig... Laver du en HP med det??

Fra : Alex W

Dato : 20-09-03 08:42

> Husk nu afstand imellem glasne så det kan arbejde.....
> 1 tændstiks bredde i samlingerne

> Glæder mig... Laver du en HP med det??

Det kan jeg da godt gøre ... det kunne være sjovt ..

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-09-03 10:10

Alex W wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har lige anskaffet mig noget glas og skal til at samle et
> akvarium... Hvad affedter man glasset med før man limer ??

Hvis glasset i øvrigt er rent, kan du bruge ganske almindeligt
husholdningssprit.

vh
Jan