Vedr. MANGE alger
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 15-09-03 19:00

Hej NG,

Jeg har et 530l med Malawi cichlider, og også en smule planter (valisneria).
Primært er der sten i akvariet, bygget op som en "klippevæg" bagtil.

Det jeg har problemer med, er mængden af alger, som er HELT eksploderet.
Jeg har lys på ca. 12 timer i døgnet, og jeg har ca. 15 ancistrus maller
gående til at "holde det nede".....
Udover det, har jeg forsøgt at fodre ganske ganske lidt igennem nogle uger
nu, for at maller "tvinges" til at guffe alger...de har også taget lidt, men
det er som om de ikke kan følge med væksten.

Er der nogen der har et par gode råd til, hvordan jeg slipper af med disse
alger? De er brungrønne (mest grønne), og det ser ikke specielt kønt ud.
Mine kalksten er totalt grønne, og mine lavasten er også oversået med
alger.... det gør ikke noget der er en smule på, men man kan faktisk næsten
ikke ane den hvide kalksten indenunder længere.

Jeg har to fuldlængde lysstofrør på, hvor jeg desværre ikke kan se hvad det
er.
Det ene har et "lillat skær" mens det andet bare er kraftigt - de sidste vil
jeg mene er det der går som et Fuld Dagslys rør...... det andet er måske et
planterør, eller farverør? no idea....

Håber nogen kan hjælpe mig her

Mvh Dennis

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 15-09-03 19:22

Hvorfor vil du af med dine alger???

Det er da kun med til, at gøre dit malawi-akvarium mere naturligt!! Hvis du
ser billeder fra søen, vil du også se, at klipperne er dækket af alger...

Mikkel

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 15-09-03 19:34

> [...]
du
> ser billeder fra søen, vil du også se, at klipperne er dækket af alger...

Der er for mange - det gør ikke noget der er lidt, men det er blevet for
meget nu og ser efter min smag ikke ret kønt ud.
Så det er ikke en total udrydelse af alger jeg vil igang med - bare have det
dæmpet.
Der går mindre end en uge, så er glassene grønne indvendigt, og det er mig
lidt voldsomt.

/Dennis

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 15-09-03 19:58

Okay - skær ned på lyset og fodret!

Mvh Mikkel

PS: hvilke fisk har du???

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 15-09-03 20:04

> Okay - skær ned på lyset og fodret!
>
> Mvh Mikkel
>
> PS: hvilke fisk har du???

Tja, det må jeg gøre jo .... f.eks 8 timers lys istedet?

Jeg har lidt af en blanding....
Saulosi
Golden Spec
Yellow Fin
White Fin
Jacobfreibergi
Afra
Flavus
Zebra
Red Rubin
Socolofi
.... og så en art Auluncara mere jeg ikke kan huske navnet på.
Desværre har jeg kun 1.0 af mine auluncara og afra

/Dennis

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 15-09-03 20:09

Det jeg bare ikke forstår er, at dine Mbauner - altså fisk som Afra, Flavus,
Zebra - ikke æder dine alger. Prøv at holde lidt igen med fodret...

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 15-09-03 21:01

> Det jeg bare ikke forstår er, at dine Mbauner - altså fisk som Afra,
Flavus,
> Zebra - ikke æder dine alger. Prøv at holde lidt igen med fodret...

Jeg prøver at gå over til hver anden dags fodring istedet, og sætter ned til
10 timers lys..... Så må vi se hvad det bringer med sig.

Kan temperaturen i vandet have noget at sige??
Den ligger nemlig konstant på 26-28 (kan ikke få det koldere i det rum
akvariet står, længe nok til at det køler ned.... akvariet bliver "kølet"
ned når jeg skifter vand).

Mvh Dennis

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-03 09:49

Dennis Meng Hansen wrote:
> [...]
det rum
> akvariet står, længe nok til at det køler ned.... akvariet

Hvor tit skifter du vand ?

Alger kommer af for mange næringsstoffer i vandet - og når der er
ikke er planter til at bruge næringsstofferne, så skal der
skiftes vand tit for ikke at algerne skal tage overhånd.....

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-09-03 16:41

Dennis Meng Hansen wrote:

> Jeg prøver at gå over til hver anden dags fodring istedet, og sætter

Det er bedre at halvere mængden pr gang.

vh
Jan