salmonella
Fra : Bamse

Dato : 20-09-03 22:47

Hej

Hvis man laver en blanding af rå kylling, salat og grøntsager og stiller det
i køleskabet i et par dage, er det så ikke farligt mht. bakterier selvom det
skal bruges i en ret hvor de førnævnte ingredienser bliver pakket ind i
noget dej og friturestegt?

Jeg mener at jeg engang har læst at selvom stegning af kød dræber
bakterierne, kan man stadigvæk blive syg hvis bakterierne har haft lang tid
nok til at formere sig. Med andre ord hjælper det ikke noget at man har
dræbt bakterierne ved stegning hvis der blot er tilstrækkelig mange døde
bakterier.

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 23:47

Bare du sørger for at temperaturen af det inficerede når over 75 grader
skulle det ikke være noget problem.. så hvis du gennemsteger i en
frituregryde som er 180 grader skulle det være i orden.

Fra : arc@na

Dato : 21-09-03 20:53

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> wrote in news:3f6cd8db$0$24631
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Bare du sørger for at temperaturen af det inficerede når over 75 grader
> skulle det ikke være noget problem.. så hvis du gennemsteger i en
> frituregryde som er 180 grader skulle det være i orden.

Er du nu sikker på, at bakteriernes toksiner (de giftstoffer de udskiller,
som man bliver syg af) også destrueres?

arc@na

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-03 00:15

> Er du nu sikker på, at bakteriernes toksiner (de giftstoffer de udskiller,
> [...]

Nej, det er jeg ikke sikker på, men de enterotoxiner som Salmonella
typhimurium og Salmonella enteritidis producerer har en lignende struktur
med de toxiner Vibrio Cholerae (kolera bakterien) producerer og den ser godt
nok ud til at være varme-labil(1).
Salmonellose har dog en inkubationstid på ½-2 dage, hvilket indikerer at der
er tale om toxiner produceret i den gastrointestinale tract. Men som sagt
det er kun spekulationer; jeg har ikke kunne finde noget om det her til
aften. Måske fordi det er blevet lidt sent :)
Men anyways, eftersom der kun er tale om et ophold i køleskab på et par dage
tvivler jeg stærkt på der er noget at bekymre sig om hvis opvarmningen er i
orden.

(1)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_ui
ds=1097914&dopt=Abstract

Mvh J.Ragnar

Fra : Jane

Dato : 21-09-03 17:52

Bamse skrev i <news:WU3bb.4328$yu6.572@news.get2net.dk>:

> Hvis man laver en blanding af rå kylling, salat og grøntsager og
> stiller det i køleskabet i et par dage, er det så ikke farligt mht.

Du skal passe på med at blande råt kød med grøntsager
pga jordbakteriere så vidt jeg husker - jeg ved faktisk ikke
om jordbakterier ligesom salmonellaer bliver slået ihjel
af varme.

Jane

Fra : Janne

Dato : 21-09-03 18:31

Bamse <nospam@nospam.ugh> skrev:
> [...]
>ikke farligt mht. bakterier selvom det
>skal bruges i en ret hvor de
>førnævnte ingredienser bliver pakket ind i

Alle bakterier dør ved 75 grader, ellers var vi mange flere der
døde af at spise pizza
janne

Fra : Bamse

Dato : 21-09-03 19:55

Jeg synes bare jeg engang har hørt, at de toxiner som udvikles under
bakteriernes formering ikke forsvinder ved stegning?

Fra : Jane

Dato : 21-09-03 20:26

Bamse skrev i <news:Ptmbb.833$zF.251@news.get2net.dk>:

> Jeg synes bare jeg engang har hørt, at de toxiner som udvikles under
> bakteriernes formering ikke forsvinder ved stegning?

Ja du har fået et interessant svar i videnskab gruppen.
Næste gang du vil sende noget til flere grupper så
brug en xpost med fut istedetfor så er det nemmere at se
hvor du har fået svar fra hvem om hvad.

PS Læs lige her:

Jane

Fra : arc@na

Dato : 21-09-03 20:52

Janne <gajs@4DJV2post.tele.dk> (slet 4DJV2) wrote in

> Alle bakterier dør ved 75 grader, ellers var vi mange flere der
> døde af at spise pizza

Det passer ikke. Man skal op på 121 grader celsius i 60 minutter før alle
bakterier er døde (steriliseringsproces).

arc@na

Fra : Janne

Dato : 22-09-03 18:20

arc@na <this.is@n.invalid.adress.com> skrev:
>Janne <gajs@4DJV2post.tele.dk> (slet
> [...]

Alt behøver ikke at være sterilt, så kunne man overhovedet ikke
spise noget som helst. Bare bakterierne er døde er det rigeligt.
Steger du måske en bøf i 60 min. ved 121 grader????
janne

Fra : arc@na

Dato : 22-09-03 18:52

Janne <gajs@5259Mpost.tele.dk> (slet 5259M) wrote in

> Alt behøver ikke at være sterilt, så kunne man overhovedet ikke
> spise noget som helst. Bare bakterierne er døde er det rigeligt.

Så er det også sterilt.

> Steger du måske en bøf i 60 min. ved 121 grader????

Nej, jeg steriliserer ikke min mad.

arc@na