rygning af fisk der har været frossen?
Fra : Lars Jensen

Dato : 08-04-01 20:22

Jeg har et par laks i fryseren, som jeg gerne vil ryge - kan man det,
uden at de bliver helt ødelagt i smag eller konsistens?

vh
Lars

Fra : Capt´n Mauser

Dato : 09-04-01 09:08

Jeg har prøvet det, varmrøget smager det stadig fantastisk efter frysningen.
Jeg skar fisken, en havørred, i skiver vendte dem i en brun farin, hældte en
sjat whiskey på og røg dem i ca. 20 min.
Det var MUMS........

MVH
CM

Fra : Capt´n Mauser

Dato : 09-04-01 09:25

Jeg kom lige i tanke om at jeg faktisk også en gang fik røget en ørred på et
røgeri og han ville kun modtage fisken frossen, og den smagte altså også
SUPERB ........... jeg havde jo også selv fanget den

MVH
CM

Fra : Henrik Jensen

Dato : 09-04-01 10:28

Det er overhovedet ikke noget problem, at fisken har været frossen.
Jeg har selv røget havørreder flere gange efter at de har været en tur
i fryseren. De bliver udmærkede. Men husk at salte fiskene let først
og lad dem trække nogle timer.

Hilsen Henrik
_________________________________
www.vinspionen.dk

Fra : Bettina Madsen

Dato : 09-04-01 11:53

> Jeg har et par laks i fryseren, som jeg gerne vil ryge - kan man det,
> uden at de bliver helt ødelagt i smag eller konsistens?

Alt efter hvilken røgning der er tale om (varm/kold) vil jeg mene at fisken
skal have været nedfrosset til -18 grader i et par døgn for at uskadeliggøre
parasitter som anisakis-larver, bændelorme og trikiner. Laks skal vel
koldrøges??

mvh Bettina

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-04-01 15:35