Maling af Gipsloft
Fra : Kim \(3230\)

Dato : 17-09-03 22:31

Hejsa.

Jeg har et lille spørgsmål omkring maling af gipsloft, som jeg håber der er
en der kan svare på..

Vi har idag malet vores nyopsatte Gipsloft. Vi har brugt samme maling som på
væggene, nemlig en glans 25. Nu hvor malingen er blevet tør, syntes vi at
det er blevet lige lovlig blankt.

Så er spørgsmålet så : Sker der noget ved at male loftet over igen (3.gang)
med F.eks en glans 5 ell. 10 istedet ?

Ligeledes kan jeg se at der nogle steder er temmelig synlig forskel der hvor
der er samlinger (altså skulle der jo nok have været spartlet en gang mere
.. Er der noget at gøre ved det, nu hvor der allerede er sat Glasfilt
op, og malet ?

På forhånd tak,

Mvh. Kim Kristensen

Fra : M. G. Nielsen

Dato : 18-09-03 11:54

Hejsa

Jeg har gjort samme erfaringer. Du skal ikke prøve at spartle samlingerne nu
hvor loftet er "færdigt". Så skal du i hvert tilfælde montere et nyt lag
glasfilt bagefter. Jeg ved dog ikke om sandspartel kan hænge fast på den
blange maling.
Det du skal gøre, er at male loftet i en glans 5, som man altid kan/bør
anvende til lofter. Det bliver et meget pænere loft, og ujævnhederne vil
blive meget mindre at se. prøv det først, det virkede for mig.

Mvh. Morten

Fra : Jens Juul

Dato : 18-09-03 12:28

>Jeg ved dog ikke om sandspartel kan hænge fast på den
>blange maling.
............. det kan det godt hvis du matsliber først.

>Det du skal gøre, er at male loftet i en glans 5, som man altid kan/bør
>anvende til lofter.
hvorfor bør man det ? Hvis man fx gerne vil have et smudsafvisende og
vaskbart loft i køkken, bad eller andre steder er det da fikst nok med
glans 25. Især hvis man også gerne vil have transporteret lys.

>Det bliver et meget pænere loft, og ujævnhederne vil
>blive meget mindre at se.
Når der er opsat glasfilt på et nyt gipsloft plejer det ikke at være
nødvendigt at sløre ujævnheder - hvis altså forarbejdet er gjort
ordentligt )

Alt efter hvor slemt det er med samlingerne kan du godt spartle ovenpå
glasfilten hvis den er fyldt HELT ud med fylder/maling. Men det skal gøres
omhyggeligt og planslibes til UG bagefter og så slipper du ikke for at
male mindst 2 gange bagefter for at få en jævn overflade.

Mvh Jens

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-03 17:15

Jens Juul skrev i

> hvorfor bør man det ? Hvis man fx gerne vil have et smudsafvisende og
> vaskbart loft i køkken, bad eller andre steder er det da fikst nok med
> glans 25. Især hvis man også gerne vil have transporteret lys.

På den matte flade ser man ikke så tydeligt ujævnhederne.

Det er naturligvis helt ens eget valg hvad der skal vægtes højest.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kim \(3230\)

Dato : 19-09-03 09:29

Ok, tak for input.

Jeg har nu købt et par spande Loftmaling, Glans3 - og vil så prøve at give
loftet et par gange med den...

Mvh. Kim