Støjdæmpning under spånplader
Fra : Peter Reinhold

Dato : 17-09-03 19:51

Hej Alle,

Vi er i huset igang med at lægge nyt gulv i køkkenet, og står pt. med
et mindre problem.

Sagen er at vi i køkkenet har bræddegulv, og skal have lagt nogle
laminat-lignende fliser på 30x30 cm. Disse fliser skal helst ligge på
et meget plant underlag, og vi er blevet anbefalet at benytte noget
10mm spånplade til at få dette jævne underlag.

Nuvel, sagen er den at vi meget gerne vil have noget støjdæmpende
imellem spånpladerne og trægulvet, da vi ellers er bange for at genere
underboen i en uforbeholden grad (det er et gammelt hus, og her er
rimeligt lydt).

Vi har noget materiale stående fra vi lagde gulvtæppe, nogle grønne
plader, der minder lidt om liggeunderlag, dog væsentligt stivere (jeg
ved desværre ikke hvad dette produkt hedder), men, disse plader er 8mm
tykke, og kombineret med en 10mm spånplade, og 2mm fliser, vil det
give en højdeforskel til det omkringliggende gulv på ca. 6mm, hvilket
vi syntes er rimeligt meget (også selvom vi skal have nogle
aluminiumslister på, som nok kunne dække noget af det)

Spørgsmålet er, har vi andre muligheder for at støjdæmpe? Jeg har
ladet mig fortælle at det ville være nok at lægge noget tykt stof
(f.eks. filt) imellem spånpladerne og gulvet, er dette rigtigt?

Eller er der en anden "vidunderløsning", som vi bare ikke kender til,
og som kan købes for en rimelig penge?

Med Venlig Hilsen

Peter Reinhold

(Hvis du har lyst til at svare på email, skal du sende til peter
[snabela] reinhold [punktum] dk)

Fra : Johnt

Dato : 18-09-03 18:43

> Eller er der en anden "vidunderløsning", som vi bare ikke kender til,
> og som kan købes for en rimelig penge?

Forskellige gulvfirmaer fabrikerer underlag på omkring 2 mm tykkelse til at
lægge under gulvet som støjdæmpning.

Desuden laves der også gulve hvor dette er sat på pladerne ved levering.
F.eks. Tarket acoustic eller Tarket SBS.

Prøv at spørge i et byggemarked.

Hilsen

René

Fra : H.S.

Dato : 19-09-03 15:53

"Johnt" <johntt@mail.invalid (fjerndette)> skrev i en meddelelse

> Forskellige gulvfirmaer fabrikerer underlag på omkring 2 mm tykkelse til
at
> lægge under gulvet som støjdæmpning.

Jem & Fix har sådan nogle grønne plader til formålet. Mener 2 m2 koster knap
200 kr.

Fra : land

Dato : 20-09-03 12:13

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> >
> Jem & Fix har sådan nogle grønne plader til formålet. Mener 2 m2 koster
det er 10 m2 det koster 200 kr.

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-09-03 17:32

"land" <liine@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> knap
> det er 10 m2 det koster 200 kr.

Vi har dem i kælderen under et gulvtæppe. Det virker også varmeisolerende.
Vi bruger dem til at konvertere et almindeligt kælderrum til et regulært
værelse (fjernssynsstue).

De er rigtigt gode - og de er 7 eller 9 mm tykke.

Tine