Spinat - genopvarmning
Fra : Poul

Dato : 17-09-03 18:22

Jeg har i flere opskrifter læst, at når man anvender spinat i retten, må den
ikke genopvarmes - hvorfor nu lige det? Udvikler spinat gift når det bliver
genopvarmet - eller kan man rolig spise fx. en genopvarmet spinatsuppe dagen
efter.

mvh
poul

Fra : Invader Zim

Dato : 17-09-03 19:46

Poul wrote:
> [...]
> må den ikke genopvarmes - hvorfor nu lige det? Udvikler spinat gift
> når det bliver genopvarmet - eller kan man rolig spise fx. en

det er også et spørgsmål jeg går og undrer mig over...
især fordi hele min familie og ALLE de kender hjemme i pakistan altid har
genopvarmet retter med spinat. og jeg tvivler på at folk i højere grad får
kræft i pakistan end de gør her.
jeg har nu godt nok en tante som er død af knoglekræft men jeg tror ikke det
har noget med hendes genopvarmning af spinat at gøre.

-Invader Zim

Fra : Mark Beaumont

Dato : 17-09-03 20:57

Poul wrote:
> Jeg har i flere opskrifter læst, at når man anvender spinat i retten,
> må den ikke genopvarmes - hvorfor nu lige det?

Spinat må gerne gemmes, og den må også gerne varmes op. Men, det
er ikke alle der kan tåle genopvarmet spinat, da spinat indeholder relativt
store mængder nitrat, som kan omdannes til nitrit.

Alle grønsager indeholder nitrat fra naturens side, men spinat, fennikel,
rødbede, grønkål og selleri indeholder særdeles meget. Nitrat kan af bakterier
omdannes til nitrit, som kan kan være farligt for små børn.

Vh Mark

Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-03 02:45

"Mark Beaumont" <brug_ikke@e-mail.indvalid> wrote in message

> [...]
bakterier
> omdannes til nitrit, som kan kan være farligt for små børn.

Som cand.scient i kemi har jeg fulgt disse debatter i årevis, og mit indtryk
er følgende.

Da man begyndte at ønske at se sagligt problem i landmændenes
gyllehåndtering, ud over det lugtmæssige, var nævnte nitrat-nitrit problem
et vigtigt påskud. Man så kræftfare ved at nitrit kan blive til nitrosamin,
der i meget store mængder kan være kræftfremkaldende hos visse forsøgsdyr.
Denne argumentation er idag forladt, og fokus er på ændring af fugle og
fiskeliv.

Troen på at der er fare ved opvarmning af spinat og persille og andre
typiske køkkenhave-afgrøder var velkendt i min mors barndom, og har rod i at
køkkenhaver dengang gødedes fra den nærliggende latrin altså med human
faeces, som jo havde skabt kolera-epidemi og siden har salmonella og andre
udbredte fødevareforgiftninger været påvist at skyldes mikrober fra human
faeces.

Det er sandsynligt at landhusholdninger har oplevet at der udbrød diarre
efter at man spiste genopvarmet persillesovs der havde stået lunt, dvs
salmonella, campylobakter og meget andet kan FORMERE SIG NATTEN OVER og når
sådant spises dagen efter får alle karle og piger tyndskid.
Uden præcis bakteriologisk indsigt har man i århundreder erfaret dette og
intuitivt lagt 2 og 2 sammen, og siden er det blevet halvhjertet
efterrationaliseret med forkert snak om planternes indhold af nitrat og
andet.

Efter reproducerbare videnskabelige forsøg kom ind i billedet, har intet
kunne bekræftes, og fagfolk ryster på hovedet af denne folklore.

Kruspersille er svært at gøre ren i køkkenvasken, når regnen har sjasket
mudder op af de findelte blade. Derfor har husmødre fornemmet, at der var en
bakteriebombe i disse grønsager. At al fornuft i hysteriet FORSVANDT DA DER
INDFØRTES TRÆK OG SLIP TOILET PÅ GÅRDEN, har man ikke fattet. Og overtroen
lever videre, både i by og på land, for regner giver anledning til
moraliseren og det er der mange der har det godt med. Så kan du føle sig
hævet over de der i sammenligning med dig selv sjusker. Her en dybsindigt
..filosofisk aforisme, som vejer tungt vedr sådan moraliseren

!Vor forfængelighed ser gerne, at det vi gør bedst, netop skal gælde for det
der falder os sværest, Dette er oprindelsen til mangen moral.! Nietzsche

Fra : Q

Dato : 20-09-03 04:22

"Mark Beaumont" <brug_ikke@e-mail.indvalid> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>

> Nitrat kan af bakterier
> omdannes til nitrit, som kan kan være farligt for små børn.

Korrekt.. Yderligere er nitrit under mistanke for at være
kræftfremkaldende..

Om det er korrekt eller ej vil jeg ikke blande mig i

/peter

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-03 16:38

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
> kræftfremkaldende..
>
> Om det er korrekt eller ej vil jeg ikke blande mig i

Begge mistanker er yderst svage. Overtro om fare v spinat og persille er fra
dengang køkkenhaver gødedes med menneskegødning, der rummede smittefare

Så genvarm løs og spis løs - også hvis overforsigtige www siger noget andet.
Folk elsker at advare og være "på den sikre side" på andres vegne.

Fra : Jesper

Dato : 18-09-03 19:17

Poul skrev:
> [...]
> genopvarmet - eller kan man rolig spise fx. en genopvarmet spinatsuppe dagen

Forbrugerstyrelsen kommenterer sagen her:
http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/groensager/

Mvh. Jesper