andelsbolig og færdigbetalt lån
Fra : KO

Dato : 17-09-03 15:01

Min søster har en andelsbolig i Sønderjylland. Hun har lige købt den... Men
er usikker på hvad det betyder, når lånet på andelsboligforeningen er
udbetalt. Det skulle det vist være om 2 år. Hun betaler i øjeblikket 2025
kr. om måneden. Har det nogen indflydelse til den tid? Skal hun så betale
væsentligt mindre?

Håber i forstår spørgsmålet.

--
Slet SPAAM i e-mail ved svar

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 15:30

> Det skulle det vist være om 2 år.
> Hun betaler i øjeblikket 2025 kr. om måneden. Har det nogen
> indflydelse til den tid? Skal hun så betale væsentligt mindre?

Ikke nødvendigvis. Foreningen skal jo fortsat bruge penge til
vedligeholdelse osv, så det kan godt tænkes at de vil bevare
boligafgiften for at sætte penge af til større opgaver i fremtiden.

/A

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 17-09-03 15:41

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in message

> Ikke nødvendigvis. Foreningen skal jo fortsat bruge penge til
> vedligeholdelse osv, så det kan godt tænkes at de vil bevare
> boligafgiften for at sætte penge af til større opgaver i fremtiden.

Hmm, hvis det er et lån i boligen, skal det månedlige beløb sænkes med den
ydelse som gik til selve lånet. Huslejeafgiften skal stadig betales.

> /A

Nicolai

Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 15:47

> Hmm, hvis det er et lån i boligen, skal det månedlige beløb sænkes
> med den ydelse som gik til selve lånet. Huslejeafgiften skal stadig
> betales.

Først: Jeg læser indlægget som om KO's søster betaler 2025kr/måneden til
boligforeningen - Dette er ikke en "leje". Boligafgiften besluttes
normalt på generalforsamlingen. Der kan selvfølelig stå noget om dennes
fastsættelse i vedtægterne, men der er ikke et generelt krav at den skal
sættes ned bare fordi foreningen er færdig med at betale af på sit lån.
Ligeledes er der jo heller ikke noget i vejen med at sætte andelskronen
langt under lovens maks. Begge dele kan være meget fornuftigt ahs til
fremtidige udgifter...

/A

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 17-09-03 17:54

> Først: Jeg læser indlægget som om KO's søster betaler 2025kr/måneden til
> boligforeningen - Dette er ikke en "leje". Boligafgiften besluttes
> normalt på generalforsamlingen.

Det kan godt være du har ret i det. Jeg tænker mere på, da jeg købte min
første andelslejlighed, der var de 2025,- incl. 500 kroner på selve
andelslånet jeg havde optaget igennem andelsforeningen. Da selve lånet var
nedbragt, blev afgiften så de 500 ,- mindre. Og sådan kunne det også godt
forstås, selvom vi nok er enige om, at det var lidt uheldigt formuleret.

> Der kan selvfølelig stå noget om dennes
> fastsættelse i vedtægterne, men der er ikke et generelt krav at den skal
> sættes ned bare fordi foreningen er færdig med at betale af på sit lån.

Nej, hvis det er selve foreningens lån. Men der stod jo, at hun lige har
købt den, så jeg antog at hun havde et andelslån i selve hendes egen
lejlighed. Men når jeg læser det igen, så er det lidt svært at forstå. Citat
"når lånet på andelsboligforeningen er
udbetalt", hænger jo ikke helt sammen, synes jeg.

> Ligeledes er der jo heller ikke noget i vejen med at sætte andelskronen
> langt under lovens maks. Begge dele kan være meget fornuftigt ahs til
> fremtidige udgifter...

Ja. Vores nuværende andelsforening, har lige sat afgiften op med 10 procent,
pga kommende forbedringer.

> /A

Nicolai

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-09-03 18:25

"KO" <kim.olsenSPAAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr. om måneden. Har det nogen indflydelse til den tid? Skal hun så betale

Som Anders og Nicolai skriver, er spørgsmålet lidt uklart: drejer det sig om
andelsboligforeningens lån? eller er det et lån, din søster har optaget i
forbindelse med købet?

Hvis det er andelsboligforeningens lån, må din søster spørge formand eller
kasserer. Generalforsamlingen kan skrue boligafgiften sammen på mange måder,
og det er nødvendigt med et indgående kendskab til foreningens økonomi for
at kunne give et reelt svar.
F.eks. kan beløbet være holdt nede de sidste år af lånets løbetid for at
jævne ud (man "spiser" så af formuen imens); der kan ligge
vedligeholdelsesopgaver og vente, som er udsat, til lånet er betalt, osv.,
osv.

Hvis din søster selv har optaget lånet, vil hendes udgift naturligvis falde,
når det er betalt.

Hilsen Inger