Jordbær
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-09-03 08:21

I den kommende weekend overtager jeg en kolonihave, hvor der ikke er
jordbær. Og det skal der dælme være....

Spørgsmålet er så, kan jeg nå det nu? I den weekend, der lige er gået, så
jeg jo jordbær til salg i en planteskole.

Kan jeg plante en række nu (dem kommende weekend) og så få jordbær til
sommer?

Kan se hist og pist, at det anbefales at plante i august. Går det an at gøre
det nu og er der noget, jeg kan gøre for at kompensere for det lidt sene
plantetidspunkt, så de rent faktisk bliver til noget til sommer.

Hvor mange planter skal jeg mon have for at forsyne en jordbærglad familie
på 4 personer... som relativt ofte har gæster til spisning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-09-03 09:05

.

> Kan jeg plante en række nu (dem kommende weekend) og så få jordbær til
> sommer?

Det kan du sagtens.
Du ville nok have fået flere og større bær ved at plante dem i august, men
du kan jo nu en gang ikke gøre det med tilbagevirkende kraft
Der er ikke andet at gøre end at plante dem hurtigst muligt og så få det
bedste ud af det.

Hilsen Inger

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-09-03 09:56

"Lisbeth Jacobsen" skrev
> [...]
> jeg jo jordbær til salg i en planteskole.
> Kan jeg plante en række nu (dem kommende weekend) og så få jordbær til

Jeg er enig med Inger, at du kan plante dem nu.
Du skal dog ikke regne med det heelt store udbytte
før om 2 år.

> [...]
> det nu og er der noget, jeg kan gøre for at kompensere for det lidt sene
> plantetidspunkt, så de rent faktisk bliver til noget til sommer.

Jeg tog enkelte nye fra moderplanten i april måned i år
og de gav faktisk lidt allerede denne sommer.

> Hvor mange planter skal jeg mon have for at forsyne en jordbærglad familie
> på 4 personer... som relativt ofte har gæster til spisning.

Jeg har 6 rækker á ca 6 meter. 2 rækker 3 årige, 2 rækker 2 årige og
2 rækker nye. Det kan vi (4) snildt spise på en sæson.
Dækker du ikke til med net, skal du nok regne med et par
rækker mere til fuglene

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply