Far skal lave mad - gode ideer efterlyses
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-03 15:35

I morgen (tirsdag aften) skal jeg lave mad til konen og to veninder -
modne kvinder, der gerne lader sig traktere med lidt lækkert.

Udgangspunktet er svinemørbrad (i rigelig mængde) eller kvielever (650
gr. haves). Desværre har jeg ikke mulighed for at komme ud at købe ind
inden, så opgaven går ud på at bruge hvad der er i huset og haven.

I haven:
Kartofler, gulerødder, tynde porrer, pastinak, rødbeder, spinat, løg,
persille og forskellige salater.

I køleskabet:
Almindelige dagligvarer (smør, kaffefløde m.m.), markchampignons,
spidskål, tomater (4 stk.).

Og så har jeg:
En hel skuffe fuld af diverse eksotisk i glas og dåser, krydderier,
hvidløg, olier, eddiker, æbler, blommer, soltørrede tomater (både i
olie og i tørret tilstand), 45% Danbo, Danablue, Feta, et skab fuld af
maltwhisky og vine ad libitum.

Ka' jeg få noget spændende ud af det? Helst ikke for indviklet

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Krabsen

Dato : 15-09-03 16:00

Fyldt svinemørbrad:

Mørbraden 'åbnes' ved et snit på langs, der ikke går helt igennem. Evt.
yderligere et snit i de to halvdele, så den kan bredes/bankes ud til et
fladt stykke.

Lav fyld af hvad-du-har. Vi plejer at bruge ristet bacontern, ost, lidt
æblestykker. Men er man til champs (det er jeg ikke) er det sikkert også
brugbart. Eller gulerødder i små stave samt et grofthakket løg. Grønsager
bør nok lige svitses i lidt olie, så de bliver al dente.

Læg fyldet på mørbraden, luk den om det og snør med sejlgarn. Vær omhyggelig
med at lukke helt, så den smeltede ost ikke løber ud. Et par kødnåle i enden
til at 'hæfte med' gør godt.

Brunes på pande og steges færdig i ovn. Ca ½ time / 200

Skæres i 1-2 cm tykke 'tårn', der arrangeres på tallerkenen med tilbehøret.
Når den er stegt kan snoren godt fjernes, uden det hele falder fra hinanden

Server en ikke for tung rødvin til. Kan du finde en rød Sancerre er det
suverænt.

buono appetito!

Krabsen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-09-03 18:35

"Krabsen" skrev:
> Fyldt svinemørbrad:

Og hvis Kurts gæster er til mark-champinon, så ville jeg nok tilberede dem
på den enkle måde da det vil supplere mørbraden godt:

- skære det nederste af roden af
- skylle dem
- lægge dem løst i et ildfast fad
- drysse med groft salt og kværnet sort peber
- sætte dem i ovnen i ca. 10 min.
(kan stå sammen med mørbraden)

Simpelt, men det er mums

Mvh, Lars

Fra : Bettina Madsen

Dato : 15-09-03 19:54

On 15 sep 2003, Kurt Hansen wrote something like this :

> [...]
> der er i huset og haven.
>
> I haven:
> Kartofler, gulerødder, tynde porrer, pastinak, rødbeder, spinat,

Du kan lave et fad med rodfrugter i forskellige ujævne tern, vende
dem i olie. Bage dem i ovnen i 45-60 min. Lige inden servering kan du
drysse persille over. Ellers kan du sammen med olien også komme
timian/merian/salvie/estragon eller andet krydderi ved.

Bettina Madsen