Overvejer at købe Mac
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-03 12:16

Hejsa

Jeg er typisk Windows nørd, og har fået lyst til at prøve kræfter med en
Mac.

Det er nok en Imac jeg er mest lun på...:)

Hvor hurtig er en G4 1.25Ghz sammenlignet med Pentium 4?

Er "superdrive" et godt drev? Brænder den på de fleste dvd-r medier, eller
er den sart?

Hvilken "response time" har tft'en? Er der problemer med "ghosting" (17"
modellen)?

På forhånd tak
Hans Mouridsen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-03 12:32

Har lige et tillægsspørgsmål:

Hvad er forskellen på Superdrive og Superdrive+?

Mvh
Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 13:41

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Hvad er forskellen på Superdrive og Superdrive+?

Hvor ser du det?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-03 17:54

Hej

> Hvor ser du det?

Det var inde på Apple store...

Tror bare at den hedder + pga. mere ram, større hd osv.

Det har nok ikke noget med drevet at gøre.

/Hans

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-09-03 13:04

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Jeg er typisk Windows nørd, og har fået lyst til at prøve kræfter med en
> Mac.

Det sker jo en del for tiden.

> Det er nok en Imac jeg er mest lun på...:)

Hvis du kan lide at pille og sætte ekstra kort og så videre i, så er en
iMac ikke det bedste valg.

> Hvor hurtig er en G4 1.25Ghz sammenlignet med Pentium 4?

Til hvad.

> Er "superdrive" et godt drev? Brænder den på de fleste dvd-r medier, eller
> er den sart?

Det fungerer vist fint.

> Hvilken "response time" har tft'en? Er der problemer med "ghosting" (17"
> modellen)?

Det kører bare.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Anders Hedegren

Dato : 14-09-03 13:21

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Hvilken "response time" har tft'en? Er der problemer med "ghosting" (17"
> modellen)?

Ghosting er ikke et problem man har på moderne TFT displays, medmindre
man finder det billigste penge kan købe. Det største problem er døde
pixels.

--
Anders Hedegren
http://iceduck.com

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-03 13:23

Hej

> Ghosting er ikke et problem man har på moderne TFT displays, medmindre
> man finder det billigste penge kan købe. Det største problem er døde
> pixels.

Ja døde pixels er ikke rart... Så er det en god ide at handle pr. postordre,
så man kan returnere den.

/Hans

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-09-03 12:29

> [...]

> Hej

> Ja døde pixels er ikke rart... Så er det en god ide at handle pr. postordre,

Hvis skærmen er defekt ved ankomst uanset hvor du køber den har du ret
til at returnere den (og endog kræve pengene retur). Postordre giver dig
ingen ekstra sikkerhed dér!

Det du tænker på, er at der er 14 dages fortrydelsesret på varer ved
postordre. En regel, som de færreste postordreforretninger efterlever
(og som iøvrigt ødelægger de danske internet-forretningers muligheder
for at konkurrere med lande der ikke har denne regel).

Når man taler skærm og ikke tager det sikre valg = Apples skærme (og
andre dokumenterede højkvalitetsskærme), så bør man så absolut gå i en
forretning og med egne øjne vurdere kvaliteten. Så finder man ud af at
der er en grund til at nogle skærme er dyrerere end andre!

Og så køber man den naturligvis også dér!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 13:41

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Jeg er typisk Windows nørd, og har fået lyst til at prøve kræfter med en
> Mac.

Du skal være velkommen i flokken. (Jeg er selv skiftet fra win til Mac
omend det i sin tid var fra win 3.11 til OS 9)

> Det er nok en Imac jeg er mest lun på...:)

Det kan jeg godt forstå. Det er en fed Mac!

> Hvor hurtig er en G4 1.25Ghz sammenlignet med Pentium 4?

Hvis du går efter rå power skal du måske gå efter en G5. Under alle
omstændigheder så er oplevelsen hastighed subjektivt, så ta' en tur til
nærmeste Mac forhandler og prøv "dyret".

> Er "superdrive" et godt drev? Brænder den på de fleste dvd-r medier, eller
> er den sart?

Superdrive er lig med et Pioneer 105 drev. Jeg har eftermonteret et
Pioneer 105 drev i min Mac og jeg synes ikke det er sart. Faktisk er jeg
rigtig glad for drevet.

> Hvilken "response time" har tft'en? Er der problemer med "ghosting" (17"
> modellen)?

Du må ind til en forhandler og prøve. Det er vigtigt at du afprøver
Mac'en intensivt før du "springer". Der findes nemlig kun een ting der
er værre end en Windows bruger og det er en skuffet Mac bruger

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-03 15:08

Hej Hans

Hans Mouridsen wrote:

> Jeg er typisk Windows nørd, og har fået lyst til at prøve kræfter med en
> Mac.

Der er en hel del, der er begyndt at tænke som dig, og jeg tror ikke du vil
fortryde skiftet, - slet ikke hvis du ellers er vant til Win2000 og/eller XP,
så er både OS 9.2 og ikke mindst OS X væsentlig bedre.

> Det er nok en Imac jeg er mest lun på...:)

Du skal tænke dig grundigt om her. Er du halv-/helprofessionel bruger
(grafik, musik, video), der gerne vil kunne udbygge mest mulig og senere
opgradere med div. ekstra ting, så bør du overveje enten en større G4 eller
den lille G5. Men er det til alm. blandet brug og evt. også
skole-/undervisningsbrug, så vil en 17" iMac være et godt valg - evt. også en
17" eMac, - den har lidt flere opgraderingsmuligheder end 17" iMac'en har.

> Hvor hurtig er en G4 1.25Ghz sammenlignet med Pentium 4?

Det kommer helt an på, hvad den skal bruges til...
- Grafisk arbejde, vil jeg anslå, at en G4/1250 svarer nogenlunde til en
P4/2200
- Musik redigering / mastering ligeledes ca. til en P4/2200
- Video redigering / rendering ca. svarende til en P4/2000-2500 - noget
afhængig af det software, man bruger.
- Til IT - mail og websurfing vil der ikke være den store forskel på en
G4/1250 og en P4/1200-1400. - Her er P4 altså noget hurtigere.
- Alm. blandet brug svarende ca. til en P4/2000-2500 afhængig af det anvendte
software. Fx. er Word 2001 noget hurtigere end Word 2000 til Windows, mens
Excel 2001 er lidt langsommere end Esxcel 2000

> Er "superdrive" et godt drev? Brænder den på de fleste dvd-r medier, eller
> er den sart?

Svjv. er der ingen problemer med selve brændingerne, men der kan være forskel
på drevenes kvalitet - alt afhængig af netop det mærke, der er brugt. Fx. er
både Matshita (Technics/Panasonic), Pioneer og Plextor væsentlig bedre end
LiteOn og Ricoh.

Normalt regner man med, at ved hyppig brug, så holder fx. et Panasonic drev
til ca. 4-5000 brændinger, mens et Ricoh eller LiteOn drev kun holder op til
ca. 22-2500 brændinger, mens Pioneer og Plextor ligger på ca. 3000-3500
brændinger.

> Hvilken "response time" har tft'en? Er der problemer med "ghosting" (17"
> modellen)?

På TFT skærmene kan der være en vis 'ghost' effekt, men ihvertfald i OS 9.x
kan det justeres, og det kan det svjv. også i OS X, så den er næsten lig nul.
På CRT skærme (eMac og seperate skærme) er der ingen 'ghost' effekt.

mvh. Erik Richard

<kml.ers"NO"@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-03 16:49

Tak for de fine besvarelser :)

Min bror overvejer at købe en ny Powerbook, til hans studier på gymnasiet og
til senere studier. Vil det være en dum ide?

Jeg tænker på problemer, men at udveksle opgaver, projekter mm.

Er han bedre hjulpet med en alm. bærbar pc?

På forhånd tak
Hans

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-09-03 17:02

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Tak for de fine besvarelser :)

Selv tak.

> Min bror overvejer at købe en ny Powerbook, til hans studier på gymnasiet og
> til senere studier. Vil det være en dum ide?

Nu bliver der sgu nok ballade !!?? Hvis din bror ikke er en ørn til Mac
og er indstillet på at det KAN være bøvlet at være Mac bruger i det
danske uddannelsessystem, så ville jeg siger PC.

> Jeg tænker på problemer, men at udveksle opgaver, projekter mm.

OS X er perfekt til udveksling af Word og så videre. Desværre kan han jo
risikere at få udlevet en CD-ROM som er lavet så den kun duer på PC -
selvom den udemærket kunne være lavet som en hybrid CD.

> Er han bedre hjulpet med en alm. bærbar pc?

Hvis han har et netværk af Mac brugere - fx. via en brugerklub, så er
han bedre rustet end hvis han er den eneste på uddannelsesstedet, der
har en Mac.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 20:28

> Nu bliver der sgu nok ballade !!?? Hvis din bror ikke er en ørn til Mac
> og er indstillet på at det KAN være bøvlet at være Mac bruger i det
> danske uddannelsessystem, så ville jeg siger PC.

Ja det er nok desværre rigtigt som Jesper skriver; hvis man ikke ved så
meget om Mac, vil det være lettere med en PC, som alle ens
klassekammerater også bruger. MEN hvis man vil være lidt anderledes og
gide "kæmpe" for det, så kan 99% af opgaverne løses på en Mac.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-09-03 22:43

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> klassekammerater også bruger. MEN hvis man vil være lidt anderledes og
> gide "kæmpe" for det, så kan 99% af opgaverne løses på en Mac.

100% enig. Og hjælpen i dk.edb.mac og på MacSnakDk er jo kanon

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-03 17:14

Hej Hans

Hans Mouridsen wrote:

> Tak for de fine besvarelser :)

Du er altid velkommen til at spørge videre, - også når du har købt dig en
Mac..

> Min bror overvejer at købe en ny Powerbook, til hans studier på gymnasiet og
> til senere studier. Vil det være en dum ide?

Sålænge det er på gymnasieniveau, kan han sagtens bruge både en bærbar
Mac og
en bærbar PC...

Fx. vil en PowerBook med en 14" TFT skærm være både en rimelig stor og en
særdeles god løsning.

> Jeg tænker på problemer, men at udveksle opgaver, projekter mm.

Nej, ikke hvis der normalt bruges MSOffice. - MSO2000 er fuldstændig kompatibel
med Mac versionen MSO 2001. - Den eneste 'hage' her, er, at selv om MSO2000
hævdes at kunne genkende Mac filerne fra 2001 uden '.doc' efter navnet på
dokumentet, så er dette ikke altid lig med virkeligheden, men husker man blot
på Mac at tilføje '.doc', så er der ingen problemer. - Dette kan i
øvrigt gøres
automatisk på MSO 2001 til Mac.

Jeg er nu stoppet som supporter for Microsoft, men svjv. skulle der være samme
overensstemmelse mellem Office X og Office XP. Men jeg har dog hørt fra flere,
at XP brugerne har visse problemer med 'Font Substitution', når der er brugt
Word X og Word 98/2001 fra Mac, men vælger man de samme skrifttyper som bruges
standard i Win versionerne, så skulle dette problem også kunne løse sig selv.

> Er han bedre hjulpet med en alm. bærbar pc?

Hvis din bror skal læse et humaniora studium, så er det fuldstændig
ligegyldigt, men hvis han skal fx. læse til læge eller et teknisk
studium ala
ingeniør, kan der være nogle problemer med diverse progrqammer, der skal
bruges, - at disse endnu ikke findes til Mac overhovedet eller i hverken
klassisk Mac OS eller i OS X versioner.

Skal han derimod læse et sprogstudium, så er Mac så absolut det bedste
valg, da
det kan håndtere næsten alle sprog uden indkøb af hundedyrt ekstra
software. -
Det kan ordnes blot med et par klik, - så kan han fx. skrive både kinesisk,
arabisk, russisk og swahili..... endda i samme dokument, men så kan han heller
ikke bruge MS Word, men skal have et andet program, der er mere velegnet til
det formål - Nisus Writer / Nisus Writer Express eller Mellel (Mellel er
specielt til semittiske sprog). Disse tekstbehandlingsprogrammer er specielt
udviklet til brug med fremmede alfabeter.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-03 17:37

Hej igen

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej Hans

Hans Mouridsen wrote:

> Tak for de fine besvarelser :)

Du er altid velkommen til at spørge videre, - også når du har købt dig en
Mac..

Det er da rart med sådan nogle flinke mennesker omkring sig :)

Hvor køber jeg så billigt min Imac?

Tror det skal være den til 15990 på Apple store, måske med lidt mere ram...

Mvh
Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-03 18:06

> [...]

> Hvor køber jeg så billigt min Imac?
>
> Tror det skal være den til 15990 på Apple store, måske med lidt mere ram...

Det er nok det værd at købe 17" modellen. De to store modeller er ellers
ens bortset fra udstyret (RAM, HD, bluetooth og AirPort). Har man ikke
brug for de ting, kan man lige så godt købe den til kr. 15.990,-. Apple
er ofte dyr med RAM. Det kan mange gange fås meget billegere andetsteds.
Der er den lille særhed ved iMac, at den ene Ram-klods sidder lidt gemt.
Den skal skiftes af en forhandler. Ellers ryger garantien. Det er lidt
dumt. Men tænk på det. Det er meget godt at planlægge, hvordan du
nemmest og billigst får den ønskede mængde RAM, inden du bestiller
computeren.
Der er vist ikke de store prisforskelle mellem forhandlerne, men
du kan da shoppe lidt rundt på nettet. Man kan godt spare lidt en gang
imellem. Ellers har Apple Store nogle gange tilbehør på tilbud, hvis du
har brug for det
<http://promo.euro.apple.com/shoppingguide/hotdeals/dk/>.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-03 12:30

Hej Hans

Uden at have checket for nylig, vil jeg tro, at MacXpress er det billigste
sted. - Måske Fona/Frdgåard, men så er servicen også elendig...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-09-03 12:29

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Hvor køber jeg så billigt min Imac?

Fortjenesten på Apple produkter er så skrabet at de ligger på samme pris
alle vegne. Det eneste, der flytter sig er tilbehør - RAM, USB-hubber
o.lign.

Kun når produkter er ved at udgå kan du være heldig at få dem til en
særlig lav pris - nogen gange hos de fleste forhandlere og nogen gange
hos enkelte, hvoraf især firmaet ecommit udmærker sig - både med gode
lavpris-tilbud på enkelte maskiner og høje priser på alt andet!

Stig

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 20:28

> [...]
> men husker man blot på Mac at tilføje '.doc', så er der ingen problemer. -
> Dette kan i øvrigt gøres automatisk på MSO 2001 til Mac.

Med OfficeX er dette problem slet ikke til stede.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 14-09-03 17:12

Hans Mouridsen <hom@adslhome.dk> wrote:

> Tak for de fine besvarelser :)
>
> Min bror overvejer at købe en ny Powerbook, til hans studier på gymnasiet og
> til senere studier. Vil det være en dum ide?

Nej det ville det ikke. Men lige nu er alle PowerBook modellerne lidt
gamle, så de bliver snart (forhåbentligt) opdateret.

> Jeg tænker på problemer, men at udveksle opgaver, projekter mm.

Microsoft Office findes til Mac, og det bruger samme filformat som
Windows-udgaven, så man kan bare udveksle dokumenter. OpenOffice kan
også bruges på Mac hvis man vil holde sin maskine Microsoft-fri.
Hvis der skal bruges mere specielle programmer bliver det som regel ikke
så nemt.

> Er han bedre hjulpet med en alm. bærbar pc?

Kun hvis han absolut skal bruge et program der kun findes til Windows.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : No1

Dato : 15-09-03 16:02

> [...]
>
> Jeg tænker på problemer, men at udveksle opgaver, projekter mm.
>
> Er han bedre hjulpet med en alm. bærbar pc?

Nej, måske lige omvendt. På mit studie og årgang er Mac laptops ved at
være i overtal. Jeg skal selv til at udskifte min laptop med en power-
eller ibook snart.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-09-03 16:53

> [...]

> til senere studier. Vil det være en dum ide?
>
> Jeg tænker på problemer, men at udveksle opgaver, projekter mm.

Min søn går i 2. g og har kun et problem;
skærmen er ikke stor nok, når han har en DVDfilm med til fritimerne
Maks. 15 personer ka se med.

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-03 22:33

I artiklen <bk1il6$q68$1@sunsite.dk> , "Hans Mouridsen" <hom@adslhome.dk>
skrev:

> Jeg er typisk Windows nørd, og har fået lyst til at prøve kræfter med en
> Mac.

Så er du da ikke typisk længere.

> Det er nok en Imac jeg er mest lun på...:)
>
> Hvor hurtig er en G4 1.25Ghz sammenlignet med Pentium 4?

Man skal nok være generøs for at tildele den mere end 2 Pentium 4 GHz.

Den kan dog sagtens løbe fra en Crusoe eller Via C3, som typisk er hvad
Windows folk hiver frem når de får lyst til noget støjsvagt. Hvor støjsvag
1.25'eren er, har jeg dog ikke læst nogen rapporter om endnu. Det kunne godt
tænkes at blæseren kommer på arbejde, hvis man spiller spil eller ripper en
bunke CD'er.