Blomsterløg i krukker om vinteren
Fra : Susanne

Dato : 13-09-03 09:20

Jeg har købt en masse blomsterløg (krokus, tulipaner, anemoner, påskeliljer
og bjergliljer), som jeg gerne vil plante i de krukker og altankasser jeg
har på min altan - nu er mit spørgsmål så om de kan tåle at overvintre PÅ
altanen? De er jo ikke dér sikret fra frost, men skal de være det? Hvis jeg
nu ikke kan have dem stående på altanen hele vinteren er alternativerne et
kælder- eller loftsrum, og så ville jeg høre hvor meget vand de skal have i
løbet af vinteren - hvis noget overhovedet?

Er der andre alternativer?

Hvad gør I andre der ingen have har men gerne vil plante blomsterløg
alligevel?

Mvh.
Susanne.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-09-03 12:22

Susanne (klmn2000@hotmail.com) skrev:

> [...]
> altanen hele vinteren er alternativerne et kælder- eller loftsrum, og
> så ville jeg høre hvor meget vand de skal have i løbet af vinteren -

Jeg har sat blomsterløg i altankasser og krukker, når vinteren nærmer
stiller jeg kasser og krukker så langt inde på altanen som muligt og
stikker grangrene i jorden for at beskytte mod alt for hård frost. -
Løgene skal, så vidt jeg ved, udsættes for frost/kulde for at sætte gang
i spiringen.
Jeg vander ikke i løbet af vinteren, de får alligevel lidt vand fra regn
og sne.

Henriette Døssing

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-09-03 13:18

On Sat, 13 Sep 2003 10:20:14 +0200, "Susanne" <klmn2000@hotmail.com>
wrote:

Hej Susanne.

> [...]
>kælder- eller loftsrum, og så ville jeg høre hvor meget vand de skal have i
>løbet af vinteren - hvis noget overhovedet?

Jeg har en stor sort plastpotte (med huller i bunden) med krokus og
hyacinter. Den står ude i haven året rundt i al slags vejr. Og de
blomstrer lystigt hvert eneste år (for 5. gang i år).

Jeg vander den kun i foråret, hvis de blomstrer i en meget tør periode
- ellers passer den sig selv bortset fra at jeg fjerner lidt ukrudt
fra den.

Når den er færdig med at blomstre ryger den i en lidt ubemærket krog,
hvor den får lov at blive glemt indtil foråret kribler og jeg
pludselig kommer i tanke om den

Hjertelig efterårshilsen
Dorte

--