Hanesporetjørn - tjørnerust ???
Fra : edob

Dato : 13-09-03 08:44

Hej NG.

Som det sikkert er mange bekendt plages Rødtjørn i disse år af tjørnerust.
Vi har 8 stk som er gået til.

Vi har fået anbefalet Hanesporetjørn istedet, men vi er naturligvis bange
for at også denne sort af tjørn kan angribes af tjørnerust.

Er der nogen som kender til at denne sort skulle være resistent overfor
tjørnerust, evt. hvor man kan undersøge dette og få et kvalificeret svar?

Venlig hilsen, Frank

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 13-09-03 17:28

edob wrote:
> Vi har fået anbefalet Hanesporetjørn istedet, men vi er naturligvis
> bange for at også denne sort af tjørn kan angribes af tjørnerust.

Det bliver den ikke. Jeg har en på 25. år og den har aldrig været angrebet
af rust. Heller ikke af larver med spind, som man kan se i tjørnehække.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-03 18:37

On Sat, 13 Sep 2003 18:27:57 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<poul.erik@NNNweb.de> wrote:

>Det bliver den ikke. Jeg har en på 25. år og den har aldrig været angrebet
>af rust. Heller ikke af larver med spind, som man kan se i tjørnehække.

Det er bestemt ikke fordi jeg ved noget om om en hanesporetjørn får
rust...

Men har du almindelig tjørn eller rødtjørn i haven eller bare i
nærheden? Det kunne jo være at tjørnerust bare ikke findes i lige det
område du bor i. Er der f.eks ingen enebær i nærheden så er der heller
ikke meget tjørnerust.

http://www.gartneriet.dk

Fra : edob

Dato : 13-09-03 20:07

> [...]
> nærheden? Det kunne jo være at tjørnerust bare ikke findes i lige det
> område du bor i. Er der f.eks ingen enebær i nærheden så er der heller

Jeg har 10 rødtjørn (Paulii Scarlet) og der er næsten ikke et blad på nogen
af dem - for anden sommer i træk. Ja, der er masser af enebær i nærheden -
jeg ved godt tjørnerustsvampen har værtsskifte med enebær om vinteren.
Derfor er der masser af svampesporer i nærheden og derfor vil jeg gerne være
sikker på at den ikke går på Hanesporetjørn, hvis det bliver den vi vælger
at plante.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-03 21:48

On Sat, 13 Sep 2003 21:06:35 +0200, "edob" <frankhan@mail.dk> wrote:

> [...]
>sikker på at den ikke går på Hanesporetjørn, hvis det bliver den vi vælger

Dvs. smittetrykket er stort hos dig. Det er også lige nøjagtigt derfor
jeg gerne vil høre hvordan smittetrykket er hos Poul Erik. For hvis det
er lavt eller ukendt, så _kan_ det jo være rent held at hans
hanesporetjørn ikke har fået rust.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-09-03 16:38

For hvis det
> er lavt eller ukendt, så _kan_ det jo være rent held at hans
> hanesporetjørn ikke har fået rust.

Der hvor jeg boede før, fik min hanesporetjørn ikke nogen dårligdomme - men
der var, som Mads skriver, heller ikke andre tjørn i nærheden.
Min nuværende hanesporetjørn fejler heller ikke noget, mens min nabos
rødtjørn har set miserabel ud længe ligesom nogle hvidtjørn i læhegnet -
afstand 10 - 30 m.
Jeg har enebær, og mit pæretræ er for første gang i år angrebet af rust.
Hanesporetjørnen står 3 m. fra en ebærbusk.

Hilsen Inger

Fra : edob

Dato : 14-09-03 17:43

> [...]
> Jeg har enebær, og mit pæretræ er for første gang i år angrebet af rust.
> Hanesporetjørnen står 3 m. fra en ebærbusk.

Se det var interessant læsning. Når jeg kaster spørgsmålet op om rust på
hanesporetjørn har det også noget at gøre med at Helge Petersen (nordmanden
i radioens haveudsendelser fredage) bl.a. anbefalede hanesporetjørn og
glansbladet tjørn - men uden at komme ind på sortens sundhed! Vi vil gerne
genplante tjørn, men naturligvis ikke rødtjørn.

Ved I hvor stort et træ hanesporetjørn bliver når det er udvokset ??

Fra : edob

Dato : 14-09-03 18:49

P.S. Er det korrekt at man ikke kan plante tjørn efter tjørn uden at
udskifte en del jord i plantehullet?

Venlig hilsen, Frank

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-03 19:02

On Sun, 14 Sep 2003 19:48:58 +0200, "edob" <frankhan@mail.dk> wrote:

>P.S. Er det korrekt at man ikke kan plante tjørn efter tjørn uden at
>udskifte en del jord i plantehullet?

Ja. Tjørn efter tjørn er ikke godt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-09-03 19:33

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i radioens haveudsendelser fredage) bl.a. anbefalede hanesporetjørn og
> glansbladet tjørn - men uden at komme ind på sortens sundhed!

He he. Jeg anbefaler hanesporetjørn og sargentsæbler, når som helst jeg kan
komme til det - og det er ret tit
Jeg tror ikke, Helge Petersen anbefaler noget, der ikke er rimeligt sundt og
robust; han plejer ikke at være "Florence Nigthingale" og pyssenysset.

> Ved I hvor stort et træ hanesporetjørn bliver når det er udvokset ??

Jeg søgte på google: en meter eller to større end rødtjørn. Prøv evt. selv
for en mere nøjagtig angivelse.

Hilsen Inger

Fra : edob

Dato : 14-09-03 20:58

Tak for jeres bidrag, de kommer til at indgå i overvejelserne. Hvis
hanesporetjørn virkelig er resistent overfor tjørnerusten bliver det sikkert
her valget falder.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-09-03 21:18

> Tak for jeres bidrag, de kommer til at indgå i overvejelserne. Hvis
> hanesporetjørn virkelig er resistent overfor tjørnerusten bliver det
> [...]

Det vil glæde mig
Vil du evt. give et praj i gruppen, når du finder ud af det?

Hilsen Inger

Fra : edob

Dato : 15-09-03 18:00

> Det vil glæde mig
> Vil du evt. give et praj i gruppen, når du finder ud af det?
>
> Hilsen Inger

Ja, det kan du tro jeg vil. Er ved at forhøre mig forskellige steder, så
jeg kommer tilbage med det endelige svar.

Fortæl mig venligst hvorfor du er så begejstret for hanesporetjørnen.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-09-03 18:30

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f65eff1$0$97207

> Fortæl mig venligst hvorfor du er så begejstret for hanesporetjørnen.

Jeg fik den engang i 80'erne anbefalet af en anlægsgartner, og jeg har siden
flere gange om året sendt ham en venlig tanke.
Mit "gamle" træ står stadig flot, og jeg nyder det, hver gang jeg kører
forbi.
Det står i et lavt bøgepur.
Jeg fældede et fyrretræ, der var alt for stort og erstattede det med en
hanesporetjørn, simpelthen fordi jeg savnede én, der hvor jeg bor nu.

Fordi:
- den ( i hvert fald for mig) har været aldeles uden bøvl, dvs. bare har
groet, selv om den ikke fik de bedste vilkår (vindomsust, gammel vej, der
blev brudt op og nødtørftigt omskabt til have), og jeg havde ikke tid til at
vande og beskære og nurse.

- den får smukt lysegrønne blade om foråret og små, hvide blomster.
- den står (hos mig i to vidt forskellige omgivelser) med smukt blanke,
grønne blade uden skadedyr og sygdomme hele sommeren.
- den får flotte røde bær om efteråret, og de hænger længe på træet.
- den får nogle ganske vidunderlige efterårsfarver
- den har en pæn, harmonisk facon og bliver ikke voldsomt stor - og er altså
også pæn om vinteren.
- dens grene kan "bære sig selv" og bliver ikke risede eller pjaskede.

Beskrivelsen kan minde om seljerøn, ser jeg nu - men hanesporetjørnens blade
er mere "optimistiske i det" og ikke så mørke og tunge, hvis du forstår,
hvad jeg mener, seljerønnen har heller ikke de flotte efterårsfarver.

Hilsen Inger

Fra : edob

Dato : 15-09-03 20:58

Tak for den malende beskrivelse - det har skærpet appetiten.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-09-03 21:41

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> jeg gerne vil høre hvordan smittetrykket er hos Poul Erik. For hvis
> det er lavt eller ukendt, så _kan_ det jo være rent held at hans

Den nærmeste tjørnehæk jeg ved af, er ca. 50 meter væk. Men det er muligt at
der er nogen der er tjørnebuske der er nærmere (parcelhuskvarter).
Hvad er det for nogle enebær I snakker om? Almindelig dansk enebær, som den
gror på heden? Gælder det også de mange slags enebær folk får på
planteskolerne?

Poul Erik Jørgensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-03 22:38

On Wed, 17 Sep 2003 22:41:16 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<poul.erik@NNNweb.de> wrote:

>Den nærmeste tjørnehæk jeg ved af, er ca. 50 meter væk. Men det er muligt at
>der er nogen der er tjørnebuske der er nærmere (parcelhuskvarter).

Dvs. der kunne nemt være smitte i nærheden.

>Hvad er det for nogle enebær I snakker om? Almindelig dansk enebær, som den
>gror på heden? Gælder det også de mange slags enebær folk får på
>planteskolerne?

Så vidt jeg ved er det ret ligegyldigt hvilken slags enebær det er

http://www.gartneriet.dk