X-begynder melder sig tilbage med spørgsmå~
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 12-09-03 20:41

Efter et halvt års travlhed med meget andet har jeg fået tid til at se
inden for i denne gruppe igen. I mellemtiden er beige G3 blevet
udskiftet med en G4 Powerbook. Der er endnu ikke blevet råd til den
store programfornyelse. Men MacSOUP er som noget af det første blevet
hentet i X-version.

Nu vil jeg nok fra tid til anden rejse nogle spørgsmål, som har været
fremme flere gange i mellemtiden. men det plejer ikke at gøre noget.

Ved købet svarede Office Line benægtende, da jeg spurgte, om jeg ville
kunne bruge min gamle 20"Sony skærm. Ikke desto mindre er G4 leveret
med en adapter, der gør det muligt. Det har jeg prøvet de seneste dage.
Der er dog det mystiske, at der kan gå kuk i det valgte skærmformat, når
computeren har været i dvale. Så optræder billedet i et stærkt
formindsket felt. Jeg savner også mulighed for at fravælge billede på
den indbyggede skærm, når jeg har tilkoblet ekstra skærm.

OfficeLine benægter også, at jeg vil kunne komme til at bruge min gode
gamle printer 4/600 PS, der hverken har USB eller netvværkskort. Nu er
jeg så heldig, at jeg ad anden vej har gjort bekendtskab med et af
gruppens kyndige medlemmer, der siger, at jeg bare skal have en
seriel->ethernet-adapter og sætte printeren til min ADSL-switch. Er der
nogen, der har erfaring med det?
Hvor køber man sådan en dims?
Hvad med software til printeren til OS X? - Hvis det ikke fås, kan jeg
så have printeren i Classic?

Det er selvfølgelig en stor fryd at komme fra 9.2 til X på en maskine,
der har kræfterne til det. En del småting irriterer. Hvorfor skal
hjælpefuntionen være så uendeligt lang tid om at starte? Og hvorfor er
Apple dog forfaldet til denne Microsoft-stil med at bede brugeren stille
et spørgsmål i stedet for bare at skrive et nøgleord til emnet?
Hjælpen er alt i alt mangelfuld og upræcis? Og det er usmageligt, at
flere artikler begynder med en gang kvalmende selvros om den pågældende
funktion.

Der er ringe forklaring til iCal. Der er ingen vejledning til
udskrivning. (Det har jeg så selv fundet frem til i printdialogen). Jeg
har forgæves søgt at finde ud af, hvordan man ændrer den fimsede og
svært læselige lyseblå farve på skærmteksten. Men det kan måske slet
ikke lade sig gøre.

Jeg har også hentet Safari. Og jeg er meget skuffet over, at programmet
ikke er i stand til korrekt at gengive den nye hjemmeside for min egen
arbejdsplads (www.karslundeskole.dk). Forsidens menuer er klumpet
sammen. Og jeg kan ikke komme ind i sidens teksteditor. Det kan man
åbenbart ikke i nogen af den type portaler på Mac med nogen browser.
(Jeg redigerer indholdet, men er ikke ansvarlig for det fælleskommunalt
valgte koncept).

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-03 00:53

Ove Steen Smidt wrote:

[...]

> Jeg har også hentet Safari. Og jeg er meget skuffet over, at programmet
> ikke er i stand til korrekt at gengive den nye hjemmeside for min egen
> arbejdsplads (www.karslundeskole.dk).

Det skyldes nok i højere grad, at dem der har lavet siden ikke ved
noget om HTML.

   "Only by counting could humans demonstrate
   their independence of computers."

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-09-03 07:46

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt wrote:
>
> [...]
>
> Det skyldes nok i højere grad, at dem der har lavet siden ikke ved
> noget om HTML.

Hvordan kan det så være, at siden vises korrekt i Mozilla og Internet
Explorer - på Mac?

Ove Steen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-03 11:08

Ove Steen Smidt wrote:

> Hvordan kan det så være, at siden vises korrekt i Mozilla og Internet
> Explorer - på Mac?

Ja, det havde jeg ikke lige tjekket, det gør den minsandten også.
Menuen er vist noget JavaScript-værk, og det er nok der problemet skal
findes. Safari har stadig nogle problemer med JavaScript.

Tjekker man siden med w3's validator har den dog ikke mindre end 234
fejl, som i høj grad skyldes, at den der står bag siden ikke ved noget
om HTML.

   "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-03 08:28

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Efter et halvt års travlhed med meget andet har jeg fået tid til at se
> inden for i denne gruppe igen. I mellemtiden er beige G3 blevet
> udskiftet med en G4 Powerbook.

Tillykke! Verdens bedste computer!

> Der er endnu ikke blevet råd til den store programfornyelse. Men MacSOUP
> er som noget af det første blevet hentet i X-version.

Tilllykke! Verdens bedste program!

> Jeg savner også mulighed for at fravælge billede på den indbyggede skærm,
> når jeg har tilkoblet ekstra skærm.

Man kan køre med låget lukket på PowerBook og kun billede på ekstern
skærm. Det kræver naturligvis eksternt tastatur og mus (eller meget
slanke fingre og evne til blindskrift). Man lukker simpelthen låget på
PowerBook, så den går i dvale. Derefter, og først derefter, sætter man
tastaturet i USB-porten. Det får PowerBook til at vågne med slukket
skærm, og du kan nu arbejde på den eksterne skærm alene.

> Det er selvfølgelig en stor fryd at komme fra 9.2 til X på en maskine,
> der har kræfterne til det. En del småting irriterer. Hvorfor skal
> hjælpefuntionen være så uendeligt lang tid om at starte?

Til gengæld behøver man ikke lukke programmer hele tiden i OS X. Man
behøver ikke engang lukke computeren, med mindre man ikke skal bruge den
nogle dage. Sæt den på stand-by i stedet. Væn dig til altid at have de
programmer, du bruger, åbne. Sæt dem evt. til at åbne automatisk, når
computeren tænder. Det gør det daglige arbejde meget nemmere. Ønsker du
ikke at se et program, så skjul det med æble-H i stedet for at lukke
det. Jeg har tit over 20 programmer igang. Visse programmer som f.eks.
Systemindstillinger og måske Hjælp er det rart altid at have åbne. Så er
de lige ved hånden, og man skal ikke vente på at åbne dem.

> [...]
> at flere artikler begynder med en gang kvalmende selvros om den pågældende

Apple må jo mene, at det falder i de fleste brugeres smag. Det taler nok
ikke til nørderne, men det kan da tænkes, at den jævne bruger godt kan
lide det. Det har nu heller ikke generet mig. Når jeg lige går igang med
iPhoto eller iTunes er jeg jo også begynder på det punkt, og så er det
rart med en vejledning "nede på jorden".

Hvor er den lyseblå tekst?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-09-03 16:48

> Hvor er den lyseblå tekst?

Alle mine indskrivninger i kalenderen er lyseblå med uldne konturer.

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-03 20:27

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Alle mine indskrivninger i kalenderen er lyseblå med uldne konturer.

I iCal? Alle kalendere har da en baggrundsfarve som rød, blå, grøn eller
lilla. Teksten står så med hvidt. Mens man taster den ind er den hvid
med lyseblå baggrund. Det kan ganske rigtigt være lidt svært at læse.
Men konturerne er hele tiden skarp her hos mig i hvert fald.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-09-03 23:51

> [...]
> med lyseblå baggrund. Det kan ganske rigtigt være lidt svært at læse.
> Men konturerne er hele tiden skarp her hos mig i hvert fald.

Der er vist noget med, at nogen skarphed går tabt på en Powerbookskærm -
har jeg hørt.
Man kan på info-knappen vælge mellem et lille antal blege, lyse
pastelfarver. Sort tilbydes ikke. Det er ringere end i MacSOUP.

Ove Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-03 08:55

> [...]

> Man kan på info-knappen vælge mellem et lille antal blege, lyse
> pastelfarver. Sort tilbydes ikke. Det er ringere end i MacSOUP.

Jeg har en 15" PowerBook G4 1 MHz, og skærmen er helt skarp. Farverne,
man kan vælge imellem, er de forskellige kalenderes baggrundsfarve. Jeg
har en kalender til konen, en til mig selv, en til vores vagtplan, en
til fælles brug og så en ikke arkiveret. De har hver sin farve. Teksten
er altid hvid og hos mig i hvert fald ganske skarp. Er teksten virkelig
lyseblå hos dig? Har du i øvrigt skærmen stillet på den rigtige
opløsning? Ændrer du opløsning kan det godt give uldne kanter på en
TFT-skærm (fladskærm).
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-09-03 13:20

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> med uldne konturer.

Som Dr. Münster skriver så kan det være, at du har valgt en opløsning
som ikke er "den rigtige" på din TiBook. Det giver et _meget_ uldent
billede.

Men du skal nok også vænne dig til at OS X i modsætning til OS 9 bruger
anti aliasing i stor stil. Dvs. at tekst og billeder med vilje på pixel
niveau gøres lidt uldent så det ikke ser så "computer-agtigt" ud. De
fleste synes det ser godt ud, mens andre synes at det er irriterende.

Mht. anti-aliasing af skriften i OS X, så kan du indstille det i
kontrolpanelet "Generelt". Prøv dig frem og find det du synes bedst om.
(Apple angiver selv hvilken indstilling, som passer bedst til
forskellige typer skærme, men det behøver man jo ikke følge.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-09-03 09:13

> [...]

> Jeg har også hentet Safari. Og jeg er meget skuffet over, at programmet
> ikke er i stand til korrekt at gengive den nye hjemmeside for min egen

Hvis det er KMD's løsning er det pga. dårlig html/javascripting. Det er
korrekt, at Mozilla viser den bedre, men ikke præcis som på win. Iøvrigt
meget typisk en webløsning med folket som mål: brug IE 5-6 (ikke uddybet
til Microsoft Windows med IE).

> Og jeg kan ikke komme ind i sidens teksteditor. Det kan man
> åbenbart ikke i nogen af den type portaler på Mac med nogen browser.

Det er fordi de bruger nogle M$-specifikke javascriptkald (der ligger en
fuldstændig editor, som er mulig at kalde frem vha. en (1) kommando, men
jeg kan ikke lige huske den nu) og evt. windowsfiler, som kører lokalt
når du redigerer.

> (Jeg redigerer indholdet, men er ikke ansvarlig for det fælleskommunalt
> valgte koncept).

Ditto med en tåbelig KMD-løsning.
--
Poul

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-09-03 09:41

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
*snip*
> [...]
> Hjælpen er alt i alt mangelfuld og upræcis? Og det er usmageligt, at
> flere artikler begynder med en gang kvalmende selvros om den pågældende
*snip*

'Hjælp' er det rene shit, det dårligste Apple program ever!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-09-03 11:02

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> 'Hjælp' er det rene shit, det dårligste Apple program ever!

Derfor er hjælpesystemet på som "insanely great feature" i 10.3. Nå
ikke. Men rygtet siger, at Hjælp vil være baseret på Safaris
"HTML-motor" i stedet for den nuværende, som i fossil tilstand blev
overført fra OS 9.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-09-03 07:31

> [...]

> udskiftet med en G4 Powerbook. Der er endnu ikke blevet råd til den
> store programfornyelse. Men MacSOUP er som noget af det første blevet

Tillykke med den. Ja en gang MacSOUP - altid MacSOUP.

> Nu vil jeg nok fra tid til anden rejse nogle spørgsmål, som har været
> fremme flere gange i mellemtiden. men det plejer ikke at gøre noget.

Nej det er jo det gruppen er til.

> [...]
> formindsket felt. Jeg savner også mulighed for at fravælge billede på
> den indbyggede skærm, når jeg har tilkoblet ekstra skærm.

Har set problemet på en 17" G4 PB og en ekstra skærm. Sæt dvale
funktionen til fx. en time, så den ikke falder i søvn hele tiden. Skulle
det ske allligevel, så sluk for skærmen og tænd igen.

> [...]
> gruppens kyndige medlemmer, der siger, at jeg bare skal have en
> seriel->ethernet-adapter og sætte printeren til min ADSL-switch. Er der

Ja det virker fint og sådan en fætter har jeg liggende til dig. Det er
en Asanté og er i særdeles pæn stand. mail privat og vi finder en pris.
Den kan hentes i Hellerup.

> Hvor køber man sådan en dims?

Af mig.

> Hvad med software til printeren til OS X? - Hvis det ikke fås, kan jeg
> så have printeren i Classic?

Softwaren ligger allerede i Utilities->Print Center til OS X

> [...]
> Hjælpen er alt i alt mangelfuld og upræcis? Og det er usmageligt, at
> flere artikler begynder med en gang kvalmende selvros om den pågældende

Aner det ikke - bruger den aldrig.

> [...]
> har forgæves søgt at finde ud af, hvordan man ændrer den fimsede og
> svært læselige lyseblå farve på skærmteksten. Men det kan måske slet

Det kan det sikkert - har desværre ikke selv rigtigt har tid til iCal.

> [...]
> åbenbart ikke i nogen af den type portaler på Mac med nogen browser.
> (Jeg redigerer indholdet, men er ikke ansvarlig for det fælleskommunalt

Hvis Safari ikke kan vise sitet, så er det med 99% sikkerhed fordi det
er noget klamp, som en eller anden "hjemmeside snedker" har bikset
sammen.

Jeg vil klart anbefale dig at få gang i din iChat og så deltage i
gruppen MacSnakDK.

Hvis du ikke har en mac.com konto, kan du lave en gratis på www.aim.com
og bruger i stedet. Når du har gjort det, så åbner du iChat og taster
æble + g og så skriver du MacSnakDK.

Ses dér.

--
Med venlig hilsen Jesper