Spørgsmål om multiplader.....
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 12-09-03 18:21

Hej i gruppen

Vi har fundet på at vi gerne vil bygge en skillevæg (rumdeler) i vores stue.
Den skal gerne være ca. 1 meter høj og gå 2 meter ud fra væggen.Vi vil gerne
bygge den af multiplader, og har nogle spørgsmål om dette materiale.

1: Findes der nogle hjemmesider med billeder og tegninger til
inspiration. (vi har kigget dem på H+H's hjemmeside).

2: Hvordan placerer jeg en sådan væg oven på lakeret trægulv? Skal der
filt under, eller hvordan undgår vi at ødelægge lakeringen.

3: Hvilke dimensioner fåes multiplader i? (umiddelbart kan jeg kun se
400x600mm, men håber da på længere plader).

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : anders majland

Dato : 12-09-03 18:46

> [...]
> 2: Hvordan placerer jeg en sådan væg oven på lakeret trægulv? Skal
> der filt under, eller hvordan undgår vi at ødelægge lakeringen.

Jeg ville være nervøs for at den skulle vælte... Du vil stille den
_oven_ på gulvet og kun forankre den i væggen. Det tror jeg kun holdet
til første gang en går imod den.

> 3: Hvilke dimensioner fåes multiplader i? (umiddelbart kan jeg kun
> se 400x600mm, men håber da på længere plader).

Kig efter "letbeton" eller gasbeton som det vist hed i "gamle dage". Det
fåes i større plader men bliver nok ikke mere velegnede af den grund...

/A

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 12-09-03 20:19

> Jeg ville være nervøs for at den skulle vælte... Du vil stille den
> _oven_ på gulvet og kun forankre den i væggen. Det tror jeg kun holdet
> til første gang en går imod den.

Jeg tror du misforstår den måde jeg vil vende den på. Hvis du kigger på
denne side, så var det noget i stil med den øverste jeg tænkte på - men jeg
vil kun have højden på ca. 1 meter (svarende til nederste halvdel).
På den måde skulle vægten da gerne kunne holde den oprejst........eller?

Mvh

Lars Christoffersen

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 12-09-03 20:53

http://dianna.dk/tips/artikelsystem.asp?vis=35

Fra : anders majland

Dato : 13-09-03 08:43

> http://dianna.dk/tips/artikelsystem.asp?vis=35

Ok - det giver mere mening. Jeg antog at du ville lave en skillevæg med
tykkelse på en plade 1 meter høj og 2 meter ud fra væggen....

Hvor bred regner du med at lave den ?

/A

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 13-09-03 11:50

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor bred regner du med at lave den ?

Jeg regner med at ville lave den 40cm bred (passer jo fint med multipladens
bredde).

Lars Christoffersen

Fra : kelds snabela ofir d~

Dato : 12-09-03 19:35

On Fri, 12 Sep 2003 19:21:18 +0200, "Lars Christoffersen"
<Lars.Christoffersen<FJERN>@aab-net.dk> wrote:

>1: Findes der nogle hjemmesider med billeder og tegninger til
>inspiration. (vi har kigget dem på H+H's hjemmeside).

Silvan - som oven i købet har en (gratis) Gør Det Selv skole om
multiplader i butikker landet over i oktober.

KS

Fra : Calle.

Dato : 13-09-03 11:18

> [...]
>
> 3: Hvilke dimensioner fåes multiplader i? (umiddelbart kan jeg kun
> se 400x600mm, men håber da på længere plader).

Jeg tror ikke det er godt at bruge multiplade oven på et trægulv.
Hvorfor laver du ikke en ramme, som du kan sætte gipsplader på.

--
Calle

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 13-09-03 12:18

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke det er godt at bruge multiplade oven på et trægulv.
> Hvorfor laver du ikke en ramme, som du kan sætte gipsplader på.

Det kan godt være at den måske kan komme til at se nogenlunde lige så fed
ud, men robustheden er vist ikke den samme, og desuden lyder det en smule
hult at banke på en gipsplade.
Vi vil gerne have et lidt råt udseende på vores rumdeler, og det må gerne
virke robust og tungt - uden selvfølgelig at ødelægge hverken gulv, væg
eller andet.

Lars Christoffersen

Fra : Calle.

Dato : 13-09-03 12:24

> [...]
> Vi vil gerne have et lidt råt udseende på vores rumdeler, og det må
> gerne virke robust og tungt - uden selvfølgelig at ødelægge hverken

Jeg lavede indlæget inden linket med hvad du mente, jeg troede det var
en alm. væg du ville lave.
Så glem mit indlæg. Jeg ville have slettet det, men af en eller anden
grund kan jeg ikke det.
--
Calle

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 13-09-03 14:10

Her netop lavet et muret hjørne i bryggerset af multiplader.

Selvom jeg egentlig er godt tilfreds med resultatet, så tror jeg alligevel
at jeg en anden gang ville bruge mursten istedet. Multipladerne er meget
skrøbelige og selv små stød får overfladen til at springe af.

Jeg tror let du kunne risikere revner på en fritstående mur

Mursten er selvfølgelig udelukket i dit tilfælde, men hvorfor ikke
gipsplader. De er mere flexible, og kan vel sagtens vandskures eller
lignende for at opnå et rustikt udseende.l

mvh

Ole

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 14-09-03 11:06

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Mursten er selvfølgelig udelukket i dit tilfælde, men hvorfor ikke
> gipsplader. De er mere flexible, og kan vel sagtens vandskures eller
> lignende for at opnå et rustikt udseende.

Gipsplader kan garanteret få samme rustikke udseende som multiplader eller
mursten. Det virker bare som et kæmpe flop når man så er henne og banke på
det og hører en meget hul lyd.

Lars Christoffersen