Renovering af eternittag eller udskiftning~
Fra : Kim Jensen

Dato : 12-09-03 10:31

Hej Gruppe.
Vi skal vist nok snart have gjort noget ved taget. Derfor har vi undersøgt
lidt med renovering. Vi kan få det malet eller få nyt tag på. Der er dog en
kraftig prisforskel. Spørgsmålet er derfor:
Kan det svare sig at få et tag som er 25 år renset og malet? Holder det i de
15-20 år som tagmalere skriver på deres sider? Eller er et kun en kosmetisk
reperation af taget?
Er der nogen som har erfaring med malet tag så skriv din erfaring med det.

Kim Jensen

Fra : anders majland

Dato : 12-09-03 12:16

> [...]
> Kan det svare sig at få et tag som er 25 år renset og malet? Holder
> det i de 15-20 år som tagmalere skriver på deres sider? Eller er et

De garantere vist kun 5år - Garantien på et nyt tag er vel oftest 15år

Men trænger det gamle tag meget til en afrensning - men eller er iorden
kan man da udskyde investeringen i et nyt tag nogle år.. Prøv f.eks at
regne prisen på et nyt tag udover 15-25år og sammenhold det så med
udgiften for en rensning og maling der holder 5-10år

Jeg har besluttet af få renset og malet vores - men der nogle der mener
at det i bedste fald er uden betydning for tagets levetid at det males.

/A

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-09-03 13:15

anders majland wrote:

> De garantere vist kun 5år - Garantien på et nyt tag er vel oftest 15år

Ja og se hvad der skete med de stakler der købte de første ikke asbestholdige
plader.

> [...]
>
> Jeg har besluttet af få renset og malet vores - men der nogle der mener
> at det i bedste fald er uden betydning for tagets levetid at det males.

Går der først mos i pladerne er de skudt efter et par vintre.
Desuden ser det osse pænere ud med rene plader.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : anders majland

Dato : 12-09-03 13:35

> Går der først mos i pladerne er de skudt efter et par vintre.
> Desuden ser det osse pænere ud med rene plader.

"i" pladerne eller "på" pladerne... Det er ikke enighed om hvor
skadeligt mos er på taget.

/A

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-09-03 14:21

anders majland wrote:

> "i" pladerne eller "på" pladerne... Det er ikke enighed om hvor
> skadeligt mos er på taget.

Det er da et faktum at mos fjerner overfladebehandlingen på ældre plader og
skyder rødderne ned så vand og frostsprængninger kan gøre deres onde arbejde.

Fra : thomas andersen

Dato : 12-09-03 14:19

"Kim Jensen" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> reperation af taget?
> Er der nogen som har erfaring med malet tag så skriv din erfaring med det.

Hej Kim,

Jeg har haft samme problem/overvejelser og jeg valgte at lægge et nyt decra
tag på, dels fordi der ved afrensningen ville komme en del skader/huller der
skulle udbedres, samtidig udfra devisen at ting bliver ikke bedre bare ved
at male dem (jeg ved det ikke er så simpelt som det). Men jeg kan så
bagefter sige at jeg er utrolig glad for mit nye tag, i kulsort decra,
prisen for selve taget incl. inddækninger, skotrender (2 stk.) lægter,
stern, udhæng og skruer og søm (der skal bruges mange) beløb sig i ca.
50.000 dertil har jeg selv lagt det sammen med et par venner over 2
weekender, der er utrolig simpelt når først der er målt op og lagt lægter.
Det skal lige siges at vi har lagt den oven på det gamle tag, og nej der er
ikke nogen sundhedsrisiko ved det (asbest osv.)

hilsen
tha

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-09-03 22:50

"thomas andersen" <thomas.andersen@electrolux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> ikke nogen sundhedsrisiko ved det (asbest osv.)

Jegh lægger nyt tag på mit hus for 35.000 ALT incl. og det er keramiske
tegl, kobber skotrender og inddækninger samt rygningsbånd i kobber.
Selvfølgelig med undertag, i så krafitg en kvalitet at man faktisk kan gå på
det. (Med ALT incl mener jeg også søm, lægter osv. osv.)
Jeg købte det hos www.isodek.dk som sælger betontegl til 39,95 pr m2 for IBF
tegl...

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : THS NIEL

Dato : 14-09-03 18:23

> [...]
> Selvfølgelig med undertag, i så krafitg en kvalitet at man faktisk kan gå

> det. (Med ALT incl mener jeg også søm, lægter osv. osv.)

Jeg har lige lagt Gl. Dansk tegl på hele min 164 kvm hus. Jeg lavede det
hele selv (undetag, lægter m.v., herunder forstærkede spær). En murer lagde
selve taget på - jeg bar op. I alt kostede det 70.000 - men så holder det
vel også 250-300 år (det gør det på kirker). Og til den tid kan jeg så lægge
et andet tag. Du kan selv dele 250 med 5 og få antallet af genbehandlinger
på dit eternittag - og gange det med 25.000 - 30.000 for fulde
behandlinger..... Uha! - Og sådant et tegltag er bare flot. Jeg valgte
yderligere at lave opskalkning og valm (er med i prisen).

/Thomas

Fra : anders majland

Dato : 14-09-03 21:33

Jeg har lige lagt Gl. Dansk tegl på hele min 164 kvm hus. Jeg lavede
> det hele selv (undetag, lægter m.v., herunder forstærkede spær). En
> murer lagde selve taget på - jeg bar op. I alt kostede det 70.000 -

Og tog hvor lang tid ?

Vi renser taget for at udskyde investeringen i det samme - dog vil vi
gerne have en mat sort tegl på itsedet for den klassike røde. Vi købte
hus sidste sommer og har derfor ingen friværdi at låne af. Derfor er
regnestykket ikke helt så enkelt da vi vil få en ikke uvæsenligt
renteudgift. Desuden er der så mange andre udeståender at vi gerne vil
gemme taget nogle år endnu...

/A